• sarsparis

Fråga ang Britax two way

behöver köpa en till bilbarnstol, har skikat på britax two way åt sonen som är 3 ½ år, 105 cm och väger 19 kg. Kommer den att passa honom tror ni? Den ska sitta i baksätet i en v70, bakom passargerarsätet där en akta graco stol sitter. Kommer det att funka? Har jag förstått rätt att denna stolen passar större barn bra och att den tar liten plats?

• Svar på tråden Fråga ang Britax two way
  • shinybluestar

Ska du ha sonen fram-eller bakåtvänd?

Vi har en two-way till våran son på två år och han sitter jätte bra! (i en v50). Det blev så trångt för hans ben i den stol vi hade innan och hade blev arg på skydden för huvudet som var ivägen när han skulle titta ut genom fönstret. Men han sitter jätte bra i den  nya stolen och vi tror absolut att han kommer kunna ha denna stol tills han blir 4-5 år. Den är väldigt lätt och smidig.

• sarsparis

Han ska sitta bakåtvänd i baksätet, det jag mest tänker på är om den får plats då vi även har en stol i framsätet.
    Funkar det bra för barnet att sova i den?

• Tjohalia

Jag tror det går bra! Vi har en liiten OPEL vectra kombi, inte alls lika rymlig som en volvo och vi har haft stolar bakom varandra (alltså en i passagerarsätet och en i baksätet bakom) varav den ena stolen var en two way. Däremot sa dom på barnens hus när dom hjälpte oss att montera att det alltid är mer plats för benen i framsätet så dom tyckte man skulle ha det äldre barnet fram om det blev trångt i baksätet. Därför blev lillebror förpassad till baksätet när han var 9 månader och storasyster var mycket nöjd med att få sitta fram!

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • sarsparis

Verkar som att det kommer att funka, ska såklart försöka hitta en affär som hjälper till att montera den så man vet att den passar. Det går inte att ha sonen i framsätet då han pillar på allt på intrumentpanelen som han kommer åt, dessutom finns det inget barnlås på framdörren så han kan öppna dörren när som helst, så han måste åka i baksätet så vi kan spärra dörren.....

• shinybluestar
    Tjohalia skrev 2011-07-22 22:01:42 följande:
    Jag tror det går bra! Vi har en liiten OPEL vectra kombi, inte alls lika rymlig som en volvo och vi har haft stolar bakom varandra (alltså en i passagerarsätet och en i baksätet bakom) varav den ena stolen var en two way. Däremot sa dom på barnens hus när dom hjälpte oss att montera att det alltid är mer plats för benen i framsätet så dom tyckte man skulle ha det äldre barnet fram om det blev trångt i baksätet. Därför blev lillebror förpassad till baksätet när han var 9 månader och storasyster var mycket nöjd med att få sitta fram!

Tack för tipset!

Vi har en liten i fram oxå. Jag har siktat in mig på att JAG skulle få flytta fram igen när liten har blivit större men då kanske det blir storebror som får bästa platsen istället då! Frågan är ju bara om han kommer låta pappa köra bilen i fred eller om han kommer kasta sig över växelspaken hela tiden..finns viss risk!

Sarisparis: Jo det funkar bra att sova i, blir en del slängade med huvudet men vi har skaffat en sån där nackkudde och det funkar utmärkt!

• pigglet

Det är kanske olika på olika årsmodeller - men den volvo v70 som vi provade stolar i baksätet på var enormt konstig. Stolarna fick ingen lutning alls, och benutrymmet blev obefintligt. Det var bl.a. en twoway vi provade i bilen. Men vet inte vilken årsmodell det var på bilen...

Det var nackstöden på framsätena som ställde till det.

Ta med bilen och åk till en välsorterad affär och prova ut vilken stol som passar bäst för er. (eller byt bil)   

• Cecci78

i vår v70 från 02 passar den jättebra i baksätet och ger bra med utrymme för benen, han som sitter i stolen är 123 cm lång

• Cecci78

Britax säljer en lös nackkudde som jag nog skulle köpa till den, vi betalade 199 för den

• Kodia

Ni kan ha ryggstödet på passagerarsätet väldigt upprätt, eller lite framåt, så blir det massor av plats! Det funkade utmärkti vår Volvo.

Svar på tråden Fråga ang Britax two way