• Adelaide84

Hemmafru/Hemmamamma!

Hur ser ni på att vara hemma med barnen lääänge? Fördelar vs Nackdelar.

Jag skulle så gärna vilja bli en riktig hemmafru och umgås mer med mitt (snart mina) barn!

• Svar på tråden Hemmafru/Hemmamamma!
  • Luullis

Jag är hemma med mina barn 3½ och 1½ år gamla, får snart en bebis till. Helt underbart! Jag tar det fulla ansvaret för barnens omsorg och hemmet - och är nöjd med det. Dom har en toppenpappa som kan leka, busa och göra annat än att städa när han kommer hem från jobbet.

Dottern på 3½ ska börja förskola till hösten och gå några timmar om dagen för att få lite mer umgänge. Här omkring är det jättemycket barn som hon leker med på dagarna, men när sommaren tar slut kommer dom att börja förskola eller skola och då blir hon ensam i sin ålder igen.

Dom andra barnen ska börja förskola någon gång efter 3 års ålder också. Förstår inte varför man har barnen där tidigare om man inte måste. I vår kommer jag förhoppningsvis kunna fortsätta mina distansstudier, men nu på halvfart, då jag prioriterar familjen och vår vardag får inte bli lidande av att jag ska plugga.

Om du vill och har möjlighet - go for it!

• Adelaide84
    Luullis skrev 2011-07-22 17:47:42 följande:
    Jag är hemma med mina barn 3½ och 1½ år gamla, får snart en bebis till. Helt underbart! Jag tar det fulla ansvaret för barnens omsorg och hemmet - och är nöjd med det. Dom har en toppenpappa som kan leka, busa och göra annat än att städa när han kommer hem från jobbet.

Dottern på 3½ ska börja förskola till hösten och gå några timmar om dagen för att få lite mer umgänge. Här omkring är det jättemycket barn som hon leker med på dagarna, men när sommaren tar slut kommer dom att börja förskola eller skola och då blir hon ensam i sin ålder igen.

Dom andra barnen ska börja förskola någon gång efter 3 års ålder också. Förstår inte varför man har barnen där tidigare om man inte måste. I vår kommer jag förhoppningsvis kunna fortsätta mina distansstudier, men nu på halvfart, då jag prioriterar familjen och vår vardag får inte bli lidande av att jag ska plugga.

Om du vill och har möjlighet - go for it!
    Fantastiskt! Vilken lycka att få vara så mkt med sina barn!!!
  • lövet2

För mig personligen har den enda nackdelen varit ekonomin. Att leva på en lön är inte så lätt alltid.

Fördelarna är däremot många. Barnen har inte överhuvudtaget upplevt stress förrän de kommit upp i 9:an och jagats med betyg och gymnasieval. Vi föräldrar har också levt relativt stressfritt - och till skillnad från de flesta vi känner, så har vi inte haft ett konstant dåligt samvete.

• pigglet

Vi har bara varit hemma i 8 år, så jag kan inte titulera mig hemmafru längre. Men fortfarnade pusslar vi så att barnen kan komma direkt hem efter skolan, yngsta går 20 timmar/vecka på förskolan (blir nog 25 i år?). Någon av oss är alltid hemma 13.30 alltså. Vi är också hemma alla lov.

Ser inga nackdelar - det är en ren lyx att få spendera mycket tid hemma.  

• bästasigne

Hej alla hemmaföräldrar!

Jag startade nyss en tråd där jag frågade efter föräldrar som ska vara hemma med sitt /sina barn (som är kring 1-2 år) i höst. Jag bor i Saltsjöqvarn i Nacka (snart flyttar vi till Finnboda som ligger här bredvid) och skulle gärna träffa andra som är hemma med sina barn istället för att låta dem börja förskola. Var bor ni? Är någon intresserad av att ses?

Maria

Svar på tråden Hemmafru/Hemmamamma!