Kan man få tillbaka känslor som försvunnit?
Hej,
Jag har varit tillsammans med min fru i 14 år och har två barn tillsammans (9 och 4 år). På sista tiden har jag funderat en hel del och kommit fram till att mina känslor för henne inte finns där som de gjorde en gång i tiden och det skrämmer mig lite. Jag vill inte leva resten av mitt liv med någon som jag inte älskar.
Jag tror att vad som har hänt med oss är att vi har fokuserat för mycket på barnen och föräldrarollen och glömt bort make/maka-rollen någonstans på vägen. Ju äldre och ju mer självständiga barnen blir (även om de fortfarande är ganska små) desto oftare känns det som vi faktiskt får egna stunder, och numera har vi inget att prata om förutom barnen och praktikaliteter. Vi har haft bra perioder, men också en hel del dåliga perioder där vi båda har haft kriser som i alla fall för mig varenda gång har tagit med sig en liten bit av det som fanns där från början.
Nu har det gått så pass långt att jag inte känner något för henne längre (annat än som ”medförälder”/kollega på något läskigt sätt). Vi är väldigt olika från början och har väl förändrats åt olika håll med livskriser vilket gör det rätt svårt för mig att hitta någon grund att bygga nytt från. Det stora, eller rättare sagt väldigt stora, som för mig känns gemensamt är just barnen. Har kommit på mig själv med att tänka på andra kvinnor.. fysisk attraktion är en sak.. men även hur det skulle vara att leva med någon annan. Misstänker att det inte är några goda tecken,
Men är det helt kört - kan man få tillbaka känslorna igen? Nyfiken på om det finns andra som har varit i samma situation och fått förhållandet att fungera igen. Hur har ni gjort? Förväntar mig inte att leva i något nyförälskelseskimmer hela livet, men något mer borde ju finnas där.. eller är kraven för höga? Hur egotrippad får man vara? Barnen är jätteviktiga för mig, och att orsaka dem en stor sorg med en separation känns TUNGT. Känns jobbigt att även orsaka min fru en stor sorg eftersom hon inte känner på samma sätt.
En massa jobbiga frågor..