• amelie2

diagonala rörelser?

Sjukgymnaster och andra med kunskap, vad vet ni om betydelsen av diagonala rörelser för hjärnans utveckling?

Jag menar alltså vad utvecklingen av t ex ålande och krypande hos barn betyder för utveckling av intellekt och färdigheter senare i livet.

• Svar på tråden diagonala rörelser?
  • Niquilota

Jag vet inte mycket om det, har precis börjat forska. Min dotter låg still på mage tills hon var tio månader, hasade väl lite och kröp en kort period för att sedan resa sig och gå. Nu när hon har är fem har jag förstått vad hennes motorikproblem beror på. Jag tror att det kan komma av att hon kröp för lite. Hon klarar inte många av de saker som hennes storebror klarar utan ansträngning, bokstäver är jättesvårt, allt finmotoriskt är svårt, hon snubblar lätt och man blir oroad då hon kan snubbla över sina egna fötter när hon försöker springa.

En mycket intelligent och vaken tjej men som har uppenbara problem. Det var en kvinna i dagispersonalen som ledde mig in på spåret, henens dotter var likadan och det tog lång tid innan de begrep det. De kunde hjälpa henne ganska snabbt med ett slags bräda med hjul på som hon fick åla sig fram på. Låter otroligt men då fick hon visst ihop det neurologiska som innan dess inte riktigt klickat. Det visar sig att det inte bara ger motoriska problem utan också senare problem med läs- och skrivinlärning. Har läst på lite om detta nu och hittat ett antal vägar att gå. Har några länkar att ge dig om du vill ha.

Annika 

• Toppen9

Intressant, lägger i favoriter så jag kan följa då min lille inte kröp alls och bara ålade lite och sen började rumphasa. Läser gärna länkar.

• amelie2
    Niquilota skrev 2011-07-25 20:44:58 följande:
    Har några länkar att ge dig om du vill ha.

Annika 
    Hej!

Tack för ditt svar. Jag tar gärna emot länkar om du har några; kan behöva lite belägg nästa gång jag skall till BVC. Känner att de bara tar mig för en hyperorolig mamma. När jag säger att jag oroar mig för kopplingen mellan dåligt utvecklade diagonala rörelser och dyslexi, så sade läkaren till mig att sådant får man oroa sig för om det uppkommer (dyslexi alltså). Sedan sade sköterskan till mig att jag hade såååå FINA pojkar. Som om jag vore dum i huvudet. Jag har även bett om att få komma till sjukgymnast, men då hade de tydligen klantat sig med den kommunala upphandlingen, så det fanns ingen sådan hjälp att få. (?!)

Vår yngste son är snart 14 månader och är väldigt sen motoriskt. Ålade inte över huvudtaget och har aldrig krupit. Nu hasar han sig fram på rumpan sedan tre-fyra månader tillbaka och har börjat att gå och stå med stöd. Han kan nästan resa sig upp själv med stöd, men kan inte sätta sig själv. Jag ser ju att det är någon typ av diagonal rörelse när han hasar/rumpar, men det är ju bara vänster arm och höger ben han använder då. Har börjat att lägga honom på rygg ibland och röra hans armar och ben diagonalt, men det är ju ett högst amatörmässigt påhitt. Skulle alltså gärna läsa mer, gärna vetenskaplig litteratur, om det här problemet, men har haft svårt att hitta artiklar. Så, ja tack, gärna länkar!!
  • Flickan och kråkan

Frågan är lite mer komplex än huruvida man kryper eller inte som spädbarn. Jag är inte alls jättekunnig på något sätt, men visst är det så att det finns en koppling mellan motorik och t.ex. språklig förmåga. Rörelser som korsar kroppens mittlinje är viktiga. De förstärker kommunikationen mellan höger och vänster hjärnhalva. Eftersom vi är korskopplade är det nödvändigt att vi tränar samspelet mellan våra hjärnhalvor, vilket hjälper oss att utveckla både grov och finmotorik. Små barn gör rörelser som korsar kroppens mittlinje på många olika sätt, varav krypa är ett. Ett litet barn som ligger på rygg och griper tag i sin högra fot med sin vänstra hand gör det också. Många av barn som inte kryper som spädbarn kryper alldeles förträffligt när de är lite äldre, utan träning, vilket innebär att kopplingen så att säga gjorts på annat vis.

Svar på tråden diagonala rörelser?