Niquilota skrev 2011-07-25 20:44:58 följande:
Har några länkar att ge dig om du vill ha.
Annika
Hej!
Tack för ditt svar. Jag tar gärna emot länkar om du har några; kan behöva lite belägg nästa gång jag skall till BVC. Känner att de bara tar mig för en hyperorolig mamma. När jag säger att jag oroar mig för kopplingen mellan dåligt utvecklade diagonala rörelser och dyslexi, så sade läkaren till mig att sådant får man oroa sig för om det uppkommer (dyslexi alltså). Sedan sade sköterskan till mig att jag hade såååå FINA pojkar. Som om jag vore dum i huvudet. Jag har även bett om att få komma till sjukgymnast, men då hade de tydligen klantat sig med den kommunala upphandlingen, så det fanns ingen sådan hjälp att få. (?!)
Vår yngste son är snart 14 månader och är väldigt sen motoriskt. Ålade inte över huvudtaget och har aldrig krupit. Nu hasar han sig fram på rumpan sedan tre-fyra månader tillbaka och har börjat att gå och stå med stöd. Han kan nästan resa sig upp själv med stöd, men kan inte sätta sig själv. Jag ser ju att det är någon typ av diagonal rörelse när han hasar/rumpar, men det är ju bara vänster arm och höger ben han använder då. Har börjat att lägga honom på rygg ibland och röra hans armar och ben diagonalt, men det är ju ett högst amatörmässigt påhitt. Skulle alltså gärna läsa mer, gärna vetenskaplig litteratur, om det här problemet, men har haft svårt att hitta artiklar. Så, ja tack, gärna länkar!!