• apelsinbanan

kromosom 2

Vi har en dotter på 3 år som är sen med talet och lite andra saker, för ett tag sen upptäckte man att de fattas en del av kromosom 2, men deras test var inte 100% så de skickade nya prover för en bättre analys och vi väntar fortfarande på svar. Men finns de nån här på familjeliv som har hört talas om kromosom 2, har läst om något som heter "deletion på kromosom 2" vad betyder det? Kan det vara det min dotter har, och sen undrar jag hur barn med deletion på kromosom lever...

• Svar på tråden kromosom 2
  • Alvi

Men helt sjuuuukt, du är typ den FÖRSTA jag har sett (på de år som har gått sedan vi fick reda på detta) som har ett barn med något liknande...!! Halleluja och välkommen till familjeliv, om du nu är ny här!!

Min dotter är 7 år och risken finns väl att det inte alls finns likheter mellan våra barn, men hon är definitivt sen med talet, vi tecknar med henne. Berätta om din dotter, jag är sååå nyfiken!

Min dotters knas kallas rätt och slätt "Mikrodeletion på kromosom 2" och läkarna vet ingen annan som har samma.

Hon har en utvecklingsstörning, måttlig, på gränsen till lindrig, men i mina ögon tuffar hon på väldigt bra ändå. Hon blev dagtorr innan 3 år, men har fortfarande nattblöja. Hon är lugn och mysig men kan få ilskeutbrott om man inte förstår henne, vilket tyvärr är lätt hänt då hon inte har talet och inte kan alla tecken.

Hon står, går, springer, cyklar med stödhjul, går på toa själv och imiterar mycket och kan därför mycket, typ ta hand om disken och så. Känner igen L som är första bokstaven i hennes namn och kan räkna till 2 eller 3.

Vad spännande detta är!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Johanna Gbg

Har nyss skrivit i en annan tråd till dig apelsinbanan! Detta är ju också en gammal tråd, men det skadar inte att skriva. Vi har just gått veta att vår son har en mikrodeletion på den långa armen på kromosom 2 i band 31.1. (2q31.1). Inga kända fall i Sverige med exakt samma vad vår genetiker visste, men kul om man kan träffa andra med hyfsat samma avvikelse, även om barnen ändå kan vara väldigt olika!

Svar på tråden kromosom 2