• lyckligt gift

Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??

Dottern hatar att åka baklänges i bilen, hon kravlar sig alltid ut bältet som ligger över bröstet med armarna och hänger sen ut från bilbarnsstolen för att kunna se vad som pågår och hur vi kör. Kan ju nämna att hon är 2 år och 8 mån.

Vi kommer få en till liten krabat i september och tror inte att det kommer göra det bättre, utan tror att hon kommer vara mycket mera nyfiken och vill se vad vi gör, då lillen kommer sitta fram och hon bak.

Vad gör man??? Blir arg?? Spänner åt ännu hårdare bältena??

Eller är det bara att byta till en framåtvänd? Finns det dom som byter innan 4 års ålder?

Vill såklart att hon ska åka säkert och bakåtvänd så länge som möjligt, men om hon kravlar sig ut bältena hela tiden är ju inte heller det så säkert.

Kan tilläggas att dottern är en tjej med HUMÖR så det är inte lätt att säga åt henne, blir skrik och bråk under hela bilfärden.                  

• Svar på tråden Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??
  • Hallonmumsan

Skaffa en plast klämma till bältena. Finns att köpa på babybutikerna. Vår pojk är i samma ålder och tar sig ur så vi köpte en sån. Skulle aldrig få för mig att vända en sån liten.

• lyckligt gift

Visste inte att det fanns plastklämmor, ska genast kolla upp det =)

Vill såklart att hon ska sitta bakåtvänd men känns inte så säkert när hon hänger utanför, tar därför tacksamt emot tips!  

• Smörf

Har du spegel till henne? Vi har en "backspegel" till storebror, då kan både han och jag se varandra via bilens backspegel och hans. Då kanske hon hade blivit nöjdare?

Varför göra det i dag som jag kan skjuta upp till i morgon?
  • Moniqe1979

ja vi vände när sonen var 3,5 men då hade vi länge fått "spänna åt hårdare för att han inte skulle klämma sig ut, när han var 3,5 lärde han sig nämligen att knäppa upp bältena själv och kröp ner bredvid stolen och satte fast sig själv med bilens vanliga bälte i mitt platsen. nu när vi vänt hans stol så sitter han gladeligen kvar i den och det känns trots allt betydligt mycket bättre än att han sitter helt utan skydd. Hade dock helst sett att han suttit bakvänd ett tag till men jag gav upp...

• Moniqe1979
    Moniqe1979 skrev 2011-07-21 11:55:47 följande:
    ja vi vände när sonen var 3,5 men då hade vi länge fått "spänna åt hårdare för att han inte skulle klämma sig ut, när han var 3,5 lärde han sig nämligen att knäppa upp bältena själv och kröp ner bredvid stolen och satte fast sig själv med bilens vanliga bälte i mitt platsen. nu när vi vänt hans stol så sitter han gladeligen kvar i den och det känns trots allt betydligt mycket bättre än att han sitter helt utan skydd. Hade dock helst sett att han suttit bakvänd ett tag till men jag gav upp...
    Vi hade för övrigt "backspegel" men det dög inte åt unge herrn längre...
  • Nina88

Läste att du fått tips om klämma!! AVSTÅ !! Om de blir en krock o räddningstjänsten kommer så räknar dom med 1 spänne!!! Har du två kan de t för lång tid att få loss barnet !! De va de svaret ja fick av transportsyyrelsen när ja ringde o rådfrågade dom. Om barnet väger RUNT 15 kg e de säkrare att vända på tjejen!!

• Red drum

Vände vid dryga tre års ålder.

• uppdragmamma

Jag vände min son vid 3 års ålder då han fick ont i benen av att sitta bakåtvänd. Stackarn skrek av smärta när han skulle ur bilen. Men då är han ett barn som ligger över kurvorna o längd. Hade dåligt samvete över att ha vänt honom, men samtidigt kan man inte plåga sitt barn bara för att det "ska vara så"

• MammaMia88

Jo, vid 3. Men bara för att hon inte alls fick plats med benen någonstans... :-/

• cicci85

Shit vilka dåliga

Nina88 skrev 2011-07-21 12:14:39 följande:
    Läste att du fått tips om klämma!! AVSTÅ !! Om de blir en krock o räddningstjänsten kommer så räknar dom med 1 spänne!!! Har du två kan de t för lång tid att få loss barnet !! De va de svaret ja fick av transportsyyrelsen när ja ringde o rådfrågade dom. Om barnet väger RUNT 15 kg e de säkrare att vända på tjejen!!

jaså, du tror att det är säkrare att vända en 2-åring än att använda en bröstbandshållare? En 2-åring är förmodligen redan död när räddningen kommer fram vid en olycka!
     En bröstbandshållare är jättelätt att ta bort, de som är godkända i sverige är inte samma sort man använder i USA.

jag skulle aldrig vända ett så litet barn! Och självklart ska bältena spännas hårt! MIna barn ligger oxå fler akurvor över medel men de sitter bakåtvända tills de väger 25 kg vid 5 år.   Bullshut att benen inte får plats, byt då till en stol som ger bättre benplats.
Svar på tråden Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??