• skånetös78

Hur ska vi få henne att använda offentliga toaletter!

Vår dotter blir 3 år i november och har varit jätteduktig på att kissa på pottan sen i juni. Inte en enda olycka har skett då vi befunnit oss hemma (eller hos någon bekant som har potta)
    Däremot har vi ett problem.
    Hon fullkomligen vägrar att använda toaletter när vi ex är ute på stan. Detta gör att vi alltid får ha blöja på henne när vi ska åka nånstans. Hon talar tydligt om när hon börjar bli kissnödig och vi säger alltid till henne att vi ska leta upp en toalett. Men då blir det tvärstopp och hon vill inte alls kissa där. 
    Hon går sen och håller sig hur länge som helst. (trots att vi säger att det är okej att kissa i blöjan)  men tillslut kan hon ju inte längre och då kissar hon i blöjan och ser hemskt besvärad ut.  
    Hemma har vi en ring till toaletten och den använder hon likagärna som pottan, men det är ju inget man släpar med sig direkt och dessutom passar den ju långt ifrån på alla toaletter.
    Någon som har bra tips på hur vi ska lösa detta?  
    Bajsa vägrar hon att göra på potta överhuvudtaget, där är det bara blöja som gäller.
    Vill så gärna hjälpa henne att komma över rädslan!  

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster planerat snitt 1/8-11*
  • Svar på tråden Hur ska vi få henne att använda offentliga toaletter!
  • viseversa

Ta med pottan helt enkelt. det gjorde vi i början när dottern inte ville sitta på toan. Visst det är krångligt men det gick. Efter ett tag vande hon sig mer och mer vid toan och nu går hon bara på toan. Kan ju vara så att dottern tycker det är läskigt med toaletter. Man har ju en liten rumpa som barn och hon kanske är rädd att remla ner i den. och inte så kul att sitta och vingla på kanten heller och försöka hålla balansen. 

Sen KAN man ju kissa i buskar och på träd också om det verkligen kniper. Vill hon inte det heller? 

• vivianne

Vi hade också pottan med oss första tiden. Mest för att kunna ta till om det blev akut kris men ibland ofta dottern offentliga toaletter och då kom den också till hands. Gick in på toa som vanligt men satte pottan på golvet bredvid. Köpte en liten babybjörn som tillsammans med en toarulle låg i en påse under vagnen/i bilen.

När vi bilade till Italien när hon var tre användes den flitigt. Hon var livrädd för de självspolande toaletterna på tyska rastplatser

Det ska finnas en hopfällbar toalettring att köpa men jag har inte sett den annat än på nätet. Känner ingen som testat heller.

• skånetös78

Ja det kanske inte är så dumt att ta med pottan faktiskt! Har funderat på det innan men varit lite tveksam eftersom jag har tänkt att vår dotter kanske "aldrig" kommer vänja sig vid att använda toaletterna. Men kanske är det bättre att hon känner sig trygg med pottan på offentliga toaletter än att hon inte alls vill gå in där när hon är nödig.
    Hon vill inte kissa i busar/vid träd heller, hon vill överhuvudtaget inte bli upplyft i "kissläge". 

• Silverkatten06

Min son var likadan i början, men jag tror att det handlade om en rädsla för att "ramla i". Vi ställde oss bakom honom och höll i honom (bredbent grensle över toaletten) och då gick det bra, detta behövde vi bara göra i nån vecka, sen klarade han det galant själv...

• skånetös78
    Silverkatten06 skrev 2011-07-19 19:23:49 följande:
    Min son var likadan i början, men jag tror att det handlade om en rädsla för att "ramla i". Vi ställde oss bakom honom och höll i honom (bredbent grensle över toaletten) och då gick det bra, detta behövde vi bara göra i nån vecka, sen klarade han det galant själv...

Linnea blir fullkomligt hysterisk om vi försöker sätta henne på en toalett utan ring, så vi har inte ens kunnat testa tyvärr.. 
  • Silverkatten06
    skånetös78 skrev 2011-07-19 19:30:41 följande:
    Linnea blir fullkomligt hysterisk om vi försöker sätta henne på en toalett utan ring, så vi har inte ens kunnat testa tyvärr.. 
    Men prova hemma då med ring först. Sätt på ringen, ställ dig bakom henne och visa att hon kan sitta framför. Om det funkar kan ni kanske prova utan ring hemma och sen på en offentlig toalett?
  • skånetös78
    Silverkatten06 skrev 2011-07-19 23:06:58 följande:
    Men prova hemma då med ring först. Sätt på ringen, ställ dig bakom henne och visa att hon kan sitta framför. Om det funkar kan ni kanske prova utan ring hemma och sen på en offentlig toalett?

Hemma funkar det kanon med ringen! Men hon vägrar sitta utan den,vare sig hemma eller utanför hemmet..
  • PerG

Om hon inte kan sitta på en ring utan toalett är det väl det som är problemet och inte att det är just en offentlig toalett?

Håller ni i henne när hon är på toaletten så att hon känner sig trygg med det? I början när vår 3-åring satt utan ring så höll vi i honom eftersom han var rädd att ramla i, men nu (3½ år) så hoppar han upp själv och använder inte ring längre... 

• skånetös78
    rockaroll skrev 2011-07-20 22:32:53 följande:
    hon kan lida av "paruresis", en ganska vanlig fobi som det inte pratas jättemycket om. Ni kan läsa om det på den här sidan www.sinoba.se/blyg-blasa/blyg-blasa

Jag tror inte att problemet är att hon inte vågar kissa ute, utan problemet är snarare att hon inte vågar sitta på toaletten. Hade hon vågat sitta hade hon säkert också vågat kissa (tror jag iallafall).
  • skånetös78
    PerG skrev 2011-07-20 23:06:00 följande:
    Om hon inte kan sitta på en ring utan toalett är det väl det som är problemet och inte att det är just en offentlig toalett?

Håller ni i henne när hon är på toaletten så att hon känner sig trygg med det? I början när vår 3-åring satt utan ring så höll vi i honom eftersom han var rädd att ramla i, men nu (3½ år) så hoppar han upp själv och använder inte ring längre... 

Ja det är ju egentligen så att det är avsaknaden av ring som gör att hon inte vågar. Iallafall tror jag det men nu har vi aldrig provat att ta med ringen ut eftersom jag inte tror att den passar på så många olika toaletter.
    Vi har aldrig behövt hålla i henne när ringen är på,då sitter hon helt själv utan minsta problem. 
  • Annelie 76
    skånetös78 skrev 2011-07-21 09:41:16 följande:
    Ja det är ju egentligen så att det är avsaknaden av ring som gör att hon inte vågar. Iallafall tror jag det men nu har vi aldrig provat att ta med ringen ut eftersom jag inte tror att den passar på så många olika toaletter.
    Vi har aldrig behövt hålla i henne när ringen är på,då sitter hon helt själv utan minsta problem. 
    Ni får väl öva hemma utan ringen? Så hon lär sig balnasera på toakanten och lär sig att det inte är farligt...
    Annars är ju förslaget att ta med en potta helt acceptabelt ett tag framöver...
  • rockaroll

fråga henne rent ut varför hon inte vill/kan.. hon kanske tror det finns monster i toan eller vad som helst. ;) försök att inte bli irriterade och stressade så ni visar det iaf, det gör nog hela grejen större för henne.

• VildVittra

Vår son total vägrade att gå på offentliga toaletter.
    Vi pratade med vår BVC sköterska och vi kom överens om att få använda deras toa som tränar-toa.
    Varje gång vi var i stan, nära BVC gick vi upp dit, bara han och jag.

Jag sa att det var för att JAG behövde kissa!
    Han fick lov att följa med in men han behövde inte kissa sa jag.

Första gångerna var han livrädd för nått han inte kunde förklara och stod och höll i handtaget men vi jobbade på och efter ett par gånger var han lugn och fin...började fråga honom då om han behövde kissa?

NEJ! sa han bestämmt.

Han fick spola i allafall efter mig, det har han alltid gillat.
    Efter ytterligare ett par gånger sa han till mig att han var ju kissnödig, han gick med på att kissa efter mig OM jag höll i honom.
    Så så började det för min son...det tog inte många gånger så fixade han det där utan rädsla och tårar. Jag tvingade honom aldrig utan han fick ta det i sin takt.

Säger inte alls att det kommer funka för ditt barn utan bara visar på ett sätt som vi fick det att släppa på.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • ELI 79

Min son är 2,5 år och är blöjfri nu, MEN jag har samma problem. Han totalvägrar toaletter! Ibland går buskar bra men inte alltid det heller. Jag tar med pottan! Har tänkt att när han är helt säker på att vara utan blöja (litar inte helt på honom än) så tar vi fighten med toaletten.

• Silverkatten06
    skånetös78 skrev 2011-07-20 19:02:54 följande:
    Hemma funkar det kanon med ringen! Men hon vägrar sitta utan den,vare sig hemma eller utanför hemmet..
    Nej, jag fattar att det går bra hemma med ringen, det är därför jag föreslår att ni ska börja träna hemma där hon känner sig trygg.

Steg 1, ställ er bakom henne MED ringen hemma så att hon får prova hur det är när ni står bakom...
    Steg 2, Ställ er bakom henne UTAN ringen hemma så att hon får prova hur det är att sitta utan ring, fast med tryggheten av att ni håller i...
    Steg 3, Prova ute

• skånetös78

Tack för alla bra tips och förslag!
    Igår hände det magiska! Jag hade varit och kissat och hon var med inne på toa (här hemma). Jag frågade henne om inte hon var kissnödig och det sa hon att hon var. Sen gick jag ut och letade efter ringen men låtsades att jag inte kunde hitta den. (vi lever i flyttkartonger just nu)  Föreslog då att hon ju kunde sitta på toan utan ring, och döm om min förvåning gick hon med på det! Det kom inget kiss men en stund senare ville hon försöka igen och lyckades!
    Både hon och jag blev jätteglada!
    Dock vill hon inte sitta där idag, men nu vet hon att hon iallafall kan!
    Hon har hittils varit omöjlig att få att bajsa på pottan också men igår gjorde hon det med!
    Undra vad som hänt!     

Svar på tråden Hur ska vi få henne att använda offentliga toaletter!