• Anonym (Inköpare)

Inköpare + lön ???

Hej,

Jag är en 25årig tjej som i våras bytte jobb och med det även bransch.
    Har jobbat inom transport och logistik branschen och har även gått
    på KY-utbildning inom området.

Sedan dök det upp en intressant tjänst som vik inköpare assistent.
    Det var något helt nytt för mig då jag inte alls har jobbat med liknande uppgifter tidigare.

Mina sysslor är:
    Har mina egna specifika leverantörer som jag ansvarar för.
    Ser till att dessa varor finns i rätt mängd på rätt plats i rätt tid.
    Allt klaffar bra för det mesta.
    Faktura hantering och dylikt

Nu efter några månader på jobbet inser jag att jag satte alldeles för låg lön
    vid intervjun.

Varför jag gjorde det är följande:
    - Hade ingen utbildning inom området
    - Ingen erfarenhet till arbets uppgifter

Jag begärde 22000kr ( kan påpeka att på tidigare transportjobb hade jag 20500kr)
    Just då tyckte jag att jag bytte upp mig ordentligt och var jätteglad att ha fått jobbet.

Kollade precis på Unionens hemsida och LÄGSTA lönen för en inköpare är 28700!!!
    http://www.unionen.se/Templates/Page.aspx?id=46840&y=96
    (P.S Ja jag vet borde ha kollat INNAN, men men)

Det är försent att göra något åt det nu, men vill gärna ha in era råd och tips inför nästa
    förhandlings period.

Tack på förhand

• Svar på tråden Inköpare + lön ???
  • Barbabok

Som inköpsassistent tjänar man inte alltid bra, jag hade bra mycket lägre som inköpare (outb.), några 28,7K hade jag då verkligen inte. Tycket det låter som du har en rättvis lön för det jobbet.

• Susanne905

Inköpsassistent eller inköpare finns båda två, handlar om vilken titel du har och givetvis vilket ansvar...

• Anonym

Jag jobbar med löner, bla inom inköp osv. Där ligger löner mellan 21-45 000 kr. Beroende på hur länge du har arbetat och om du är inköpsansvarig eller inköpsassistent. Så 22 000 kr som ny är inte en dålig lön,

• Anonym (Ris)

Alltså, jag tänker att det är en skillnad på inköpare och inköpsassistent. Men jag är inte i branschen, så jag kan ju ha fel

• Anonym (Inköpare)

Det är min titel "inköpsassistent" men jag har samma uppgifter som dem 2 ordinarie.
    Men givetviss kan dem mkt mer som har jobbat 10 resp 5 år inom branschen och företaget
    jämfört med mig som började för knappt 6månaders sen.

Så skönt att 22000kr inte är dåligt betalt.
    Men samtidigt känns det konstigt när min släktning jobbar inom städ och har inte mer än 1000mindre ut efter skatt än vad jag får ut. Ingen utbildning, körkort osv.

Tacksam för era synpunkter :) 

• Anonym
    Anonym (Inköpare) skrev 2011-07-19 18:22:31 följande:
    Det är min titel "inköpsassistent" men jag har samma uppgifter som dem 2 ordinarie.
    Men givetviss kan dem mkt mer som har jobbat 10 resp 5 år inom branschen och företaget
    jämfört med mig som började för knappt 6månaders sen.

Så skönt att 22000kr inte är dåligt betalt.
    Men samtidigt känns det konstigt när min släktning jobbar inom städ och har inte mer än 1000mindre ut efter skatt än vad jag får ut. Ingen utbildning, körkort osv.

Tacksam för era synpunkter :) 
    Nä, allt är inte rättvist =) Men städ ska inte ha dåliga löner tycker jag. Man kan tycka att det är ett skitjobb MEN tänk på hur det skulle se ut om det inte fanns de som städade. En eloge till alla som är städare =)
  • Christian 001

Jag arbetar själv som inköpsassistent. Min ingångslön var 18.500kr. Jag tycker nog att du ska vara ganska så nöjd med den nivån om jag ska sätta det i proportion till vad jag och mina assistentkollegor tjänar. Vi ligger nu alla i spannet mellan 20.000-22.000 beroende på erfarenhet och utbildning. Mer än så kan du nog inte få som ingångslön som assistent. Om du inte går från en mkt högre lön från ditt tidigare jobb.

Så jag skulle vara grymt nöjd om jag var du :D

• Anonym (Inköpare)
    Christian 001 skrev 2011-07-19 19:54:11 följande:
    Jag arbetar själv som inköpsassistent. Min ingångslön var 18.500kr. Jag tycker nog att du ska vara ganska så nöjd med den nivån om jag ska sätta det i proportion till vad jag och mina assistentkollegor tjänar. Vi ligger nu alla i spannet mellan 20.000-22.000 beroende på erfarenhet och utbildning. Mer än så kan du nog inte få som ingångslön som assistent. Om du inte går från en mkt högre lön från ditt tidigare jobb.

Så jag skulle vara grymt nöjd om jag var du :D
    Då är jag super nöjd:)
  • Anonym (Inköpare)
    Anonym skrev 2011-07-19 19:25:58 följande:
    Nä, allt är inte rättvist =) Men städ ska inte ha dåliga löner tycker jag. Man kan tycka att det är ett skitjobb MEN tänk på hur det skulle se ut om det inte fanns de som städade. En eloge till alla som är städare =)
    Absolut, jag håller med dig:)
Svar på tråden Inköpare + lön ???