• tvåbarnsmor89

När började ni ge gera barn smakportioner

Ja som rubiken lyder.. när började ni ge era barn smakportioner.... korrigerad eller okorrigerad ålder... Linus är ju 11v okorrigerad ålder 2½mån.. och 2v korrigerad ålder.. ska vi börja ge han när han är 4mån korrigerad eller okorrigerad,,, han kommer väl inte fixa att sitta i matstol då?

• Svar på tråden När började ni ge gera barn smakportioner
  • Modgun

Vid 4 månader började jag ge båda barnen. Mina fick börja med att sitta i babysittern, sen räkte det med att jag bullade upp med kuddar och filtar så att dom kunde sitta stadigt.

• Evven

Hej.
    Vi har börjat så smått nu med smakportioner och

• Evven

tryckte posta lite för fort...

Vi har börjat så smått nu och Cindy är 6 månader okorr.

• knäppisen

Det säger sig självt att en tvåveckors (vilket han är utvecklingsmässigt) inte är redo för smakportioner. Jag hade väntat minst till 4 mån korr/6 mån okorr. 

• Emeliie89

3,5 månad var min son, men det var inte förrän vid 5 månader som vi började ordentligt med det.

• Emeliie89
    Emeliie89 skrev 2011-07-20 10:50:33 följande:
    3,5 månad var min son, men det var inte förrän vid 5 månader som vi började ordentligt med det.
    Hmm såg att du kanske bara var intresserad av prematurbarn.. mitt barn är inget sånt.. tänkte inte på det när jag svarade
  • knäppisen
    knäppisen skrev 2011-07-20 10:46:05 följande:
    Det säger sig självt att en tvåveckors (vilket han är utvecklingsmässigt) inte är redo för smakportioner. Jag hade väntat minst till 4 mån korr/6 mån okorr. 

Ser att det lät lite hårt mitt inlägg, det var absolut inte meningen. Självklart förstår jag att du inte tänker ge honom smakisar nu.

Min poäng är ändå att vänta så länge som möjligt. Små premisar har oftare magproblem än "vanliga" barn och det är bra för dem att få bara bröstmjölk/ersättning så länge som möjligt.
    Har i alla fall vår neoläkare sagt. 
  • Kazeer

Mina barn (födda i v 36+3 och v 35+3) började med smakportioner vid sex månaders ålder.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • tvåbarnsmor89

Hahaha nej jag har absolut inte tänkt börja ge linus det än.. är bara som vanligt att min bvc tycker en annan sak än jag.. hon korrigerar inte linus ålder utan tror han är 2½mån... inte 14dagar
    men ska på återkontroll på neo i aug så får kolla med dem då...

• Kazeer
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-07-22 08:13:00 följande:
    Hahaha nej jag har absolut inte tänkt börja ge linus det än.. är bara som vanligt att min bvc tycker en annan sak än jag.. hon korrigerar inte linus ålder utan tror han är 2½mån... inte 14dagar
    Vår BVC-sköterska sade att vi skulle skjuta fram starten för smakportioner med halva tiden som barnet var för tidigt fött. Mina barn är födda ungefär en månad för tidigt. Det skulle betyda att de, enligt vår BVC-sköterska, skulle börja med smakportioner vid 4,5 månads ålder i stället för vid 4 månaders ålder. Vid 4,5 månads ålder var barnen totalt ointresserade av annat än bröstmjölk/ersättning.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppisen
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-07-22 08:13:00 följande:
    Lyssna inte på henne, hon vet inte vad hon håller på med.
    Hänvisa henne till din neo-läkare om hon insisterar.
  • Kazeer
    knäppisen skrev 2011-07-22 08:43:41 följande:
    Lyssna inte på henne, hon vet inte vad hon håller på med.
    Hänvisa henne till din neo-läkare om hon insisterar.
  • saltflingan

Min lille plutt fick smaka banan idag för första gången och han är ca 5 månader okorr.

Själv har jag aldrig riktigt fattat när det där med okorr och korr används? PÅ bvc har det iaf aldrig nämts utan där är allt okorr. Och eftersom han redan har klättrat lite drygt 4 kurvor i vikt så känns han inte prematur på något sätt.

Svar på tråden När började ni ge gera barn smakportioner