TNF-alpha: upprepade missfall + diskbråck
Jag lade in den här tråden under Hälsa i går. Men tänkte att det kanske finns fler här, i den här kategorin, som är bekanta med TNF-alpha och som även har ryggproblem.
Här kommer min LÅNGA beskrivning av mitt ämne för den här tråden. Det känns helt otroligt om någon skulle ha erfarenhet/kunskap om detta här. Men varför inte ge frågan en chans. För mig känns den väldigt viktig just nu.
Jag kom just i kväll över information som jag tyckte var mycket intressant och tänkte kolla här om någon annan har liknande fysiska erfarenheter som jag och som kanske t o m vet mer i detta ämne. Eller ännu bättre: har kontakt med en läkare som är insatt i detta ämne.
Till saken: Ämnet är ganska stort, med flera olika aspekter. Min historia är den att efter flera år med ett icke diagnostiserat prolaktinom* på hypofysen, och medföljande infertilitet, fick jag börja medicinera och fick tillbaka normal cykel och blev, så småningom, gravid. Men jag fick missfall i v. 9-10, och sedan ett i v. 4-5 och ett i v. 6-7, under en 10-månadersperiod. Sedan gjorde jag två, misslyckade, IVF:er och rent allmänt antogs att det var min ålder som orsakade missfallen (jag var 41-42 år vid den här tiden). Men så fick jag träffa rätt läkare (fick namnet här på FL - det är jag evigt tacksam för) och han ansåg att en orsak till mina missfall kunde vara att jag hade ett för högt sk TNF-alphavärde. Det visade sig, fantastiskt nog, att när jag var hos honom och tog blodprov så var det, i princip, samma dag som mitt, då, lilla embryo till son borrade in sig i min livmodervägg (det kan tilläggas att på väg till doktorn small det till i ryggen, ryggskott, och det kanske är intressant på fler än ett sätt inser jag nu ... läs vidare och förstå varför ...). Jag fick reda på provsvaren ett par dagar efter att jag hade plussat och började omedelbart med Trombyl (2x75mg) för att förhindra att mina TNF-alphavärden gjorde så att kroppen stötte bort embryot. Jag tog också progesteron. Jag tog dessa medel t o m v. 12. Och fick äntligen min son, vid 43 års ålder!
Jag har därefter plussat en gång till (i juli 2010), då jag var 45 år. Jag fick missfall i c:a v. 10, men visste redan att embryot/fostret inte hade någon hjärtverksamhet vid ett VUL i v. 6. Veckan efter mitt missfall fick jag ett förfärligt diskbråcksutbrott. Jag kan tillägga att jag hade varit litet "feg" och bara tagit halva dosen Trombyl (dvs. 1x75mg) sedan detta plus. Jag hade läst en del om att många tog 1x75mg och tänkte att det kanske var bättre att hålla sig till en lägre dos. Tyvärr fanns inte praktiken med den duktiga läkaren längre, så honom hade jag ingen kontakt med för att kunna be om råd.
Nu övergår jag mer till att prata om ryggproblemen. Jag har nämligen, nu i kväll, fått vetskap om att diskbråck kan vara relaterat till TNF-alpha! Jag satt och googlade på "herniated disc" och får då fram följande:
"Pathophysiology
There is now recognition of the importance of “chemical radiculitis” in the generation of back pain.[12] A primary focus of surgery is to remove “pressure” or reduce mechanical compression on a neural element: either the spinal cord, or a nerve root. But it is increasingly recognized that back pain, rather than being solely due to compression, may also be due to chemical inflammation.[12][13][14][15] There is evidence that points to a specific inflammatory mediator of this pain.[16][17] This inflammatory molecule, called tumor necrosis factor-alpha (TNF), is released not only by the herniated disc, but also in cases of disc tear (annular tear), by facet joints, and in spinal stenosis.[12][18][19][20] In addition to causing pain and inflammation, TNF may also contribute to disc degeneration.[21]"
(Wikipedia, en.wikipedia.org/wiki/Spinal_disc_herniation#Lumbar)
Jag blev ganska paff. Kunde mina ryggproblem och mina missfall faktiskt hänga ihop och, någonstans, bero på samma sak. Detta TNF-alpha?!
Min "rygghistoria" ser ut som följer. Jag har, sedan jag var c:a 30 år gammal, haft, i snitt, två ryggskott per år. Jag har inte sökt sjukvård för detta utan tagit hand om det själv med hjälp av rörelse, mjukstretchning och, efter det akuta har lagt sig, massage. Men, som jag skrev ovan, en vecka efter mitt senaste missfall, i höstas, fick jag ett fruktansvärt "ryggskott" (som jag först trodde att det var), som gjorde att jag, så småningom, var tvungen att ringa efter ambulans (kunde inte komma upp från golvet, där jag låg) och få muskelavslappnande och morfin för att kunna ta mig upp på båren (det kändes ganska pinsamt att åka ambulans för att man hade ryggont, men tydligen var det inte helt ovanligt...). För att göra en lång historia kort.

Vidare läste jag i artikeln:
The identification of tumor necrosis factor-alpha (TNF) as a central cause of inflammatory spinal pain now suggests the possibility of an entirely new approach to selected patients with severe pain due to disc herniation, protrusion, bulge, or disc tear. Specific and potent inhibitors of TNF became available in the U.S. in 1998, and were demonstrated to be potentially effective for treating sciatica in experimental models beginning in 2001.[43][44][45] Targeted anatomic administration of one of these anti-TNF agents, etanercept, a patented treatment method,[46] has been suggested in published pilot studies to be effective for treating selected patients with severe pain due to disc herniation, protrusion, bulge, or disc tear.[29][47] The scientific basis for pain relief in these patients is supported by the most current review articles.[48][49] In the future new imaging methods may allow non-invasive identification of sites of neuronal inflammation, thereby enabling more accurate localization of the "pain generators" responsible for symptom production.
Nu började ju tankarna snurra. Operationen verkar ju t ex inte vara en lösning som kanske ens hjälper om orsaken till mina ryggproblem har med TNF-alpha att göra. Vidare, om mina missfall har berott på förhöjda TNF-alphavärden. Kan då mitt, ditintills starkaste, ryggskott då min son "fäste" och mitt "disbråcksanfall" en vecka efter mitt senaste missfall bero på något annat än slumpen (eller på mer än bara allmän "hormoncirkus"). Jag minns, tyvärr, inte om jag fick ryggskott i samband med något av mina andra plus/missfall. Kan t o m mitt prolaktinom ha något med saken att göra? Det vet jag inget om ännu.
Det kan tilläggas att jag har haft några inflammatoriska tendenser, som eventuellt också kan hänga ihop med TNF-alpha? Jag har länge haft stela leder, trots idogt stretchande och träning i form av Pilates (och även yoga). Jag har, för övrigt tränat regelbundet på gym i nära 20 års tid. Jag har haft hälseneinflammation (2007), tennisarmbåge och "trigger finger" (2008-2009, efter min sons födelse).
*prolaktinom är ett adenom/godartad tumör på hypofysen som gör att det produceras för mycket prolaktinom (samma hormon som gör så att man producerar bröstmjölk) och därmed störs den normala hormonbalansen i kroppen och mensen uteblir alltid eller ibland.
Ok - det här blev ju otroligt långt! Men om det finns någon därute på FL som själva har haft några liknande erfarenheter. Jag tänker då främst på kombinationen diskbråck och missfall. Om inte annat har ju nu fått skriva ner mina tankar och fundera på om jag kan gå vidare med detta på något sätt.