• Primrose

TNF-alpha: upprepade missfall + diskbråck

Jag lade in den här tråden under Hälsa i går. Men tänkte att det kanske finns fler här, i den här kategorin, som är bekanta med TNF-alpha och som även har ryggproblem.

Här kommer min LÅNGA beskrivning av mitt ämne för den här tråden. Det känns helt otroligt om någon skulle ha erfarenhet/kunskap om detta här. Men varför inte ge frågan en chans. För mig känns den väldigt viktig just nu.

Jag kom just i kväll över information som jag tyckte var mycket intressant och tänkte kolla här om någon annan har liknande fysiska erfarenheter som jag och som kanske t o m vet mer i detta ämne. Eller ännu bättre: har kontakt med en läkare som är insatt i detta ämne.

Till saken: Ämnet är ganska stort, med flera olika aspekter. Min historia är den att efter flera år med ett icke diagnostiserat prolaktinom* på hypofysen, och medföljande infertilitet, fick jag börja medicinera och fick tillbaka normal cykel och blev, så småningom, gravid. Men jag fick  missfall i v. 9-10, och sedan ett i v. 4-5 och ett i v. 6-7, under en 10-månadersperiod. Sedan gjorde jag två, misslyckade, IVF:er och rent allmänt antogs att det var min ålder som orsakade missfallen (jag var 41-42 år vid den här tiden). Men så fick jag träffa rätt läkare (fick namnet här på FL - det är jag evigt tacksam för) och han ansåg att en orsak till mina missfall kunde vara att jag hade ett för högt sk TNF-alphavärde. Det visade sig, fantastiskt nog, att när jag var hos honom och tog blodprov så var det, i princip, samma dag som mitt, då, lilla embryo till son borrade in sig i min livmodervägg (det kan tilläggas att på väg till doktorn small det till i ryggen, ryggskott, och det kanske är intressant på fler än ett sätt inser jag nu ... läs vidare och förstå varför ...). Jag fick reda på provsvaren ett par dagar efter att jag hade plussat och började omedelbart med Trombyl (2x75mg) för att förhindra att mina TNF-alphavärden gjorde så att kroppen stötte bort embryot. Jag tog också progesteron. Jag tog dessa medel t o m v. 12. Och fick äntligen min son, vid 43 års ålder!

Jag har därefter plussat en gång till (i juli 2010), då jag var 45 år. Jag fick missfall i c:a v. 10, men visste redan att embryot/fostret inte hade någon hjärtverksamhet vid ett VUL i v. 6. Veckan efter mitt missfall fick jag ett förfärligt diskbråcksutbrott. Jag kan tillägga att jag hade varit litet "feg" och bara tagit halva dosen Trombyl (dvs. 1x75mg) sedan detta plus. Jag hade läst en del om att många tog 1x75mg och tänkte att det kanske var bättre att hålla sig till en lägre dos. Tyvärr fanns inte praktiken med den duktiga läkaren längre, så honom hade jag ingen kontakt med för att kunna be om råd.

Nu övergår jag mer till att prata om ryggproblemen. Jag har nämligen, nu i kväll, fått vetskap om att diskbråck kan vara relaterat till TNF-alpha! Jag satt och googlade på "herniated disc" och får då fram följande:

"Pathophysiology

There is now recognition of the importance of “chemical radiculitis” in the generation of back pain.[12] A primary focus of surgery is to remove “pressure” or reduce mechanical compression on a neural element: either the spinal cord, or a nerve root. But it is increasingly recognized that back pain, rather than being solely due to compression, may also be due to chemical inflammation.[12][13][14][15] There is evidence that points to a specific inflammatory mediator of this pain.[16][17] This inflammatory molecule, called tumor necrosis factor-alpha (TNF), is released not only by the herniated disc, but also in cases of disc tear (annular tear), by facet joints, and in spinal stenosis.[12][18][19][20] In addition to causing pain and inflammation, TNF may also contribute to disc degeneration.[21]"

(Wikipedia, en.wikipedia.org/wiki/Spinal_disc_herniation#Lumbar)

Jag blev ganska paff. Kunde mina ryggproblem och mina missfall faktiskt hänga ihop och, någonstans, bero på samma sak. Detta TNF-alpha?!

Min "rygghistoria" ser ut som följer. Jag har, sedan jag var c:a 30 år gammal, haft, i snitt, två ryggskott per år. Jag har inte sökt sjukvård för detta utan tagit hand om det själv med hjälp av rörelse, mjukstretchning och, efter det akuta har lagt sig, massage. Men, som jag skrev ovan, en vecka efter mitt senaste missfall, i höstas, fick jag ett fruktansvärt "ryggskott" (som jag först trodde att det var), som gjorde att jag, så småningom, var tvungen att ringa efter ambulans (kunde inte komma upp från golvet, där jag låg) och få muskelavslappnande och morfin för att kunna ta mig upp på båren (det kändes ganska pinsamt att åka ambulans för att man hade ryggont, men tydligen var det inte helt ovanligt...). För att göra en lång historia kort.Flört I april fick jag äntligen göra en magnetröntgen, som visade att jag hade ett, ganska stort, diskbråck på L5-S1 (och antydan till läckage på L4). I maj fick jag ett hemskt diskbråcksutbrott igen (nu hade jag dock starka mediciner hemma, så jag slapp ringa på ambulans...).Jag går nu hos en kunnig sjukgymnast (som tycker att det bästa vore operation ... men nu när jag har läst det är om TNF-alpha, verkar det kanske inte vara det ändå). Och jag har träffat en ortoped. Han har förklarat att anledningen till att jag inte känner av min ischias och mitt diskbråck hela tiden är att jag har mycket "luft" mellan kotor och nerver och därför "bara" känner mycket när det kommer inflammationstoppar (smärtan är "biologiskt" betingad, som han uttryckte det). Så där har vi det igen: inflammation. Är det kanske mitt TNF-alphavärde som har spökat hela tiden och som t o m har orsakat (se ovanstående citat):  "pain and inflammation, TNF may also contribute to disc degeneration.[21]"?

Vidare läste jag i artikeln:

The identification of tumor necrosis factor-alpha (TNF) as a central cause of inflammatory spinal pain now suggests the possibility of an entirely new approach to selected patients with severe pain due to disc herniation, protrusion, bulge, or disc tear. Specific and potent inhibitors of TNF became available in the U.S. in 1998, and were demonstrated to be potentially effective for treating sciatica in experimental models beginning in 2001.[43][44][45] Targeted anatomic administration of one of these anti-TNF agents, etanercept, a patented treatment method,[46] has been suggested in published pilot studies to be effective for treating selected patients with severe pain due to disc herniation, protrusion, bulge, or disc tear.[29][47] The scientific basis for pain relief in these patients is supported by the most current review articles.[48][49] In the future new imaging methods may allow non-invasive identification of sites of neuronal inflammation, thereby enabling more accurate localization of the "pain generators" responsible for symptom production.

Nu började ju tankarna snurra. Operationen verkar ju t ex inte vara en lösning som kanske ens hjälper om orsaken till mina ryggproblem har med TNF-alpha att göra. Vidare, om mina missfall har berott på förhöjda TNF-alphavärden. Kan då mitt, ditintills starkaste, ryggskott då min son "fäste" och mitt "disbråcksanfall" en vecka efter mitt senaste missfall bero på något annat än slumpen (eller på mer än bara allmän "hormoncirkus"). Jag minns, tyvärr, inte om jag fick ryggskott i samband med något av mina andra plus/missfall. Kan t o m mitt prolaktinom ha något med saken att göra? Det vet jag inget om ännu.

Det kan tilläggas att jag har haft några inflammatoriska tendenser, som eventuellt också kan hänga ihop med TNF-alpha? Jag har länge haft stela leder, trots idogt stretchande och träning i form av Pilates (och även yoga). Jag har, för övrigt tränat regelbundet på gym i nära 20 års tid. Jag har haft hälseneinflammation (2007), tennisarmbåge och "trigger finger" (2008-2009, efter min sons födelse).

*prolaktinom är ett adenom/godartad tumör på hypofysen som gör att det produceras för mycket prolaktinom (samma hormon som gör så att man producerar bröstmjölk) och därmed störs den normala hormonbalansen i kroppen och mensen uteblir alltid eller ibland.

Ok - det här blev ju otroligt långt! Men om det finns någon därute på FL som själva har haft några liknande erfarenheter. Jag tänker då främst på kombinationen diskbråck och missfall. Om inte annat har ju nu fått skriva ner mina tankar och fundera på om jag kan gå vidare med detta på något sätt.
  • Svar på tråden TNF-alpha: upprepade missfall + diskbråck
  • Zinfandel

Tack för ditt inlägg, otroligt intressant! Jag har tyvärr aldrig kommit så långt som till en graviditet men diskbråck sen många år kan ju då vara en eventuell orsak. Det är ett par år sedan jag hade ett riktigt utbrott men jag har observerat att jag ofta får kraftiga känningar ca 1v efter ÄL. Med andra ord har jag inget vettigt råd att ge dig men det är absolut värt att forska vidare på! Grattis till din son Hjärta

• Keeya

Hej. Jag har tyvärr inga erfarenheter utav diskbråck och missfall. Men jag har själv prolaktinom och jag har jobbat som sjuksköterska på ortopeden. Prolaktinomet tvivlar jag på har något att göra med missfallen utan det gör ju snarare så att man har svårt att bli gravid. Jag hade turen att bli gravid snabbt iaf och nu har jag efter graviditeten inte ätit mediciner utan skall bara gå på kontroll i höst. Däremot så minns jag att läkarna sa att återhämtningen efter en operation är ungefär lika lång som det tar för kroppen att återhämta sig från ett diskbråck. Varför man opererar är för att om det skulle trycka för mycket på nerverna så att det skulle påverka kissandet. (Om det skulle göra det eller att du skulle få känsel bortfall i underlivet måste du kontakta vården på en gång.) Man opererar också för att om man har för ont eller om det blir alldeles för långdraget. Du verkar ha haft ont flera gånger. Men som du skriver själv så tvivlar du på operation. Operation garanterar inte heller att det inte kommer tillbaka. Tycker att du har en intressant idé med sambandet du ser mellan TNF-alfa, missfallen och diskbråcken. Och ja jag tror infektioner i kroppen kan göra mycket knas. Jag väntar själv på remiss till reumatologen men har märkt att kosten påverkar. Var nu hos en kiropraktor och han påpekade sambandet med smärta, infektion och kost. Socker och vetemjöl är stora bovar för mig. Kolla upp candida dieten. Kiropraktorn sa att man skall undvika mjölkprodukter också. Jag avråder inte operation utan jag säger snarare att det skulle jag ta om inget annat funkade. Hoppas du får någon klarhet i min röriga text. Lycka till och grattis till sonen.

• Primrose
    Zinfandel skrev 2011-07-18 20:03:34 följande:
    Tack för ditt inlägg, otroligt intressant! Jag har tyvärr aldrig kommit så långt som till en graviditet men diskbråck sen många år kan ju då vara en eventuell orsak. Det är ett par år sedan jag hade ett riktigt utbrott men jag har observerat att jag ofta får kraftiga känningar ca 1v efter ÄL. Med andra ord har jag inget vettigt råd att ge dig men det är absolut värt att forska vidare på! Grattis till din son Hjärta
    Ja, visst är det intressant! Som jag har förstått det, av läkaren jag tog blodproven hos och fick veta det här om mitt TNF-alphavärde, så är det inte så att man har svårt att bli gravid, utan att det höga värdet orsakar missfall (genom att kroppen har ett för starkt "försvar" som stöter bort det "främmande" embryot. Men det kanske även kan påverka chansen att bli gravid för vissa. Det kan ju också bero på hur högt värde man har. Jag hade för högt, men inte extremt högt (hur det är nu vet jag inte). Jag har själv ofta fått mina ryggskott i samband med ÄL, och har även nämnt detta för läkare/sjukgymnast. Men man kan ju bli allmänt känsligare (pga t ex relaxinhormonet) i ryggen vid den tiden, så de har inte fäst så mycket vikt vid det.

Ja, jag har fått en remiss till en ortoped och hoppas kunna ta upp frågan med honom/henne. Om hon/han känner till något om detta så skulle det vara jättebra. Det viktigaste med informationen är ju att en operation kanske skulle vara fel.
  • Primrose

Grattis till din son [/quote]

Tack! Han är det bästa som har hänt mig, alla kategorier!

• Primrose
    Keeya skrev 2011-07-18 22:27:22 följande:
    Hej. Jag har tyvärr inga erfarenheter utav diskbråck och missfall. Men jag har själv prolaktinom och jag har jobbat som sjuksköterska på ortopeden. Prolaktinomet tvivlar jag på har något att göra med missfallen utan det gör ju snarare så att man har svårt att bli gravid. Jag hade turen att bli gravid snabbt iaf och nu har jag efter graviditeten inte ätit mediciner utan skall bara gå på kontroll i höst. Däremot så minns jag att läkarna sa att återhämtningen efter en operation är ungefär lika lång som det tar för kroppen att återhämta sig från ett diskbråck. Varför man opererar är för att om det skulle trycka för mycket på nerverna så att det skulle påverka kissandet. (Om det skulle göra det eller att du skulle få känsel bortfall i underlivet måste du kontakta vården på en gång.) Man opererar också för att om man har för ont eller om det blir alldeles för långdraget. Du verkar ha haft ont flera gånger. Men som du skriver själv så tvivlar du på operation. Operation garanterar inte heller att det inte kommer tillbaka. Tycker att du har en intressant idé med sambandet du ser mellan TNF-alfa, missfallen och diskbråcken. Och ja jag tror infektioner i kroppen kan göra mycket knas. Jag väntar själv på remiss till reumatologen men har märkt att kosten påverkar. Var nu hos en kiropraktor och han påpekade sambandet med smärta, infektion och kost. Socker och vetemjöl är stora bovar för mig. Kolla upp candida dieten. Kiropraktorn sa att man skall undvika mjölkprodukter också. Jag avråder inte operation utan jag säger snarare att det skulle jag ta om inget annat funkade. Hoppas du får någon klarhet i min röriga text. Lycka till och grattis till sonen.
    Hej! Nej att prolaktinomet troligen inte har med missfallen att göra håller jag helt med om. (Som ett litet PS kan dock tilläggas att det finns olika synpunkter på NÄR man ska sluta medicinera, vid graviditet, beroende på vilken nationalitet läkaren har. Jag fick min diagnos i Storbritannien, behandlades sedan även i Sverige och hade kontakt med IVF-kliniker i Lettland och Tjeckien - de hade alla olika åsikter om tidpunkten!).

Det är egentligen litet underligt att du har slutat medicinera (men jag har hört olika åsikter från olika endokrinologer, så jag är inte förvånad) - eftersom prolaktinomet kan växa till sig under graviditeten (utan att det blir så mycket att det påverkar det perfiera seendet). Min endokrinolog är av åsikten att man måste vänta några år efter en graviditet innan man kan sluta medicinera. Jag hoppas själv på att få sluta medicinera, men eftersom jag fortfarande har en utväxt (eller nu ev. en cysta, de var inte säkra vid den senaste MR) så måste jag vänta med det ett tag till.  I Storbritannien sa de att jag skulle medicinera resten av livet.

Det där med när man opererar diskbråck stämmer inte riktigt. Det är sant att om "kisseriet" påverkas så att man inte kan kissa, då är det allvarligt och akut och en operation krävs omgående. Men det finns de som opereras utan att detta händer. Jag har redan träffat en ortoped (via en ryggstudie jag är med i) och han har nämnt att operation skulle kunna bli aktuellt (om mitt tillstånd skulle bli ännu värre) och min sjukgymnast menar att det skulle vara det bästa. Hon menar att jag har haft besvär så länge och att diskbråcket sitter så till att, det kommer att fortsätta orsaka en massa smärta och problem i år framöver. Man kan ju göra olika typer av operationer, som jag har förstått det. Steloperation är bara ett alternativ. Om man stelopererar kan dock inte diskbråcket komma tillbaka på samma ställe, om jag har förstått saken rätt. Enligt sjukgymnasten har det gjorts undersökningar som visat att disbråckspatienter, efter fem år, har vartit symptomfria, men att de av dessa som har opererats har haft mycket mindre ont under perioden fram till att de blivit symptomfria.

Återhämtningen för diskbråck brukar man läsa och höra tar mellan sex veckor till nio månder. Men jag fick mitt "utbrott" i september och åtta månader senare fick jag ett nytt utbrott (c:a en månad efter min MR, så jag vet inte om det fövärrades då eller t o m blev ett nytt (t ex på L4, som visade läckage vid MR). Så frågan är hur jag ska räkna nu.... Sedan är det ju så att jag har haft mina 30-tal ryggskott och med ganska jämna mellanrum (c:a var 6:e månad), så frågan är om jag inte skulle få dras med detta även om diskbråcket "läkte" temporärt. Fast det ska tydligen kunna bli bättre med åldern.

Dock, det intressant för mig nu är ändå detta med TNF-alpha. Sambandet mellan inflammation (inte infektion, se ovan engelska citat) och ryggbesvären och TNF-alphavärdet. Jag hoppas så att Sverige inte, som vi tyvärr brukar göra i vissa sammanhang, ligger efter här och att det kan finnas någon som vet något om det (helst då ortopeden jag ska träffa ).

Jag har ju haft mina ryggbesvär i mer än 15 år nu och gjort allt möjligt "rätt" och, säkerligen, en del "fel". Träning (som alla pratar om, när det gäller ryggen) är så självklart för mig att det inte behöver påpekas, om man säger så. När det gäller kosten har jag, till en övervägande del, varit mycket sund. Oavsett om jag har tränat 3 eller 6 gånger i veckan, oavsett om jag har fokuserat extra mycket på "core"-träning, oavsett om jag har jobbat med träning eller inte (vilket jag gjorde under sju år), oavsett om jag har uteslutit bröd, mjölkprodukter och socker, oavsett om jag har suttit mycket framför datorn eller inte, oavsett om jag har haft en lugnare period eller inte osv. - så har mina ryggskott kommit som brev på posten. Det är därför som denna "kemiska" förklaring med TNF-alpha (som jag i o f s tror kan vara infektionsrelaterad, så tillvida att ju fler infektioner man har haft, desto mer har detta försvar/värde byggts upp, vilket också är skälet till att ju äldre man blir desto större är risken att man har det, som jag har förstått det) skulle kunna vara en förklaring till mina problem.

Ja, jag skulle helst vilja undvika operation. Men som det nu är är det otroligt psykiskt jobbigt att konstant vara så vaksam vad gäller rörelser och smärta. Inte minst eftersom jag har min lilla 2,5-åring att ta hand om - och honom vill man ju egentligen skutta runt med och lyfta upp och svänga i luften. Jag är en mycket aktiv person och det är så påfrestande att bli stoppad av sin kropp. Jag brukar inte vilja ta mycket värktabletter, men har nu förstått att jag bör ta det när smärtan eller inflammationen (som orsakar ischias) sätter in, annars kan jag göra saken värre. Och nu blir det värktabletter, i princip dagligen, sedan mitt senaste diskbråcksutbrott i maj. Jag har även gördel (från sjukgymnasten) många timmar om dagen och hela nätterna. Jag använder spikmatta dagligen (främst för min extremt stela bröstrygg och skolioströtthet - troligen orsakat av diskbråcket enl. sjukgymnasten). Jag har också fått inlägg i skorna via sjukgymnasten. Självklart gör jag övningar varje dag, som ska vara bra för min rygg.
  • Primrose
    Keeya skrev 2011-07-18 22:27:22 följande:
     Lycka till och grattis till sonen.
    Tack! Och lycka till själv, med dina besvär. Hoppas att du får en tid hos en reumatolog snart.{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden TNF-alpha: upprepade missfall + diskbråck