• Anonym

Ögonkontakt 4-5 månaders bebis

Jag har en son som nyss fyllt 4 månader. Han är alldeles underbar, go och glad för det mesta. Han ler ofta när man tittar på honom och skrattar riktigt när man busar eller gör lustiga miner... Känner mig ändå lite orolig över hans ögonkontakt. Han tittar mig i ögonen, absolut, men oftast bara korta stunder i taget. Ibland kan han till och med vara svår att få ögonkontakt med, allt annat än mig verkar intressant. Jag har en fyraårig dotter som ääälskade att titta mig djupt in i ögonen vid samma ålder så därför undrar jag vad som är normalt. Hur är era bebisar? Har ni lust att beskriva hur ögonkontakten med dem ser ut??

• Svar på tråden Ögonkontakt 4-5 månaders bebis
  • Lilly mama

Ingen av mina döttrar (3 resp 1 år) har varit  några ögontittare. De har varit mer intresserade av vad som händer runt om. Min äldsta tjej var inte ens särskilt intresserad av att kramas förrän hon blev ca 18 mån. Jag hade bilden av att sitta och amma och utbyta meningsfulla  blickar men det hände aldrig. Båda tjejerna åt  snabbt  och effektivt för att sen göra något annat.

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar! Ja,sådär är min lille son också. Äter snabbt som tusan och vill sen iväg på äventyr. Uppåt och framåt verkar vara hans melodi. Att ligga och titta mamma djupt in i ögonen lockar inte. Får jag fråga dig ungefär hur lång ögonkontakt dina tjejer kunde ha med dig? Jag förstår såklart att det varierar enormt, men på ett ungefär. Pratar vi några sekunder eller många minuter i taget? Min son kan ibland om han är på rätt humör titta mig i ögonen lite längre om jag sjunger eller liknande men oftast är det en snabb blick och sedan titta på annat som gäller. Han verkar också ha lättare att titta mig i ögonen om jag är lite längre bort, tex när han ligger på skötbordet. Om jag håller upp honom mitt framför ansiktet på mig tittar han nästan alltid bort. Tack igen! Är verkligen orolig över det här så det är skönt att höra att det finns fler!

• Anonym

Puffar för fler svar. Är sååå orolig!!

• RasSam

Min son var likadan i den åldern! Fick vara glad om han ens åt i 5 minuter, utan att avbryta för att se på något kul :) Värst var om man ammade ute nånstans där det va livat runt om kring då kunde han inte slappna av o knappt att amma.. Det gick iallafall över och nu tittar han mig (och petar för den delen) mer än gärna i ögonen hela dagarna haha

• Anonym

Tack för svaret! Ja, sådär är det med min son också. Svårt att amma ute bland folk i stökiga miljöer. Vi var på Legoland förra veckan och det var ingen höjdare... Fick skärma av med filtar och försöka hitta lite avskildhet vid varje amningsstund.

• Anonym

Någon mer??

• Anonym (En orolig till!)

Hej! Inser att detta är en mycket gammal tråd, men gör ändå ett försök! Är nyfiken på hur det gått för ts. Har själv ett barn som snart är sex månader som bara tar kort ögonkontakt. Är precis så som du här beskrev din son. Har också barn sen tidigare som kunde ligga och stirra djupt i ögonen. Vet att bebisar kan vara olika men man kan ju ändå inte låta bli att fundera... En liten chansning om du finns kvar hör på fl och vill svara :)

• Anonym

Hej! Japp jag finns kvar! Min son är nu nyss fyllda två år och världens goaste lilla kille.
    Han är helt normal i sin utveckling och tom väldigt tidig ffa i sin språkutveckling. Han tittar mig mer i ögonen nu när han är lite äldre än vad han gjorde som riktigt liten, framför allt längre stunder åt gången.Då var det en halv sekund här och där... Det har blivit mer och mer efter ett årsdagen ungefär. Jag känner ingen som helst oro längre.

• Anonym (En orolig till!)

Hej och tack snälla för ditt svar!!! Så skönt att läsa. Man oroar sig ju så lätt för allt. Du skriver att du tyckte det blev mer ögonkontakt efter ett årsdagen. Min lilla är sex månader och inte den som vill ligga och konversera och titta mamma djupt i ögonen. Man känner sig lite nobbad av sitt barn... Men är van att mina äldre barn tog lång ögonkontakt. Det känns som om mon lilla hellre tittar på allt runtomkring. Upplevde du också stor skillnad mellan ditt äldre barn och din yngsta i detta med ögonkontakt? Skönt höra att all oro är borta! Hur länge höll den i?

Svar på tråden Ögonkontakt 4-5 månaders bebis