• Ann11

minimitid på förskola?

Är det OK att bara ha sitt barn 1 dag i veckan på förskolan? Min man ska vara föräldraledig med vår 1-åring till hösten men tänkte jobba bara en dag i veckan. Finns det någon minimitid? Och vad händer med hennes storasyster som tills nu gått 15 timmar i veckan, om hon också går denna dag på förskolan, hur mycket ytterligare får hon gå dit?
    Någon som vet?

• Svar på tråden minimitid på förskola?
  • Philippa

Tror det inte är så bra med en dag i veckan utifrån barnets synpunkt... barnet hinner ju inte mer än dit och vänja sig och ska sedan hem en hel vecka....

• Ann11

Det finns säkert bättre upplägg ur barnets synvinkel, det bästa hade varit att hon väntade med att börja för hon blir bara 14 månader när hon börjar förskolan. Men vi måste acceptera platsen för annars riskerar vi att bli utan ända till augusti, och det går INTE.
    Oavsett om det är bra eller inte, är det tillåtet med 1 dag/v?

• Amizah

Jag jobbar på förskola o vi brukar rekommendera att man har barnen minst 3 dagar i veckan tex tis-tors. En dag i veckan kan bli jobbigt för barnet eftersom det kan bli svårt att känna sig trygg o knyta an till gruppen/ pedagogerna. Men jag tror att varje förskola har egna regler, men det finns nog inget som hindrar er från att ha en gång i veckan. Förskolan ska ju ge tillsyn ut efter föräldrarnas behov. Fråga den förskola där ni fått platsen, vilka regler de har.

• Lena

Kan han inte jobba två dagar i veckan istället fast halvdagar?

• Ann11

Två halvdagar känns bättre tycker jag med, vi har nog bestämt oss för det nu. Vi får nog ringa och stämma av efter semestern. Tack för svaren!

• Kotthare
    Ann11 skrev 2011-07-17 16:00:38 följande:
    Är det OK att bara ha sitt barn 1 dag i veckan på förskolan? Min man ska vara föräldraledig med vår 1-åring till hösten men tänkte jobba bara en dag i veckan. Finns det någon minimitid? Och vad händer med hennes storasyster som tills nu gått 15 timmar i veckan, om hon också går denna dag på förskolan, hur mycket ytterligare får hon gå dit?
    Någon som vet?
    Såhär är det i alla fall hos oss: 

Ja, ditt barn får gå precis hur lite som helst hos oss. Däremot säger min erfarenhet att det är bäst att vara åtminstone 15h (5h 3 dagar i veckan) på förskolan för att få rutin och bli trygg. Är man borta för länge blir det lätt oroligt, de kommer inte riktigt in i gruppen och lär inte känna personalen.

En förälder som är föräldraledig har rätt till 15h barnomsorg, så det skulle gälla även din man.  
Svar på tråden minimitid på förskola?