Vad heter nu dom där olika faserna ett barn alltid går igenom?
Jag hade en bok där det stod om det olika utvecklingsfaserna/perioderna i ett barns liv.
Försöker googla nu men hittar inte och jag har lånat ut boken.
Jag hade en bok där det stod om det olika utvecklingsfaserna/perioderna i ett barns liv.
Försöker googla nu men hittar inte och jag har lånat ut boken.
Om du menar enligt psykoanalysen så är det oral, anal och oidipal...
Menar du:
"De tre första faserna kallas de pregenitala faserna och utgör i kronologisk ordning orala fasen, den anala fasen (som Freud även benämnde "den sadistiskt-anala") och den falliska fasen. Dessa tre följs sedan av en latensperiod som i sin tur följs av den genitala fasen. Störningar under de pregenitala faserna menade Freud är orsaken till flertalet psykiska problem hos den vuxne, då särskilt olika typer av neuros. Erik H. Erikson (1902-1994) utgick från Freuds tankar men ställde upp livet i åtta åldrar, från födsel till död, där människan i varje steg ställs inför en konflikt mellan två poler (Martin Levander, 2003), till exempel "Identitet kontra splittring."
?
Nä det är inte dom jag menar (har aldrig hört om dom ).
Boken heter typ "Ett barns utveckling" eller något sånt...en supervanlig och populär bok. I den står det om dom olika perioderna.
T ex:
7 veckor då händer detta:
10 veckor då händer detta:
1 år då händer detta:
18 månader då händer detta:
Så står det liksom vad man kan förvänta sig under just den perioden. Sömnen kan t ex rubbas osv....
osv.......
Växa och upptäcka världen, tror jag du menar men den behandlar i princip bara första året.
Författarna heter Hetty van de Rijt och Frans X Plooij.
Finns det ingen liknande bok som är bra men som handlar om barn från 0 upp till 5-6? Eller som en fortsättning på den ni föreslagit..?
Samma sak här, nästan.. Jag har en bonus på 4 och dessutom en egen skrutt på 6 månader.. Tittade efter den där boken men den är ju slutsåld överallt. På tradera finns den men jag vill inte betala 300 för en bok som är begagnad om den kostade 40kr som ny.. Snålt, jag vet
T R O T S ! ! !
Tack för tipset men den är slut även där.. Får väl höra med någon vanlig bokhandel när jag har vägarna förbi kanske.. Eller leta vidare efter andra tips på böcker. Borde väl finnas någon mer bra kan man tycka..
Boken är tyvärr slutsåld överallt. Vi har jagat den och den kommer inte att tyckas mer enligt Bonnier som ger ut den...