• Juliette F

Ni som gjort ÄD - vad innebär "dilation of the cervical canal"?

Fick mail idag från kliniken i Brno, inför vårt första ÄD i början av september! Koordinatorn skrev att jag, i samband med mätning av slemhinnan hos en gynekolog, även ska:

"do a dilation of the cervical canal using uterine tube, therefore, the canal is passable on the day of embryotransfer."

Har aldrig hört att detta behövs inför ÄD, har jag missat nåt?

Som jag förstår det så innebär detta utvidgning av livmoderhalsen.. Gaah! Förvånad. Låter som tortyrSkrikandes{#emotions_dlg.djavulsk}. Någon här som gjort detta och som kan komma med lite lugnande??Skäms

• Svar på tråden Ni som gjort ÄD - vad innebär "dilation of the cervical canal"?
  • Juliette F
    Fick svar idag från Brno på min fråga om proceduren är smärtsam. Så här svarade koordinatorn:

''Dilation should not be painful, unless the cervical canal is not passable.
    In such case an anesthesia is recommended."
    FörvånadSkrikandes.
    Har aldrig hört talas om att detta behövs, och vid mitt IVF förra året så gjordes inget sånt. ET gick bra ändå.

Någon här som varit med om denna "utvidning av livmoderhalsen" inför ET?
  • callimero

Verkar konstigt, jag menar det är samma procedur som vid IVF då man sätter tillbaka embryon och då behövs aldrig denna procedur. har inte hört talas om att det görs i vare sig Riga eller Åbo vid ÄD heller. Det enda jag fått instruktioner av hos en klinik var att vara kissnödig vilket underlättar att man kommer åt livmodern bättre vid återförandet.

• Juliette F

Håller med Kalimero.. varje klinik verkar ha sina speciella idéer. EGV i Riga kräver bla test av "vaginal smear".

Jobbigt att man som patient får så olika instruktioner från olika håll. Känns som att man som IVF-ÄD-patient måste vara rejält påläst själv, så att man kan få gjort det som man bedömer som viktigt, och kanske hoppa över sånt som känns oviktigt. Samtidigt vill man vara en duktig och samarbetsvillig patient. Inte en helt lätt ekvation alla gånger!

• kantarellkisse

Man kan göra en dilation men det brukar vara i samband med sammanväxningar eller stelhet efter tex en konisering... inte bara sådär för säkerhets skull. Det kan ju dessutom vara rätt penibelt att få en klinik här att ställa upp på det. Jag menar, bara ett VUL är lite knepigt att få till.

Vad gäller EGV - är det möjligen så att de menar pap-smear - alltså cellprovet? För det vet jag att rätt många kräver. För mig har det räckt att lämna papper på de kontroller jag gjort inom svenska rutinprogrammet, men Lettland vet jag vill ha förnyade varje år. Fast det lär de nog kräva av mig i Polen nu i alla fall eftersom jag ju "åkte dit" i förra kontrollen och ska göra operationen nu i augusti (så kanske vill de också ha en dilation innan nästa försök då?)

Det låter som en enklare variant av dilation som de pratar om, typ den man gör i samband med en spolning av äggledarna. Då lägger man väl typ en ballong i passagen som man pumpar upp för att lättare komma in med katetern?

• Juliette F

kantarellkisse, ja det låter onekligen lite konstigt! Ultraljud i juli har inte visat på några konstigheter där, och ET gick utmärkt förra året. Inga sammanväxningar eller förträngningar. Känns konstigt att kontakta gyn för en sådan sak.. men om kliniken kräver det så får jag väl höra med gyn om det är nödvändigt. Annars bara strunta i det och låtsas som det regnar när jag besöker kliniken *visslar*.

• Juliette F

Så, har gjort det idag! Var hos gyn och fick gjort en dilation. Inte så farligt, faktiskt. Stack till lite ett par gånger, men klart uthärdligt. Dock skrämde gyn upp mig i början och sa att "det kommer nog att göra ont".. men det fanns inget i vägen, passagen fri så att säga, så det kändes inte direkt. Skönt att ha det avklarat! Fick även mätt slemhinnan i livmodern som var ok: 6-7 mm. Ska maila uppgifter till Brno-kliniken i morgon, sen följer en detaljerad medicineringsplan inkl nedreglering..Puh!

• Caspianne

Jag tycker det låter bra att klinikerna är nogranna och inte bara 'kör på' behandling efter behandling.

Jag skulle gärna vilja göra mer kontroller, tycker inte jag gjort nått faktiskt, och ändå har vi misslyckats vid 4 IVF:er och 3 ÄD med olika donatorer. Dessutom har jag ALDRIG varit gravid!

• Juliette F

Tazty, håller faktiskt med NU. Bättre att klinikerna tar det säkra före det osäkra. Man kunde dock önska att de vore lite mer homogena i sina tester, för varför kräver Brno inte att jag ska testa pap smear (vaginalsekret), medan för dem på EGV Riga är det ett krav (+ massa annat som ureaplasma etc)? Varför behöver man inte göra dilatation av livmoderhalsen dag 15 med östrogen om man är kund hos EGV, medan det är ett krav i Brno? Det blir lite förvirrande för kunden, faktiskt. Obestämd Många av oss ÄD-kunder är ganska pålästa, har googlat runt en hel del och varit i kontakt med flera kliniker och fått veta vad de kräver. Många med IVF-erfarenhet i bagaget också.

Men jag är iaf glad att jag nu slipper oroa mig för att vi kommer till Brno för ET, och de inte kan genomföra den, pga att livmoderhalsen har förträngningar.

Dock har jag fortfarande spottings, nästan en vecka efter dilatationen..gyn sa några dagar..får väl se vad kliniken säger.

• MrsCecilia
    Caspianne skrev 2011-08-15 15:54:53 följande:
    Jag tycker det låter bra att klinikerna är nogranna och inte bara 'kör på' behandling efter behandling.

Jag skulle gärna vilja göra mer kontroller, tycker inte jag gjort nått faktiskt, och ändå har vi misslyckats vid 4 IVF:er och 3 ÄD med olika donatorer. Dessutom har jag ALDRIG varit gravid!
    Jag är beredd att hålla med, det måste ju beror på något att inget fastnar? Hade oxå vilja gjort mer kontroller, undersökningar och utredningar. Tycker de flesta kliniker bara "kör på". 

Är nu inne på insättning nr 9... 
Svar på tråden Ni som gjort ÄD - vad innebär "dilation of the cervical canal"?