• Tida77

bebis och treåring sova i samma rum själva?

Jag har börjat fundera över hur vi ska göra med sovandet av barnen framöver och vill gärna ha lite synpunkter...
    Vi har en treåring som precis börjat sova i eget rum. Hon sover gott men vaknar ibland på natten av växtvärk men somnar oftast om när vi går in till henne, vilket vi alltid gör.
    Lilla tjejen är drygt två månader och sover nu i vagn i vårt sovrum, men det börjar bli dags för spjälsängen snart då hon inte längre (oftast) behöver gungas till söms. Hon vaknar oftast en gång per natt för mat.
    Inget av barnen vaknar av den andra även om de skriker.
    Nu funderar jag på om vi kan ställa spjälsängen i samma rum som stora tjejen? Kan se flera fördelar men oroar mig lite för säkerheten. Stora tjejen är väldigt mån om sin lillasyster och är aldrig medvetet elak. Men tänk om hon drömmer mardrömmar och får för sig att lillasyster är ett monster eller nåt? Eller får för sig att hon måste bädda henne och lägger täcket över huvudet (fast hon aldrig gör så i vanliga fall då vi upprepat att inget får läggas på huvudet)?
    Vi har andningslarm på lilla tjejen och babyvakt in till vårt sovrum. Jag sover väldigt lätt och vaknar direkt när något av barnen vaknar/gnyr/sparkar i väggen när de vänder sig osv.

Ena stunden tänker jag att de självklart kan sova i samma rum, andra sekunden blir jag tveksam och får för mig att något hemskt ska hända (men vet egentligen inte vad det skulle vara eftersom jag vaknar så lätt)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden bebis och treåring sova i samma rum själva?
  • lövet2

Nej, jag skulle aldrig lämna en så liten baby ensam med en 3-åring. Inte ens 10 sekunder! Även en snäll och omtänksam storasyster kan t ex få för sig att lyfta ur babyn genom att ta ett fast strypgrepp runt halsen och så avsluta med att tappa babyn i golvet ...

• SunnyBunny

Efter att sett hur hårdhänt min 3 åring kan vara mot våra hundar och katter om man råkar vända ryggen till så nej.

• Tida77

Tack för era svar.
    Efter att vår son dog har jag ibland svårt att se/känna skillnad på vettig, befogad "oro" och "noja", sjuklig oro över att nåt ska hända barnen (eller maken för den delen)...

Spjälsängen får stå i vårt rum.

• lövet2
    Tida77 skrev 2011-07-15 16:45:48 följande:
    Tack för era svar.
    Efter att vår son dog har jag ibland svårt att se/känna skillnad på vettig, befogad "oro" och "noja", sjuklig oro över att nåt ska hända barnen (eller maken för den delen)...

Spjälsängen får stå i vårt rum.
    Fullt förståeligt när ni varit med om en tragedi.
    Många skulle kalla er fåniga eller nojiga för en sådan här sak, men det är de som aldrig sett hur en 3-åring kan hantera ett spädbarn när den tror att ingen ser. Det här är en lika viktig säkerhetsgrej som att ha en trappgrind ...
  • Finesse
    lövet2 skrev 2011-07-15 16:20:11 följande:
    Nej, jag skulle aldrig lämna en så liten baby ensam med en 3-åring. Inte ens 10 sekunder! Även en snäll och omtänksam storasyster kan t ex få för sig att lyfta ur babyn genom att ta ett fast strypgrepp runt halsen och så avsluta med att tappa babyn i golvet ...
    Oj.. här har det inte hänt nåt.. jag brukar lämna dom ensamma medans jag duschar.. då sover ju givetvis den lille men storasyster är nere med honom. Sen brukar jag lämna dom ensamma på bottenvåningen om jag ska gå upp å klä mig eller borsta tänderna.. Har aldrig ens tänkt tanken på att 3 åringen skulle kunna göra nåt mot den lille...
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • IsaCMoJs

Jag har mina barn i samma rum på natten när de sover! Moa sover i vår säng och Leiah i spjälsängen. Moa är på dagtid väldigt PÅ lillasyster och från början var det inga snälla möten. Hon får ibland för sig att hon ska lyfta lillasyster till mig men jag är alltid brevid och hinner säga åt henne att inte lyfta!
    På natten går det dock bra att lämna dom då Moa är så förvirrad när hon vaknar till att hon inte märker att Leiah är i samma rum ;)

• MammaAmy

Oo nej det skulle jag aldrig göra...
    spec inte efter att jag hört nyligen att en pojke velat pussa sin 5 månaders lillebror och sen så dog bebisen.. för storebrorn råkade stänga hans mun o näsa..när han pussade honom.. 

• Stumpan83

Vi blev uppmanade av BVC att aldrig lämna bebisen ensam med sina storasyskon, 2,5 resp 4,5 år. Särskilt den stora har jag upptäckt vill gärna hjälpa till om lillebror gråter. Har stoppat honom från att lyfta x antal gånger. Båda två är också väldigt på och gärna i huvud/ansiktsregionen. Så nej jag hade inte låtit bebisen sova inne hos treåringen.

• Finesse
    IsaCMoJs skrev 2011-07-18 23:41:50 följande:
    Jag har mina barn i samma rum på natten när de sover! Moa sover i vår säng och Leiah i spjälsängen. Moa är på dagtid väldigt PÅ lillasyster och från början var det inga snälla möten. Hon får ibland för sig att hon ska lyfta lillasyster till mig men jag är alltid brevid och hinner säga åt henne att inte lyfta!
    På natten går det dock bra att lämna dom då Moa är så förvirrad när hon vaknar till att hon inte märker att Leiah är i samma rum ;)
    Samma här.. Ebba kommer till vår säng allt mellan 22-04.. å ibland har inte vi gått i säng men Hampus sover.. så då ligger dom själva i sovrummet.. Men vi har babyvakt så vi hör ju så fort nån rör på sig..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • TessJH

SHIT! Nu blir jag skitnervös! Vi har vår lilla, snart 8 månader, sovandes i samma rum som storebror, 4,5 år. Jag var nervös i början, men tyckte att jag själv var lite löjlig, men nu blev ajg nervös igen. Är verkligen större barn så "hemska"? (Storebror är mitt bonusbarn så det kanske är ytterligare en anledning för honom att göra nåt hemskt....?!)

.:: Meja 101209 ::. www.blindfold.blogg.se
  • Stumpan83

I vår familj är de stora absolut inte "hemska" mer att de vill väldigt väl men inte riktigt kan hantera situationen. Slutar inte fastän lillebror börjar protestera mot behandlingen.

Svar på tråden bebis och treåring sova i samma rum själva?