• CrazyChristina

pco vs pco-s?

Fick höra att multicystic ovary (MCO) är samma sak som PCO (experten här på fl sa att de tydligen va så)

Och jag vet att jag inte har PCO-s för har inga av dom symtomerna men vad är då PCO är det bara cystorna och inget mer eller finns de några "symtomer" när det gäller PCO oxå, har försökt googla och har varit inne på pco-s.com oxå men hittar inget om bara PCO.

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Svar på tråden pco vs pco-s?
  • frida198004

ja, PCO har bara med själva äggstockarna att göra - "pärlbandet", "ökensanden", etc

• Linapco

Så om man har de olika problemen man kan få av PCO så har man PCO-s? För min gynekolog skrev bara ner PCO inget annat, han nämnde inte ens PCO-s. Känner mig allmänt förvirrad. Lite hjälp?

• Knasten83

jag har pcos, det betyder att jag har de klassiska pcoäggstockarna, dvs "pärlbandet". Sen har jag hormonrubbning också som ger akne, lätt att gå upp i vikt, behåring etc. En del kan ägglossa, andra inte alls. Jag har mens ca 3 ggr/år, men jag vet inte om jag ägglossar alls. De har gått genom prover osv men aldrig har det visat ÄL.

Så PCO märker man inte av mer än pärlbandet, PCOS är pärlbandet plus alla symtom.

PCO Poly Cystiska Ovarier
    PCOS PolyCystisk OvarieSyndrom    

• frida198004
    Linapco skrev 2011-12-13 16:16:50 följande:
    Så om man har de olika problemen man kan få av PCO så har man PCO-s? För min gynekolog skrev bara ner PCO inget annat, han nämnde inte ens PCO-s. Känner mig allmänt förvirrad. Lite hjälp?
    Man behöver inte ha alla "klassiska" PCOS-symptom för att ha PCOS, man ska uppfylla minst 2 av dessa 3 kriterier:

Enligt de sk. Rotterdam-kriterierna har kvinnor med minst 2 av följande 3 fynd PCOS:[1]

äggstockar av PCO-typ kronisk anovulation (uteblivna ägglossningar, uttryckt som oregelbundna eller uteblivna menstruationer) hyperandrogenism (förhöjda blodvärden av manliga könshormoner eller ökad hårväxt i ansiktet)

Svar på tråden pco vs pco-s?