• Lillii

Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...

har ni lika stora problem med t ex att kalla en dagmamma för dagmamma?

För jag menar, hon är ju ingen mamma till barnen på riktigt...och då borde hon ju rimligtvis (enligt många FLares normer) inte får kalla sig någon som likar mamma överhuvutaget?

Hon kan ju bara till närmelsevis vara en "extra vuxen i barnets liv som kan får ganska mycket betydelse".

• Svar på tråden Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...
  • vinnis

Är man så otroligt korkad att man inte förstår att personen inte är barnens mamma bara för att man kallar sig "bonusmamma"... då ligger nog problemet någon annanstans än i ordet "mamma"

• The bad seed
    vinnis skrev 2011-07-13 20:31:14 följande:
    Är man så otroligt korkad att man inte förstår att personen inte är barnens mamma bara för att man kallar sig "bonusmamma"... då ligger nog problemet någon annanstans än i ordet "mamma"
  • Sussela

Jag skulle aldrig kunna kalla mig själv för bonusmamma, tycker det känns pinsamt att bara höra det. Jag säger sambons barn och inget annat.

• Sussela

Dagmamma däremot har jag aldrig ens reflekterat över, men det tycker jag nog inte är ngt konstigt. Fast alla tycker vi ju olika :)

• Helle333
    Lillii skrev 2011-07-13 19:14:52 följande:

har ni lika stora problem med t ex att kalla en dagmamma för dagmamma?

För jag menar, hon är ju ingen mamma till barnen på riktigt...och då borde hon ju rimligtvis (enligt många FLares normer) inte får kalla sig någon som likar mamma överhuvutaget?

Hon kan ju bara till närmelsevis vara en "extra vuxen i barnets liv som kan får ganska mycket betydelse".

Jag tycker det ordet är himla bra. Fast min pappas nya kvinna är inte min bonusmamma. Det är fortfarande hans ex som är det. Hon har funnits i mitt liv sedan jag var sju år gammal. Är idag 29. Så när jag berättade för henne att jag och min sambo ska ha barn så talade jag om att hon ska bli bonusmormor =) Jag kommer inte ställa några som helst krav på henne för fem öre att hon ska engagera sig i vårat barn, vill hon göra det så får hon väldigt gärna göra detta men jag har talat om för henne att jag ställer inga som helst krav på henne. Jag tänker inte bli sur och grinig om hon väljer att ställa sig utanför och jag blir jätteglad om hon vill vara en del av pyrets liv. Jag har aldrig ställt kravet att hon ska älska mig och min syster som sina egna barn heller. Inte ens när jag var barn.
  • sextiotalist

Det är väl det som läggs i ordet. Dagmamma, då har man ju ett faktiskt ansvar över de barn som man har hand om. Bonusmamma då tilldelas man ett ansvar och en roll som man inte har valt.

Nu har sambon, numera vuxna och utflugna, barn. Men hade jag överhuvudtaget antagit en föräldrarroll gentemot dom så hade det garanterat blivit protester.

Sedan finns det förhållanden där den nya kvinnan/mannen av olika skäl får en föräldrarroll gentemot barnet, men då skall det vara på barnets och den nya vuxnas villkor, inte något som tilldelas utifrån.

Jag tycker bonusvuxen är ett mycket bättre ord, man är en extravuxen i barnets liv och kompletterar föräldrarna. De allra flesta barn som har skilda föräldrar, har ändå två fungerande föräldrar och det räcker ofta.

• BitchNo1

Ordet är väl, som man säger, i betraktarens öga... Att min sambo säger att han lever med barnens mamma eller kallar sig bonuspappa, bryr jag mig inte om... Han är verkligen en så fin person mot mina barn... När jag akut hamnade på sjukhus dagen innan min ena sons födelsedag, ordnade han ALLT - sång, bricka, kaka och saft OCH massa paket på morgonen... Det gör bara en riktig förälder... Saken är att det var första gången han va själv med barnen... O det råkade bli på min sons födelsedag... Vet inte om min son haft en bättre födelsedag, trots att jag inte va hemma... Det min sambo gjorde, helhjärtat är värdefullt för mig... Bonuspappa... Ja, biopappa var inte här o min sambo gjorde det alla föräldrar bör göra - ge killen en fin födelsedag!

• Helle333
    sextiotalist skrev 2011-07-14 07:57:27 följande:
    Det är väl det som läggs i ordet. Dagmamma, då har man ju ett faktiskt ansvar över de barn som man har hand om. Bonusmamma då tilldelas man ett ansvar och en roll som man inte har valt.

Nu har sambon, numera vuxna och utflugna, barn. Men hade jag överhuvudtaget antagit en föräldrarroll gentemot dom så hade det garanterat blivit protester.

Sedan finns det förhållanden där den nya kvinnan/mannen av olika skäl får en föräldrarroll gentemot barnet, men då skall det vara på barnets och den nya vuxnas villkor, inte något som tilldelas utifrån.

Jag tycker bonusvuxen är ett mycket bättre ord, man är en extravuxen i barnets liv och kompletterar föräldrarna. De allra flesta barn som har skilda föräldrar, har ändå två fungerande föräldrar och det räcker ofta.
    Ja det där är väl säkert olika men jag hade personligen inte accepterat om jag var ihop med någon som inte tog sig an någon föräldraroll gentemot mina tidigare barn. Har man valt att vara ihop med någon som har barn så har man faktiskt också valt barnen. Men det är så det ser ut i min värld.
    Min pappas nya tant har kommit in i mitt liv rätt nyligen så jag känner henne inte ännu. Jag är vuxen nu också så jag behöver ju inte mammas på det sättet som när jag var barn och pappa träffade sitt ex.
    Så jag antar att pappas nya tant är bonusvuxen =D
  • sextiotalist
    Helle333 skrev 2011-07-14 09:51:31 följande:
    Ja det där är väl säkert olika men jag hade personligen inte accepterat om jag var ihop med någon som inte tog sig an någon föräldraroll gentemot mina tidigare barn. Har man valt att vara ihop med någon som har barn så har man faktiskt också valt barnen. Men det är så det ser ut i min värld.
    Min pappas nya tant har kommit in i mitt liv rätt nyligen så jag känner henne inte ännu. Jag är vuxen nu också så jag behöver ju inte mammas på det sättet som när jag var barn och pappa träffade sitt ex.
    Så jag antar att pappas nya tant är bonusvuxen =D
    Men varför en föräldrarroll, har dina barn inte en närvarande mamma och pappa.

Jag säger bara tack och lov att jag inte hade de förväntningarna på mig. Jag har flera väninnor som brutit förhållande pga dessa förväntningar/krav.

Fast det kanske inte är så konstigt att många med barn inte hittar någon ny partner när de har sådana krav/förväntningar.

Och barnen då, skall de plötsligt få en till förälder, räcker det inte med de föräldrar de har redan.
    Jag skriver igen det jag skrivit förut, det bästa för barnet och den nya är de skaffar sig sin egen relation som de trivs bäst med och fungerar utifrån deras perspektiv. Dom relationerna tror jag blir starkast, tryggast och är nog det bästa för barnet.
Svar på tråden Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...