Man kan få snitt pga förlosningsrädsla. Oroa dig inte! (Dock har jag aldrig hört talas om att man kan betala för det själv men det kommer du inte behöva.)
Jag bor i Göteborg, som har en uttalad aversion mot kejsarsnitt pga förlossningsrädsla och man har en policy att arbeta för att förlossningsrädda ändå ska föda vaginalt. Här är det med andra ord riktigt svårt att trumfa igenom ett sådant snitt. Trots det fick jag ett; två gånger till och med.
Man gör såhär:
Riktigt tidigt i graviditeten, (direkt efter att man plussat ungefär) kontaktar man grannlandstinget och ber om snitt på psykosocial indikation på ett sjukhus där. Ofta skriver man ett brev först, (i mitt fall skrev jag direkt till klinikchefen men ring och fråga hur just det sjukhuset vill att du går till väga). De kommer att bevilja det, eftersom det inte är de som betalar för snittet - det gör ditt hemmalandsting. (Fortfarande kan ju ditt hemmalandsting neka dig snitt men nu vet du åtminstone att du får ditt snitt, om än några mil hemifrån.)
Efter det kontaktar du MVC i ditt hemmalandsting och förklarar läget, att du redan har ett snitt beviljat men att du naturligtvis hellre förlöses i din egen stad/region. Troligast kommer de att gå med på detta, eftersom det blir dyrare för dem att betala för snitt i ett annat landsting, pga av administrativa kostnader.
Generellt gäller för att få igenom snitt på psykosocial indikation: man måste vara mer än "bara" rädd i största allmänhet. Jag berättade för läkaren i mitt grannlandsting att jag måste få besked före vecka 12, eftersom jag om snittet nekades ville hinna göra abort. Jag tror att detta blev en ganska viktig ingridiens i att de fattade ett blixtsnabbt beslut för min del. Jag fick besked redan efter första besöket att de skulle komma att bevilja mig snittet men att de gärna såg att jag gick i Aurorasamtal för att vara bättre informerad om skillnaderna mellan förlossningssätten. Jag gick en gång och efter detta tyckte barnmorskan att min rädsla föreföll så stor att jag inte skulle behöva gå vidare i den gruppen.
Innan du beslutar dig skulle jag dock vilja råda dig att läsa på ordentligt om skillnaderna mellan vaginal förlossning och kejsarsnitt. Riskerna är helt olika, de eventuella komplikationerna efteråt likaså. Det är alltid bra att vara påläst, så att man drägligt vet vad man har att vänta.
Själv är jag snittad två gånger, jag har mått bra båda gånger, smärtan var inte alls farlig (och det säger jag som är barockt smärträdd!) och själva förlossningarna var trygga, fina och glada upplevelser.
Stå på dig och lycka till!