• frida198004

orsaker till PCO förutom insulinresistens?

Hej!

Jag sitter och surfar runt lite och kollar vad som kan orsaka PCOS och det står oftast att det är insulinresistens men att det kan finnas andra orsaker men de nämner inte vilka dessa är! Vet ni? Jag är normalviktig (55 kg 165 cm lång) och har alltid varit det - kan man varit insulinresistent ändå? Borde jag inte ha några "symtom" på detta isf? Jag funderar på att börja med lågkolhydratkost ifall det skulle hjälpa men det känns ju bortkastat om det inte funkar om man inte är överviktig... Förutom själva pärlbandet på äggstockarna och långa och oregelbundna cykler har jag ju inte några symtom förutom lite acne på ryggen och i ansiktet men det är inte så jättefarligt. Kanske blev snurrigt inlägg det här men det är snurrigt i huvudet :)

• Svar på tråden orsaker till PCO förutom insulinresistens?
  • Celbia

Hej!
    Jag tror inte att du behöver börja med lågkolhydratkost, men kanske inte använda så mycket socker om du i dagsläget gör det. Sen finns det ju bättre och sämre kolhydrater, fullkornsbröd är bättre än vitt bröd till exempel. Att sluta äta en massa onödigt socker och äta bättre kolhydrater tror jag kan hjälpa en hel del. För ca en månad sedan fick jag veta att jag har pco äggstockar, men annars har jag egentligen inga symtom på pcos. Några extrakilon, men det e allt. Jag har nu slutat med äta socker och tänkte hålla bort kolhydraterna tills jag gått ner några kilon.
    När jag fick veta att jag har pco började jag läsa en hel del på nätet och hittade ganska mycket intressant info om d-vitamin. Undersökningar visar att d-vitamin har en mer positiv inverkan på kroppen än vad man kan tro och rekommendationerna för mängden av d-vitamin är för låga här i norden. När jag var in på olika forum läste jag om såna som påstod att de helt sluppit sin pcos genom att äta mycket d-vitamin. En amerikansk kvinnlig läkare (minns tyvärr inte namnet nu) sa till och med att pco kan uppstå på grund av d-vitamin brist, men detta var dock ännu inte bevisat. Om du vill kan du ju prova googla själv och se vad du hittar! :)

Jag tog kontakt med gyn eftersom jag inte fått min mens efter att jag slutat med p-piller och hon konstaterade att jag har pärlband på äggstockarna. Hon skrev ut terolut åt mig som ska få igång mensen och det funkade. Nu är jag också rätt säker på att jag fått ägglossning, vilket känns otroligt bra. Blev så orolig efter gynbesöket...Nu hoppas jag bara att det inte ska ta så länge tills plusset kommer! :)

Svar på tråden orsaker till PCO förutom insulinresistens?