• mini75

Besafe izi kid bilstol med isofix - erfarenhet!

Som rubriken lyder; vad tycker ni om den? För och nackdelar.
    Min sambo vill gärna ha en stol med isofix för att den ska kunna flyttas lättare, men jag har fått för mig att den är klumpig...
    Jag är lite sugen på en britax hi-way. Den finns väl inte med isofix?
    Dottern är 11 månader å väger 10 kg

• Svar på tråden Besafe izi kid bilstol med isofix - erfarenhet!
  • cicci85

Nej, hiway monterar man med bältet och fästband till golvet. Använder man fästband som spänns till golvet till besafen? Kan besafen monteras med bältet om man har den i bilar utan isofix?
    Vi brukar flytta stolen till mammas bil lite då och då. vi har fästband ditsatta i hennes bil så det är enklare att flytta stolen, det tar bara några minuter.  
    En nackdel med Besafe är ju att den bara är godkänd till 18 kg, hiwayen är ju godkänd till 25 kg. 

• sanHbg

vi har en besafe och är jättenöjda. den sitter helt med isofix och har alltså inga fästband vilket är perfekt om man har isofix men det medför ju att man inte kan ha den i bilar utan isofix.

vår dotter är lång och smal och hon sitter jättebra i stolen som är lätt att justera både lutning (4 lägen) samt höjd på nackstöd/bältet i axelhöjd (enhandsgrepp, inga remmar att trä om). Vi provade hi-way när vi var tvugna att köpa ny stol pga trafikolycka men den fungerade inte alls för oss, den var jättebred och kort typ. Vår dotter var precis 2 då och nådde upp till kanten med hjässan (får ju bara användas till öronens överkant når upp) så att den är upp till 25 kg hade inte hjälpt oss ett dugg (hon väger ca 12kg just nu). Dessutom lutade bältesspännet liksom inåt hennes mage och tryckte obehagligt, så jag upplevde det som hi-wayen äe bra om man har korta knubbiga barn inte långa smala.

Nackdel med besafen är just tyngden (och priset), tror den kan väga runt 15 kg (känns så) . Så den är ju lite tung. Men samtidigt tycker jag att det uppväger med hur enkel den är att flytta mellan bilar, tar ca 2 minuter att koppla loss och fästa in i nästa bil.

Har du specifika frågor får du gärna fråga.

Lycka till

• mini75

Tack för era åsikter. Mina 11 månaders är knubbig nu men är ganska säker på att hon blir som storasyster sen, dvs liten å smal för det är båda hennes föräldrar... (3,5 åringen väger endast 11,5 kg) Så att den bara vara till 18 kg ser jag inte som något problem. Vi kommer köpa bältesstol oxå till barnen när de är färdiga för det så jag räknar liksom inte med att ha denna stolen länge länge. Sotrasyster har en duoflex acta graco som lillan kan ärva om det skulle vara så att hon blir en riktig knubbis :)

Min kompis har en besafe izi kid x1 från 2010 (stämmer det att x1 är från 2010?) som jag kan köpa. Tar den inte stor plats i bilen? Vi har en audi A6

• cicci85
    mini75 skrev 2011-07-13 10:08:56 följande:
    Tack för era åsikter. Mina 11 månaders är knubbig nu men är ganska säker på att hon blir som storasyster sen, dvs liten å smal för det är båda hennes föräldrar... (3,5 åringen väger endast 11,5 kg) Så att den bara vara till 18 kg ser jag inte som något problem. Vi kommer köpa bältesstol oxå till barnen när de är färdiga för det så jag räknar liksom inte med att ha denna stolen länge länge. Sotrasyster har en duoflex acta graco som lillan kan ärva om det skulle vara så att hon blir en riktig knubbis :)

Min kompis har en besafe izi kid x1 från 2010 (stämmer det att x1 är från 2010?) som jag kan köpa. Tar den inte stor plats i bilen? Vi har en audi A6

Jag menade att man får köpa ytterligare en bakåtvänd stol efter 18 kg, så att barnet kan åka bakåtvänd till 25 kg Men mina väger 25 kg när de är 5 år, det är såklart skillnad om man ahr ett barn som väger 25 kg när den är 9år...

Precis som sanHbg  skriver så funkar inte hiway till 25 kg även fast den är godkänd för det, barnet blir för långt! Jag har använt Britax twoway som sista bakåtvända stol, den är rymligast med högst rygg.

Jag skulle helst välja besafen  om jag hade isofix.
  • caroline88

Vi har en besafe den är monteras utan isofix igår bil! Så det går oxå!

• sanHbg
    caroline88 skrev 2011-07-13 10:42:04 följande:
    Vi har en besafe den är monteras utan isofix igår bil! Så det går oxå!
    nej då är det inte den nya med isofix för det går inte...dock finns den att köpa utan isofix också och fästes då med band. Men man kanske kan fästa de äldre modelerna med band, det kan jag inte svara på.
    mini75 skrev 2011-07-13 10:08:56 följande:
    ja jag tror det är x1 om den är från 2010. vi har i och för sig den nyaste besafen men jag tycker inte den tar stor plats i jämförelse med andra stolar. Dottern hade en acta graco duo logic innan och den tog större utrymme.
  • caroline88

Nej vi har nog en äldre modell, vi fick den av min syster. :)

• mini75

Tack för era svar! Jag ska nog försöka åka å kolla stolar i morgon. Tar emot lite då jag måste släpa med mig båda barnen SJÄLV...:)
    Jaja det blir nog bra!

• mini75

Nu har jag varit å kollat på stolarna. Men nej -besafen går bort... tyckte den var jätteklumpig. Nu velar jag mellan hi-way eller hi tech i britax....

• caroline88

Jo den är ganska stor faktiskt. Men vet att den har klarat fler och hårdare test än de andra stolarna.. Alla är godkända med besafen har klarat fler av de testen utanför godkänt gränsen :)

• mini75

Det blev en hi-tech! Den satt bäst i bilen och tog minst plats. Dessutom har de ju fått bäst i test + att den ju är rymligare än hi-wayen. Känns som ett bra köp!

• cicci85
    mini75 skrev 2011-07-15 21:54:43 följande:
    Det blev en hi-tech! Den satt bäst i bilen och tog minst plats. Dessutom har de ju fått bäst i test + att den ju är rymligare än hi-wayen. Känns som ett bra köp!

multi-tech? hoppas du blir nöjd, det är jag, superbra stol 
  • mini75

ja just det, multi-tech - blandade ihop det där.... virrig som man e. Känns bra!

Svar på tråden Besafe izi kid bilstol med isofix - erfarenhet!