• PappaTillTvåUnderbaraDöttrar

Mamman förbjuder barnen att svara i deras mobiler börjat ringer!

Jag har två döttrar som har vars en mobiltelefon. Största får Månadspeng av mig och har tidigare laddat sitt kontantkort. Nu har barnens mamma köpt en fin ny mobil för 1kr och betalar av den via ett abonnemang. Hon kräver nu mig på pengar för mobilen vilket jag vägrar eftersom dottern får månadspeng där mobil ingår. Hon förbjuder barnen att ta med sina mobiler till mig och de får inte svara när jag ringer dem. Gäller även min minsta dotter trots att hon fått sin mobil och där är kontantkort som jag alltid betalt varrannan gång vilket dottern haft mycket bra koll på för hon vill att det ska vara rättvist. Vad gör man? Jag har försökt prata förstånd med mamman och hennes nya man.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-13 01:19
    När jag ringer ska det stå i rubriken

• Svar på tråden Mamman förbjuder barnen att svara i deras mobiler börjat ringer!
  • jfsebastianigen

Ditt ex kan verkligen inte förbjuda dig att ha kontakt med dina barn.
    Vill hon inte resonera om det kan du (det suger men fråga exet om hon vill ha det så) gå till din kommuns socialkontor och prata med dem.
    Hon har varken rätt att kräva dig på pengar för något hon köpt utan ditt medgivande eller hindra dig från att ha kontakt med dina barn.
    Synd att hon inte fattar att hon gör bort sig inför barnen och bara hamnar på deras minuskonto.

Lycka till

• PappaTillTvåUnderbaraDöttrar

Problemet är att barnen inte är så gamla så de förstår att mamma gör fel :( Mamman har sagt att pappa gör fel och inte betalar för dem. Hör till saken att kostnaderna är mycket högre än Konsumentverket. Skadar min relation med barnen men nog det mamman vill. Hon kommer aldrig erkänna att hon har fel, har hon aldrig gjort.

• jfsebastianigen

Säg till barnen att mamman gör fel som inte låter dig prata med dom när du vill.
    Snacka inte skit om henne, men säg att hennes beteende är fel i just det ämnet.

Hur gamla är barnen?

Själv vägrar jag betala för något vi inte kommit överens om gemensamt.
    Jag förklarar det för mina barn med liknelser, om tex ena dottern köper ett wii-spel som bara hon gillar så kan hon inte kräva att hennes syrra ska betala för det. Det är orättvist.
    Rättvisa har ungar oftast stenkoll på.
    Man kan inte bestämma själv och kräva andra på pengar för det i efterhand.
    Mina kids är 6 och 9 och vi har diskuterat sånt här i flera år.

• LarsS
    PappaTillTvåUnderbaraDöttrar skrev 2011-07-13 02:12:14 följande:
    "...... . Hon kommer aldrig erkänna att hon har fel, har hon aldrig gjort.
    Men hallå! Kvinnor erkänner väl aldrig att de gjort fel? Inte riktigt rätt ibland på sin höjd, men aldrig fel.

Men mer allvarligt. Du måste försöka resonera med exet. Prova att vända på problemet. Ta in andra grejer som också kan "förbjudas att ta med".
  • PappaBjörn

Ring familjerätten och begär ett samarbetssamtal. Vägrar hon gå dit så gå dit själv och berätta din situation och be om hjälp hur du ska hantera det. Kanske kan de hjälpa dig/er med ett avtal som ni båda skriver under. I sista hand får du stämma henne på vårdnaden och hänvisa till hennes samarbetsproblem.

Svar på tråden Mamman förbjuder barnen att svara i deras mobiler börjat ringer!