Jätterädd, kejsarsnitt?
Jag ska ha barn i februari-mars och är verkligen JÄTTERÄDD inför förlossningen! Blir tårögd bara jag tänker på det.
Någon här inne som har nåt tips? Kejsarsnitt vore kanske bättre så jag slipper den vaginala födseln?
Jag ska ha barn i februari-mars och är verkligen JÄTTERÄDD inför förlossningen! Blir tårögd bara jag tänker på det.
Någon här inne som har nåt tips? Kejsarsnitt vore kanske bättre så jag slipper den vaginala födseln?
Ett snitt är ju en större "sak", en bukoperation som kan ställa till det ännu mer än vad en vaginal förlossning kan göra.
Tala om för din Bm hur du känner, och be henne notera det i din journal så att förlossningen vet om det.
Då kan man ev planera upplägget lite bättre...Om inte din förlossning går supersnabbt =)
Jag var rätt nojjig innan min första förlossning men jag o maken gick en Profylaxkurs innan som var toppen för både mig och maken. Man lär sig massor om avslappning / andning osv. Kan kanske låta lite flumm-flumm men det är toppen att gå den kursen, alla som har gått den är nöjda.
Jag fick EDA när jag kom in till förlossningen, var då öppen 4-5 cm. Och efter den så hade jag knappt ont alls...
Jag försökte att andas o slappna av, spänner man sig så gör det 100 ggr ondare.
Svårt att förklara, men när det väl sätter fart på förlossningen så går man liksom in i sig själv och blir fokuserad på det man gör. Kvinnor har ju fött barn i alla tider....och de flesta har fler än 1 barn så det är inte så farligt-
Att föda barn är det häftigaste jag har gjort!!! Sån cool känsla!!
Ta upp din rädsla för din barnmorska! Du kan få prata med någon om din rädsla.
Jag misstolkade din tråd och trodde du var livrädd för snitt! Det var nämligen min stora fasa att behöva bli snittad. Att föda vaginalt är något vi kvinnor gjort i alla tider och är skapta för (de flesta i alla fall)
Samtal med bm eller andra som fött barn själv kanske kan hjälpa?
Kejsarsnitt är dubbel smärta efteråt och jobbigare men inte ALLTID
Jag tycker du ska gå igenom en samtal med bm din och sen förlossnings förberedelse som man har innan förlossningen.
Att välja snitt framför vaginalt är inte så smart du kan ångra dig totalt.
Det gör inte så farligt ont för alla och man får så mkt hjälp skriv en förlossningsbrev och önskemål