• tjolaflippen

Hur vet man om man har PCO? Snälla förklara.

Hej! Jag har alltid haft oregelbunden mens (över 35 dagar sedan jag fick den som 11 åring).
    Men det spelar nog ingen roll

Hur som haver så har jag de senaste året börjat fundera på om jag kan ha PCO. Allt började förra året vid den här tiden ungefär. Mina cykler blev bara längre och längre, jag hade oooont från vad jag tror var/är äl tills det blev mens. Blev lite bättre när mensen var över. Givetvis undersöktes jag av gynekologer flera gånger med ul. Aldrig någon grav. Men en av gynekologerna sa att jag hade PCO-tendes (?) jag har cystor på äggstockarna som var 19mm och han sa att man inte gjorde något förrän dem va 25mm. Det sa mig ingenting, jag hade bara ont. Och dum nog så frågade jag ju inte och nu är det över 6 månader sedan jag var där. Senaste två cyklerna har varit över 60 dagar och den sista fick jag inte heller någon riktig mens. Blöder alltid normalt och i 7 dagar. Nu fick jag bara nån sytrådstunn blodstrimma och blodblandade flytningar nån gång om dagen i 8 dagar. Och ca en vecka efter det fick jag äl-flytningar i 2 dagar. Frågade en BM som sa att det kunde vara hormonrubbningar. Och sist jag var hos en gynekolog (ca 2 mån sen) så förde jag det på tal att cyklerna var så långa och att jag tyckte det var jobbigt och stressande att aldrig veta när den ska komma. Men hon sa att man inte gjorde något förrän den uteblivit i 1 år. Blev skitledsen. Här får jag gå med trosskydd på jobbet/i affären ja varje gång jag är hemifrån för att jag inte vet när den kommer, stressar upp ofrivilligt... :(

Har ett barn sedan innan, men det tog bara 6 mån att bli gravid då.

Snälla, skriv och säg att det inte alls låter som PCO...

• Svar på tråden Hur vet man om man har PCO? Snälla förklara.
  • tjolaflippen

*puff* nån borde ju veta eftersom så många har det...

• ÄrlaPärla

Låter som du behöver ta kontakt med vården igen för att lugna dig. PCO är inte en diagnos det är en normalvariation vilket innebär att skalan är flytande men du ska inte behöva stressa upp dig. Det är inget konstigt att det tar 6 månader att bli gravid och alla med PCO har inte svårt att bli gravida precis som att inte alla är överviktigt däremot så är det vanligare att ha svårt att blir gravid, vanligare med övervikt etc. Jag har PCO och jag aldrig ont i mina äggstockar och har aldrig problem med att känna när min mens är på väg däremot har jag sällan mens kanske 2-3 gånger om året men med precis samma sympton som när jag hade vanlig menscykel. Har du fortfarande ont tycker jag du ska kolla efter en gynekolog alt endokriläkare med erfarenhet av PCO.

• tjolaflippen
    ÄrlaPärla skrev 2011-07-12 15:17:35 följande:
    Låter som du behöver ta kontakt med vården igen för att lugna dig. PCO är inte en diagnos det är en normalvariation vilket innebär att skalan är flytande men du ska inte behöva stressa upp dig. Det är inget konstigt att det tar 6 månader att bli gravid och alla med PCO har inte svårt att bli gravida precis som att inte alla är överviktigt däremot så är det vanligare att ha svårt att blir gravid, vanligare med övervikt etc. Jag har PCO och jag aldrig ont i mina äggstockar och har aldrig problem med att känna när min mens är på väg däremot har jag sällan mens kanske 2-3 gånger om året men med precis samma sympton som när jag hade vanlig menscykel. Har du fortfarande ont tycker jag du ska kolla efter en gynekolog alt endokriläkare med erfarenhet av PCO.
    Nu var det inte riktigt det jag var ute efter.. jag satte ett ? efter det som jag inte förstod som läkaren sa. Jag har inga symtom när min mens ska komma, därför jag får gardera mig :) Att 6 mån inte är någon tid vet jag, därför jag skrev "bara 6 mån". Att uppsöka ytterligare en gynekolog känns ganska meningslöst eftersom jag vet varför jag har ont, cystor på äggstockarna som brister.

Det jag inte förstod när jag var hos gyn var när han sa att jag hade PCO-tendens?
    Tendens till PCO... kan jag alltså utveckla ett sådant tillstånd?
Svar på tråden Hur vet man om man har PCO? Snälla förklara.