• Lanloun

Kan man spara för att köpa ett hus kontant?

Hej!

Jag och min man är emot ränta och vill därför inte ta något lån för att köpa hus.
    Men vi skulle ändå gärna vilja ha ett hus någon gång i framtiden.
    Vi bor billigt och bra just nu och har låga fasta kostnader. Min man har eget företag som går bra och jag studerar/är mamma ledig just nu, men är klar med utbildningen om två år och har då chans att få ett välbetalt jobb.

Vi skulle kunna spara minst 20.000kr i månaden om vi fortsätter o lever som vi gör nu. Efter att jag fått jobb alltså.

Så om vi vill köpa ett hus för 1,5 milj så behöver vi spara i lite mer än 6 år. Säg 7 år.
    Då sparar vi alltså utan ränta.

Kan man göra så? Alltså, är det någon som gjort så här? Sparat o köpt hus kontant? Vad jag vet så tar alla lån....

Och om man köper hus kontant, blir väl boendet väldigt billigt? Eftersom man då inte betalar någon amortering o sånt.....

• Svar på tråden Kan man spara för att köpa ett hus kontant?
  • Gladskit

Varför skulle man inte kunna göra det?
    Det finns väl ingen som sitter med lån för att  man vill, utan det är ju ofta en förutsättning för att kunna köpa hus. Det finns även bra sparformer där ni får ränta på pengarna under tiden ni sparar.

För många är räntor och amorteringar de största kostnaderna så slipper ni dem kan ni ju bo riktigt billigt

• Kjell2

Det förutsätter dock att huset ni vill ha fortfarand kostar 1,5 miljoner om 7 år. Nu tror en del på fallande bostadspriser och i så fall är det bra att vänta.

Visst finn det de som köper hus kontant, framförallt i områden där priserna är lägre. Sen förekommer det ibland en del ärvda pengar.

Men framförallt i storstadsreginoerne är det få unga familjer förunnat att kunna spara ihop till ett hus.

Boendekostnaden blir driftkostnaden, dvs el, värme, försäkring, skatt, underhåll mm. Billigare än om ni måste betala ränta också men fortfarande en del pengar.

• LivL

Googla den där banken utan räntor.

• Lanloun