• Lanloun

Kan man spara för att köpa ett hus kontant?

Hej!

Jag och min man är emot ränta och vill därför inte ta något lån för att köpa hus.
    Men vi skulle ändå gärna vilja ha ett hus någon gång i framtiden.
    Vi bor billigt och bra just nu och har låga fasta kostnader. Min man har eget företag som går bra och jag studerar/är mamma ledig just nu, men är klar med utbildningen om två år och har då chans att få ett välbetalt jobb.

Vi skulle kunna spara minst 20.000kr i månaden om vi fortsätter o lever som vi gör nu. Efter att jag fått jobb alltså.

Så om vi vill köpa ett hus för 1,5 milj så behöver vi spara i lite mer än 6 år. Säg 7 år.
    Då sparar vi alltså utan ränta.

Kan man göra så? Alltså, är det någon som gjort så här? Sparat o köpt hus kontant? Vad jag vet så tar alla lån....

Och om man köper hus kontant, blir väl boendet väldigt billigt? Eftersom man då inte betalar någon amortering o sånt.....

• Svar på tråden Kan man spara för att köpa ett hus kontant?
  • Gladskit

Varför skulle man inte kunna göra det?
    Det finns väl ingen som sitter med lån för att  man vill, utan det är ju ofta en förutsättning för att kunna köpa hus. Det finns även bra sparformer där ni får ränta på pengarna under tiden ni sparar.

För många är räntor och amorteringar de största kostnaderna så slipper ni dem kan ni ju bo riktigt billigt

• Kjell2

Det förutsätter dock att huset ni vill ha fortfarand kostar 1,5 miljoner om 7 år. Nu tror en del på fallande bostadspriser och i så fall är det bra att vänta.

Visst finn det de som köper hus kontant, framförallt i områden där priserna är lägre. Sen förekommer det ibland en del ärvda pengar.

Men framförallt i storstadsreginoerne är det få unga familjer förunnat att kunna spara ihop till ett hus.

Boendekostnaden blir driftkostnaden, dvs el, värme, försäkring, skatt, underhåll mm. Billigare än om ni måste betala ränta också men fortfarande en del pengar.

• LivL

Googla den där banken utan räntor.

• Lanloun
    Gladskit skrev 2011-07-11 11:03:17 följande:
    Varför skulle man inte kunna göra det?
    Det finns väl ingen som sitter med lån för att  man vill, utan det är ju ofta en förutsättning för att kunna köpa hus. Det finns även bra sparformer där ni får ränta på pengarna under tiden ni sparar.

För många är räntor och amorteringar de största kostnaderna så slipper ni dem kan ni ju bo riktigt billigt
    Vi är emot att både betala och få ränta. Så vi kommer spara utan ränta :)
  • Lanloun
    Kjell2 skrev 2011-07-11 11:05:31 följande:
    Det förutsätter dock att huset ni vill ha fortfarand kostar 1,5 miljoner om 7 år. Nu tror en del på fallande bostadspriser och i så fall är det bra att vänta.

Visst finn det de som köper hus kontant, framförallt i områden där priserna är lägre. Sen förekommer det ibland en del ärvda pengar.

Men framförallt i storstadsreginoerne är det få unga familjer förunnat att kunna spara ihop till ett hus.

Boendekostnaden blir driftkostnaden, dvs el, värme, försäkring, skatt, underhåll mm. Billigare än om ni måste betala ränta också men fortfarande en del pengar.

Försäkring kommer vi inte heller ha
    Vad är det för skatt man ska betala?
  • Lanloun
    LivL skrev 2011-07-11 11:16:14 följande:
    Googla den där banken utan räntor.
    Ja, vi skulle ju kunna spara där
  • Mälaröbo
    Lanloun skrev 2011-07-11 11:37:00 följande:
    Försäkring kommer vi inte heller ha
    Vad är det för skatt man ska betala?
    Vet inte hur det ser ut med fastighetsskatten just nu, men när den fanns (om den nu inte finns längre) så var ju det en skvätt pengar/år som skulle hostas fram.
    Personligen tyckte jag det var skönt att räntan gjorde att jag kunde dra av skatten där.
  • Idis83

Varför ska ni inte ha försäkring? Och fastighetsavgift får ni ju betala i alla fall. Sen får man ju tillbaka 30% av betalda räntor, men det är ju oaktuellt i det här fallet. Själv hade jag prioriterat att köpa huset 6 år tidigare istället för att spara och inte kunna unna sig någonting. Då har ni ju ändå kunnat amortera nästan hela summan efter 6år. Lycka till med husköpet hur som helst, och glöm inte att 20.000kr idag är mycket mer än samma summa om 6 år.

• Insatt

Min pappa fick för sig att han skulle spara till ett hus. Han hann bli skild (mamma ville inte stanna i och bo i lägenhet resten av livet) och dö innan han hade köpt ett sådant.
    Jag hade nog prioriterat att köpa huset ändå. Ofta får man ju lägre eller likvärdig månadsutgift som för en stor lägenhet och då är det ju ändå en investering till sig själv man betalar för, något som kan betala sig i framtiden. Det är ju inte en hyresrätt (om man nu bor i en sådan) 

Svar på tråden Kan man spara för att köpa ett hus kontant?