• MrsMia

För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?

Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..

• Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?
  • Disan

Eh, av en anledning valde jag att inte jobba som typ läk eller ssk så det blir en väldigt konstig fråga för mig. Men visst, om ingen annan kunde hade jag gjort det: ganska cool upplevelse kan jag tänka mig!

• Welma
    MrsMia skrev 2011-07-10 09:33:08 följande:
    Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 
    Nej, äckligt och blodigt. Och nåt jävla fruntimmer som ligger och särar på benen. Blä.
  • puss

med det är väl inget som påverkar om man är för eller mot abort? eller hur tror du att det funkar?

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Smultron ett

ja         

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • puss

det här verkar ju både märkligt och korkat.

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • EruGoEller

Tycker frågan är relevant.,.bara för att vi har en lagstiftning som tillåter abort så innebär det inte att vi vårdpersonal och läkare är oberörda över aborter och ffa inte att behöva utföra dem. INGEN läkare som jobbar på gyn tycker om att utföra aborter. De kan också må dåligt över dem.

Man kan slippa arbeta med aborter om man är läkare. Det finns inget i legitimationen som kräver att man måste utföra dem. vilket jag tycker är skönt.

Vårdpersonal och läkare är också människor. Det är enklet att sitta och tycka en massa på FL om kvinnans rätt till sin egen kropp osv och vara bombsäker på sina åsikter men frågan är om dessa personer själva hade kunnat utföra en abort lika enklet i praktiken på en annan kvinna.

• Gurkburk

Ja, jag är för kvinnans rätt till abort enligt gällande lagstiftning. Nej, jag skulle inte vilja assistera vid en abort, men inte pg av etiska skäl utan av samma skäl som jag inte skulle vilja assistera vid någon operation. Jag är tacksam för att det finns duktig vårdpersonal som hanterar de situationerna och att jag slipper.

• EruGoEller
    Gurkburk skrev 2011-07-10 09:47:16 följande:

Ja, jag är för kvinnans rätt till abort enligt gällande lagstiftning. Nej, jag skulle inte vilja assistera vid en abort, men inte pg av etiska skäl utan av samma skäl som jag inte skulle vilja assistera vid någon operation. Jag är tacksam för att det finns duktig vårdpersonal som hanterar de situationerna och att jag slipper.

Den "duktiga personalen" kanske tycker dte är helt vansinnigt ibland, de aborter som utförs och på vilke grunder de utförs?

Tror du att vi är oberörda?  
  • Kevin2011

Nä de skulle jag inte.

Jag är även för operationer, men skulle inte vilja assistera vid dem heller.

• SilverEmma

Tja, hade jag haft relevant utbildning och valt att jobba inom den vård som utför aborter så hade jag inte haft några problem med det. Jag är inte så känslig när det gäller blod och sånt.

Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?