Red drum skrev 2011-07-07 21:02:14 följande:
Därför att många barn behöver också lära sig att somna utan att ha en mamma eller pappa bredvid sig. Barn lär sig också att grina för att få nåt de vill ha, men som de egentligen inte behöver. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag kan höra skillnad på mina barns gråt; trots, ledsen, arg, smärta, hunger osv. Jag kan också lära mina barn vilka gråt som lönar sig och inte. Och vips så har jag barn som vet att det inte lönar sig att gnälla efter saker för allting. Behöver inte lagstiftas om det, ni gör som ni gör så gör jag som jag gör. Mycket enkelt. Jag har trygga barn som sover hela nätter i sina sängar, min kompis har en son som slutade sova i mammas säng när han var fjorton. Ekvationen är enkel... Åtminstone för mig!
Tror du missuppfattat rätt drastiskt. Att IGNORERA (som TS pratar om) ett barn är aldrig ok.....vare sig om det gäller större barn eller små. Det skulle aldrig falla mig in att ignorera min 3½-åring när han blir jättearg eller frustrerad heller, även om han självklart inte alltid får som han vill. Skulle aldrig behandla mina tonåriga elever på det viset heller.
Hur gamla barn pratar du om........som grinar för att få som de vill angående sömn = aktivt manipulerar? Jag kanske missuppfattade dig eller TS, men jag fick uppfattningen att det handlade om små barn som lämnades ensamma med sin gråt?