lövet2 skrev 2011-07-07 10:14:16 följande:
Därför att de flesta inte gör sitt val baserat på kunskap utan på missuppfattningar och okunskap. Med lite mer kunskap i bagaget, så vill många ändra sitt val.
Jag tror att det Lövet skriver är en aspekt av det hela, men att det också finns en form av "jag är bäst-menatlitet" i dessa diskussioner. Jag arbetar en hel del med att förändra människors egna val för att förbättra hälsa och öka överlevnad och min erfarenhet är att om man på allvar vill främja amning så skall man då rakt inte bete sig som "amningsmaffian" på fl gör. Forskning visar att det som kan förändra människors val är mycket riktigt information, men också respekt och eget ansvar.
Dessutom är det naturligvis bra att amma, men att inte amma kan inte jämställas med att supa för mycket, knarka, inte ta sina mediciner efter transplantation, röka vid KOL, inte sköta sin diabetes eller dricka på sig mängder av vätska som dialyspatient. Eftersom vi har rent, fint vatten i Sverige.
Så visst TS jag förstår din frågeställning och tror att det bakom denna diskussion kan finnas en önskan att vara bäst, en moralpanik, en önskan att "kontrollera" kvinnor såväl som en uppriktig och sund önskan att informera om amningens alla fördelar.