• Terese f

Varför bryr ni er om hur andra matar sitt barn?

Har läst en mängd amning vs flaskmatningstrådar. Och det finns alltid de som dömmer andra hur de väljer att mata sitt barn. ftast låter det "Amning rockar, ersättning är bajs!" "Du är en dålig morsa om du inte ammar" "Stå ut med smärtan och såren och allt negativt du upplever med amningen, man SKA amma!"
    Ja, lite sån inställlning har jag märkt hos vissa.... 

Jag själv ammade inte, provade inte ens och är nöjd med mitt beslut. Varför ska någon ifrågasätta mitt val?

Så jag undrar varför ni egentligen bryr er hur andra matar sin unge?     

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • Svar på tråden Varför bryr ni er om hur andra matar sitt barn?
  • lövet2
    Terese f skrev 2011-07-07 10:07:18 följande:
    Har läst en mängd amning vs flaskmatningstrådar. Och det finns alltid de som dömmer andra hur de väljer att mata sitt barn. ftast låter det "Amning rockar, ersättning är bajs!" "Du är en dålig morsa om du inte ammar" "Stå ut med smärtan och såren och allt negativt du upplever med amningen, man SKA amma!"
    Ja, lite sån inställlning har jag märkt hos vissa.... 

Jag själv ammade inte, provade inte ens och är nöjd med mitt beslut. Varför ska någon ifrågasätta mitt val?

Så jag undrar varför ni egentligen bryr er hur andra matar sin unge?     
    Därför att de flesta inte gör sitt val baserat på kunskap utan på missuppfattningar och okunskap. Med lite mer kunskap i bagaget, så vill många ändra sitt val.
  • Hannah76

Jag har också svårt att förstå denne "fajt".

Verkar som om vissa kvinnor måste ta ner en annan kvinna för  att må bra (gäller båda sidor).

De som ammar vill till varje pris amma överallt och alla ska tolerera det (säger inte tt det är fel) - men själva tolererar de inte att nåon matar med flaska. Vill man ha respekt och tolerans så får man ge tillbaka.

Hur kan en sån liten sak som HUR vi ger våra barn mat göra att det blir hätsk diskussioner. Jag har aldrig förstått mig på det.

• Lenilus
    Hannah76 skrev 2011-07-07 10:15:59 följande:
    Jag har också svårt att förstå denne "fajt".

Verkar som om vissa kvinnor måste ta ner en annan kvinna för  att må bra (gäller båda sidor).

De som ammar vill till varje pris amma överallt och alla ska tolerera det (säger inte tt det är fel) - men själva tolererar de inte att nåon matar med flaska. Vill man ha respekt och tolerans så får man ge tillbaka.

Hur kan en sån liten sak som HUR vi ger våra barn mat göra att det blir hätsk diskussioner. Jag har aldrig förstått mig på det.
    Det är nog precis den lilla skaran som orkar hänga upp sig på flaskmatare och som måste amma precis överallt och visa det som också hörs. Jag är en helt vanlig ammande mamma, som ammar mitt barn diskret på öppna platser och jag har absolut ingen åsikt om mammor som inte vill eller kan amma. Men eftersom jag låter folk göra precis som de vill så startar jag heller ingen diskussion och märks inte och jag tror de flesta ändå är som jag. Det är de få motståndarna som märks.
  • AngoStura
    lövet2 skrev 2011-07-07 10:14:16 följande:
    Därför att de flesta inte gör sitt val baserat på kunskap utan på missuppfattningar och okunskap. Med lite mer kunskap i bagaget, så vill många ändra sitt val.
    Jag tror att det Lövet skriver är en aspekt av det hela, men att det också finns en form av "jag är bäst-menatlitet" i dessa diskussioner. Jag arbetar en hel del med att förändra människors egna val för att förbättra hälsa och öka överlevnad och min erfarenhet är att om man på allvar vill främja amning så skall man då rakt inte bete sig som "amningsmaffian" på fl gör. Forskning visar att det som kan förändra människors val är mycket riktigt information, men också respekt och eget ansvar.

Dessutom är det naturligvis bra att amma, men att inte amma kan inte jämställas med att supa för mycket, knarka, inte ta sina mediciner efter transplantation, röka vid KOL, inte sköta sin diabetes eller dricka på sig mängder av vätska som dialyspatient. Eftersom vi har rent, fint vatten i Sverige.

Så visst TS jag förstår din frågeställning och tror att det bakom denna diskussion kan finnas en önskan att vara bäst, en moralpanik, en önskan att "kontrollera" kvinnor såväl som en uppriktig och sund önskan att informera om amningens alla fördelar.
  • Hannah76
    Lenilus skrev 2011-07-07 10:23:46 följande:
    Det är nog precis den lilla skaran som orkar hänga upp sig på flaskmatare och som måste amma precis överallt och visa det som också hörs. Jag är en helt vanlig ammande mamma, som ammar mitt barn diskret på öppna platser och jag har absolut ingen åsikt om mammor som inte vill eller kan amma. Men eftersom jag låter folk göra precis som de vill så startar jag heller ingen diskussion och märks inte och jag tror de flesta ändå är som jag. Det är de få motståndarna som märks.
    Mm, jag passar nog in där också. Jag har aldrig fått en sur blick eller en kommentar när jag har ammat. Och jag har inte fått några kommentarer när jag har matat mitt barn med flaska, eller när jag berättat  om det. Sen så bryr jag mig iof inte vad andra tycker om just de valen.

Kanske ska man bjuda dessa kvinnor på ett par minuter av bra känsla av att de kan slå sig för bröstet?

Att man inte litar på att många kvinnor gör bra val. Nej de kvinnorna som gör annolunda är okunniga...
  • AngoStura
    Hannah76 skrev 2011-07-07 10:29:09 följande:
    Mm, jag passar nog in där också. Jag har aldrig fått en sur blick eller en kommentar när jag har ammat. Och jag har inte fått några kommentarer när jag har matat mitt barn med flaska, eller när jag berättat  om det. Sen så bryr jag mig iof inte vad andra tycker om just de valen.

Kanske ska man bjuda dessa kvinnor på ett par minuter av bra känsla av att de kan slå sig för bröstet?

Att man inte litar på att många kvinnor gör bra val. Nej de kvinnorna som gör annolunda är okunniga...
    Mmm, där tror jag faktiskt lösningen ligger: Att bjuda på att de tycker att de är duktigare!
Svar på tråden Varför bryr ni er om hur andra matar sitt barn?