• Bzzzzz

kan alla bara lägga ner skiten!!

fan ja blir så jävla less på dessa trådar som startas hit o dit, om hur dålig man är som mamma om man inte ammar sitt barn, folk sitter på riktigt o funderar på vad orsaken kan vara.
    *kan hon inte amma
    *vill hon inte ha hängiga bröst
    *är hon rädd för mjölkstockning
    *vill hon fortstta supa

meningar som "herregud, tänker hon inte på sitt barn, hon förstör dess framtid" haglar tätt dag ut o dag in!

fan skärp er!!
    jag ammade INTE, av anledningar som inte angår någon annan. jag ÄR en bra mamma trots att jag inte ammade, mitt barn mår precis lika bra som något barn som ammats.
    INGEN ska behöva amma om man inte vill, så är det! PUNKT!

ni måste för i helvete kunna acceptera att folk är olika, en del ammar, andra inte.
    Precis som allt annat i livet, alla är olika men alla är lika mycket värda!

skärp er nu o lägg ner hela diskussionen om detta o lev ert eget jävla trista liv, ni som inte har annat för er än att sitta o disskutera kring andras ammningsvanor...

ja blir fan galen av detähr! vi lever på 2011 talet och ändå så håller folk på som nå jävla idioter!
     vill man amma, då gör man det!
     vill man inte amma så gör man inte det, men oavsett vad så ska man inte ifrågasättas av NÅGON!

• Svar på tråden kan alla bara lägga ner skiten!!
  • Virrpirr

Har också svårt att förstå varför folk lägger ner sån enegri på varför andra inte ammar. Jag var en total idiot som fortsatte att amma i två månader, trots det att jag fick så djupa sår att ena bröstvårtan klövs. Men det var sån jävla press från BVC att det skulle ammas och jag kände mig som världens sämsta morsa! Med nästa barn kommer jag se på det med helt andra ögon hoppas jag, och jag vet att hurvida man är en bra mamma eller inte avgörs av hur man ger sitt barn mat de första månaderna i dess liv.

• inrama81
    Bzzzzz skrev 2011-07-06 13:32:11 följande:
    fan ja blir så jävla less på dessa trådar som startas hit o dit, om hur dålig man är som mamma om man inte ammar sitt barn, folk sitter på riktigt o funderar på vad orsaken kan vara.
    *kan hon inte amma
    *vill hon inte ha hängiga bröst
    *är hon rädd för mjölkstockning
    *vill hon fortstta supa

meningar som "herregud, tänker hon inte på sitt barn, hon förstör dess framtid" haglar tätt dag ut o dag in!

fan skärp er!!
    jag ammade INTE, av anledningar som inte angår någon annan. jag ÄR en bra mamma trots att jag inte ammade, mitt barn mår precis lika bra som något barn som ammats.
    INGEN ska behöva amma om man inte vill, så är det! PUNKT!

ni måste för i helvete kunna acceptera att folk är olika, en del ammar, andra inte.
    Precis som allt annat i livet, alla är olika men alla är lika mycket värda!

skärp er nu o lägg ner hela diskussionen om detta o lev ert eget jävla trista liv, ni som inte har annat för er än att sitta o disskutera kring andras ammningsvanor...

ja blir fan galen av detähr! vi lever på 2011 talet och ändå så håller folk på som nå jävla idioter!
     vill man amma, då gör man det!
     vill man inte amma så gör man inte det, men oavsett vad så ska man inte ifrågasättas av NÅGON!
    Word.    {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Bzzzzz
    Virrpirr skrev 2011-07-06 13:50:17 följande:
    Har också svårt att förstå varför folk lägger ner sån enegri på varför andra inte ammar. Jag var en total idiot som fortsatte att amma i två månader, trots det att jag fick så djupa sår att ena bröstvårtan klövs. Men det var sån jävla press från BVC att det skulle ammas och jag kände mig som världens sämsta morsa! Med nästa barn kommer jag se på det med helt andra ögon hoppas jag, och jag vet att hurvida man är en bra mamma eller inte avgörs av hur man ger sitt barn mat de första månaderna i dess liv.
    eakt. det avgörs inte av huruvida man ammar eller inte...
    du är världens bästa mamma åt ditt barn, precis som jag är den bästa mamman för mitt barn, och ammning har inte ett skit med det att göra.

det är otroligt tråkigt att det ska vara så laddat, vi lever faktist i modern tid, det finns alternativ och man ska inte dömas efter sina val man gör.
    ingen har med det att göra. det är ett val man gör själv och sen ska resten skita i varför!

jag tänker redan nu, trots att jag inte ens planerar ett barn till, att det kan bli så att jag inte kommer att amma, men det är helt okej.. ja tänker inte skämmas för det, och det är synd att BVC och BM på BB är så inkörda på att man ska amma, självklart finns det undantag och alla ska inte dras över en kam, men ofta så blir man ifrågasatt om man inte ammar, eller till och med en blick, det kan räcka för att man ska känna sig som en parsit på en fästing..
  • Trollydolly

Jag håller med dig! Jag kan säga att hysterin i Sverige är total!!! Jag bor och fick mina barn i Berlin och här hjälper de en massor, men dömmer inte om det inte funkar. Jag har inte fått frågan av en ända tysk mamma. Däremot så pratas och diskuteras barnuppfostran väldigt mycket. 

• Bzzzzz
    Trollydolly skrev 2011-07-06 20:44:15 följande:
    Jag håller med dig! Jag kan säga att hysterin i Sverige är total!!! Jag bor och fick mina barn i Berlin och här hjälper de en massor, men dömmer inte om det inte funkar. Jag har inte fått frågan av en ända tysk mamma. Däremot så pratas och diskuteras barnuppfostran väldigt mycket. 
    verkligen total hysteri, och den verkar inte ta slut heller, det är det jag inte kan förstå.
    har folk (kvinnor i största allmänhet) verkligen inget bättre att göra med sin tid, än att klaga, fundera, analysera och påpeka när en annan kvinna inte ammar sitt barn?

verkligen skönt att du fick hjälp, det behövs mer av den varan här, om man vill amma.
    barnuppfostran är oxå ett laddat ämne kan ja tro ;)
  • iwannarock

Tycker det där va riktigt bra skrivet TS.

Jag har ammat mina 2 barn och kommer amma min kommande (om allt går som det ska ) för att det har alltid fuknat bra för MIG men det är fruktansvärt irriterande när folk pickar ner på andra hela tiden. Man är en kass mamma om man gör si eller så jag är gravid och jag röker fortfarande, träffade en kompis för 2 veckor sedan och det enda hon sa när jag berättade att jag va gravid va -Men du röker ju.... ???? Ja så jag kan inte vara gravid för att jag röker??? Nu är det ju inte alls samma sak som amma eller inte men just detta eviga pickandet. GÖR MIG GALEN!!

• Bzzzzz
    iwannarock skrev 2011-07-06 20:50:17 följande:
    Tycker det där va riktigt bra skrivet TS.

Jag har ammat mina 2 barn och kommer amma min kommande (om allt går som det ska ) för att det har alltid fuknat bra för MIG men det är fruktansvärt irriterande när folk pickar ner på andra hela tiden. Man är en kass mamma om man gör si eller så jag är gravid och jag röker fortfarande, träffade en kompis för 2 veckor sedan och det enda hon sa när jag berättade att jag va gravid va -Men du röker ju.... ???? Ja så jag kan inte vara gravid för att jag röker??? Nu är det ju inte alls samma sak som amma eller inte men just detta eviga pickandet. GÖR MIG GALEN!!
    ja det pickas ju om allt förbannat..
    man ska äta en viss kost
    man ska inte ligga på höger sida när man sover
    man ska inte färga håret
    man ska inte dricka koffein
    man SKA dricka koffein

fan de tar aldrig slut, de e hela tiden nya saker som man ska efterleva som gravid, och gör man inte det så är man en dålig mamma.

jag kan däremot säga att jag inte är insatt i rökning vid graviditet, mer än det man hör av alla - att det är farligt.
    men alla är fria att göra det man vill.. varför ska man döma andra?
    vem är jag att döma någon?

jag är inte bättre än någon annan, och den som ammar är inte bättre än mig.
  • Krake

Ja herregud. Det är inte klokt. Men har man inget annat att bygga sin självkänsla på, kan man ju vara världens bästa mjölkbar... 

Moster, inte monster.
  • Bzzzzz
    Krake skrev 2011-07-06 20:57:18 följande:
    Ja herregud. Det är inte klokt. Men har man inget annat att bygga sin självkänsla på, kan man ju vara världens bästa mjölkbar... 
    "Milko - ekologiskt framtagen"
  • Floppan

Självklart gör alla som de vill. Jag kan bara hålla med! Har själv upplevt hysterin med amning när det inte fungerade och vet hur frustrerande det kan vara. Tro mig. Jag vet! Men att likställa rökning under graviditeten med att inte amma är för mig inte ens jämförbart! Visst är det ett val man gör oavsett vilket vi pratar om här, men att direkt medvetet utsätta sitt barn gifter under utvecklingen i magen när den inte ens kommit till världen, är ren dumhet! Att välja bort amning för en eller annan anledning är något helt annat. Visst ska andra skita i vilket. Självklart. Man gör som man vill. Men lite sunt förnuft skadar inte oavsett. Rökning och graviditet hör inte ihop. Lika lite som alkohol och bilkörning. Men som sagt, det är upp till var och en. Har bara sagt om åsikt.

• Bzzzzz
    Floppan skrev 2011-07-06 21:15:58 följande:
    Självklart gör alla som de vill. Jag kan bara hålla med! Har själv upplevt hysterin med amning när det inte fungerade och vet hur frustrerande det kan vara. Tro mig. Jag vet! Men att likställa rökning under graviditeten med att inte amma är för mig inte ens jämförbart! Visst är det ett val man gör oavsett vilket vi pratar om här, men att direkt medvetet utsätta sitt barn gifter under utvecklingen i magen när den inte ens kommit till världen, är ren dumhet! Att välja bort amning för en eller annan anledning är något helt annat. Visst ska andra skita i vilket. Självklart. Man gör som man vill. Men lite sunt förnuft skadar inte oavsett. Rökning och graviditet hör inte ihop. Lika lite som alkohol och bilkörning. Men som sagt, det är upp till var och en. Har bara sagt om åsikt.
    naturligtvis är det inte jämförbart, det menade inte jag heller.
    jag menade bara som du säger oxå att det är den personens val.
    mitt  al hade inte varit att röka, ett lätt val eftersom ja inte röker annars heller.
  • iwannarock
    Bzzzzz skrev 2011-07-06 21:06:07 följande:
    "Milko - ekologiskt framtagen"
    Ja visst är det tråkigt. Men som detta med rökning, jag slutade röka under mina 2 tidigare graviditeter men röker som sagt nu under min 3,dje men nu säger ju barnmorskorna iaf där jag går och där jag givärt och ck förut att det är "bättre" att fortsätta röka men minska än att sluta helt för det blir en sån omställning för både dig och barnet om du bara slutar tvärt, det gör tydligen barnet stressat....
  • iwannarock

MEN sen ska vi ju inte glömma att saker ändras HELA tiden nu ska man säkert sova på höger sida och äta precis ALL mat och rök GÄRNA och ett par glas vin om dagen är ingen fara alls

• pluppfamiljen
    Virrpirr skrev 2011-07-06 13:50:17 följande:
    WHYYYY? Stackare man ska SKITA i vad andra tycker kram {#emotions_dlg.flower}
    Blivande 6 barns mamma
  • Zazza

håller emd dig.. fåt höra mycket elakt när båda mina var små eftersom jag flaskmatade dom.. ville helt enkelt ej amma men hade inte kunnat i heller om jag hade velat för jag ahde ingen mjölk..

• önskas3

Jag kanske har missat något,men varför ska man inte ligga på höger sida?! Förvånad
    Jag kan inte ligga på mage,inte på rygg (får svimmningkänslor) & då återstår sidoläge. Kan ju fan inte ligga på vänster sida till jan/feb..........................kommer ju få liggsår stora som afrika =(
    Att en del har så svårt att ge fan i andras graviditeter om de inte har något konstruktivt att komma med,är det inte då bättre att hålla käft?!
    Jag vill inte amma av olika anledningar.
    *Jag har haft stora ammnings problem tidigare.
    *Pappan vill kunna ta bebin själv,utan att jag ska behöva pumpa.
    *Jag vill ha tillbaka min kropp.
    *Vi har 4 barn till som behöver sin mamma,känns inte rättvist att hela världen ska stanna för att mamma ska amma.
    *Det gör ont.
    *Tycker det är tråkigt
    Min lista kan göras lång ;)   
    Jag är en AWESOME morsa som ger mina barn allt,all tid,kärlek,respekt,ödmjukhet,vishet,humor.
    Jag skiter i andras åsikter om hurvida man ska amma/inte amma,pumpa,röka/inte röka,vad man ska äta/inte äta................ men va fan jag kan väl få sova som jag vill om jag nu kan sova alls ?!  Flört.

• sensommar2009

Jag håller med TS!
     Förstår inte att folk ska  lägga sig i. De flesta vet ju inte ens fakta innan de öppnar käften..

Jag har två barn, med den första ammade jag i 6 månader och jag fick höra hela tiden att jag var så himla duktig
    och bla bla bla.

Nu med andra barnet vill jag inte amma mer, dels för att jag känner mig så oerhört låst och det är lättare för pappan att ta hand om den lilla. Plus att jag inte har så mkt mjölk kvar i brösten.
    Men nu får jag höra mkt negativa kommentarer som: klart att du ska fortsätta att amma, du måste ju tänka på barnet m.m.   jag förstår inte riktigt, tror de att jag kommer sluta mata min bebis helt eller? Flaska går lika bra, jag håller barnet i min famn och hon får närhet ändå.

Min sköterska på bvc är toppen! Hon sa bara att de helst ska vara tre- fyra veckor innan man börjar med flaska.
    Men kan man inte amma så är det klart att man måste ta till flaskan.

Stå på er!

Svar på tråden kan alla bara lägga ner skiten!!