• Babybalo

    Ögonkontakt snart 4-månaders bebis

    Min dotter fyller snart fyra månader (den 15.e) och hon är oftast en go och glad tjej. Någonting som jag dock börjat oroa mig över är hennes ögonkontakt som jag tycker varierar så kolossalt. Vissa dagar tittar hon mig djupt i ögonen lååånga stunder. Vi kan ha riktiga konversationer och jollra länge med varandra. Hon har också börjat skratta riktigt härliga skratt när hon är på det humöret. Andra dagar känns hon så ointresserad av att titta mig i ögonen. Hon möter min blick, ler snabbt och tittar sedan bort. Ibland kan det nästan vara omöjligt att få henne att titta på mig, tex om hon står upp i mitt knä. Hur är era barn? Är de alltid intresserade av att drunkna i era ögon? Hur lång ögonkontakt får ni med era barn? Usch, känner mig så himla orolig...

  • Svar på tråden Ögonkontakt snart 4-månaders bebis
  • Empiiis

    MIn lilla tjej blev 4 månader 27e juni och hon är precis likadan. Inget jag oroar mig för dock.. tänker som så att vissa dagar fokuserar hon på annat ist för mig.

  • Babybalo
    Empiiis skrev 2011-07-05 19:11:05 följande:
    MIn lilla tjej blev 4 månader 27e juni och hon är precis likadan. Inget jag oroar mig för dock.. tänker som så att vissa dagar fokuserar hon på annat ist för mig.
    Tack snälla förd ditt svar!
    Förmodligen är det som du skriver, att de fokuserar på annat...
    Någon mer som vill dela med sig av hur era bebisar är när det gäller ögonkontakt?
  • Deeli

    Min dotter e 4 1/2 månad och jag kan känna igen d du skriver..min dotter gör likadant när jag tex har henne framför mig i knät eller när hon står framför mig så tittar hon ofta bort. Jag tror d har att göra med att dom måste pausa lite bara..kan bli lite för mkt intryck för dom med ögonkontakt hela tiden. D läser ju av oss hela tiden och ibland måste dom få lite vila från d.:) Jag tror inte du behöver oroa dig men tala med bvc-sköterskan om du vill vara säker.

  • Kallebus

    Rasmus (3,5 mån) tittar oftast åt något annat håll även om han också kan ha långa utläggningar för mig.
    Läste någonstans att barnen tittar bort när hjärnan fått för mycket information att behandla, att dom helt enkelt behöver en liten paus.
    Inget att oroa sig för med andra ord.

  • figuerine

    Min lilla tjej på 4 månader är precis likadan:) vi kan också ha "konversationer" med massor med leenden å skratt men ibland tittar hon bara bort å fokuserar på allt annat än mig känns de som..de finns väl annat som är roligare än mamma ibland helt enkelt;)

  • Enhelia

    Precis samma här hemma, min son är 4 månader. Om vi är iväg någonstans är det ofta mycket mindre ögonkontakt, han är så upptagen med annat spännande då.

    Som någon ovan skrev så har även jag läst att bebisar ibland tittar bort för att "ta en paus" från ögonkontakt, så det är nog ingen fara :) .

  • Babybalo

    Tack för alla svar!! Jag ska försöka att inte oroa mig... Får jag fråga er också om era små direkt tittar på er om de pysslar med något och ni ropar på dem från en annan del av rummet? Min dotter gör det ibland men långt ifrån alltid... Någon som vet när de brukar göra det??

  • Lindreas

    Att barnet vänder bort blicken är ett tecken på att det blivit för mycket. Hon vill helt enkelt inte, och har annat för sig. Särskilt när hon står i ditt knä och har en annan utsikt än normalt.

  • Empiiis
    Babybalo skrev 2011-07-05 22:36:20 följande:
    Tack för alla svar!! Jag ska försöka att inte oroa mig... Får jag fråga er också om era små direkt tittar på er om de pysslar med något och ni ropar på dem från en annan del av rummet? Min dotter gör det ibland men långt ifrån alltid... Någon som vet när de brukar göra det??

    Ibland. Ibland reagerar hon inte ens när hon sitter i matstolen och jag framför när jag pratar/ropar på henne :p
  • Babybalo
    Empiiis skrev 2011-07-06 07:55:29 följande:
    Ibland. Ibland reagerar hon inte ens när hon sitter i matstolen och jag framför när jag pratar/ropar på henne :p
    Tack för svaret! Ja, det där känner jag igen... Ibland kan jag ropa hennes namn gång på gång utan att hon reagerar alls trots att jag sitter mitt framför henne!
  • Empiiis
    Babybalo skrev 2011-07-06 11:13:33 följande:
    Tack för svaret! Ja, det där känner jag igen... Ibland kan jag ropa hennes namn gång på gång utan att hon reagerar alls trots att jag sitter mitt framför henne!

    Ja, det blir väl för mycket för de små att ta in :)
Svar på tråden Ögonkontakt snart 4-månaders bebis