• Pickeli

Bakåtvänd bilbarnstol till 3 åring?

Vilken är den bästa stolen som både går ha bak och framlänges och som är BRA båda vägarna? Funderar på att köpa en Britax two way men jag har hört att den inte är särskillt bra framlänges... eller?

Lillebror ska få ärva storebrors maxi cosi snart och då tänkte jag att det kan vara tjänligt att köpa en som går att vända fram om några år.

Så gärna tips på stolar som går att ha åt båda hållen, eller  stolar som är STORA som man kan sitta baklänges i länge ( helst tills han är 12 ;)

tack på förhand!

Google it!
  • Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol till 3 åring?
  • cicci85

Det finns inga stolar som är bra både bakåt och framåt. Den som är lite bättre, eftersom bältet iaf hamnar rätt, är britax multi-tech. Men den väger dubbelt så mycket som en bältesstol och är ändå bara godkänd till 25 kg vilket göra att man la köpa en bältesstol ändå. Den går dessutom inte att använda bakåtvänd lika länga som twowayen.

Jag skulle satsa på en britax twoway och använda den bakåtvänd så länge som möjligt, en köpa en bältesstol till storasyskonet och låta småsyskonet ta över twowayen när mobin är urväxt, twoway har mycket högre rygg än mobin

• pigglet

Kan bara hålla med om allt cicci85 skrivit.

En twoway kanske inte funkar bakåtvänd till 12 år, men i alla fall till 6 år. Och sedan kan lillsyskonet ha den tills han är 6 år. Så ni borde ju kunna ha glädje av den i så där 5 år i alla fall :)

• thecarseatlady

^ Håller med er!  *nickande smiley*

• Cecci78

Håller med. Vi har en Two Way till vår pojk som är 123 cm lång, 6½ år. Och se andra redan sagt, det finns inga stolar som är bra både framåt o bakåt. Köp en Two Way att ha bakåt så länge det går, sedan en riktig framåtvänd.

• Fru Sveden

Jag har en fråga till er som har two-way. Vi har en sån och sonen sitter riktigt dåligt i den. Jag vet inte om vi satt den fel eller gjort något för så fort han sover i den så hänger huvudet nere vid knäna och det ser jätte obekvämt ut. Antar att vi satt den fel på något sätt?

• cicci85
    Fru Sveden skrev 2011-07-05 09:11:47 följande:
    Jag har en fråga till er som har two-way. Vi har en sån och sonen sitter riktigt dåligt i den. Jag vet inte om vi satt den fel eller gjort något för så fort han sover i den så hänger huvudet nere vid knäna och det ser jätte obekvämt ut. Antar att vi satt den fel på något sätt?
    I vissa bilar blir det väldigt rak i ryggen, då kan man köpa till en kloss som man sätter under stolen, vid barnets ben. Sen brukar jag ta bort "kudden" som sitter i stolen och använda ett huvudstöd som hör till och ger extra stöd på sidorna.
  • Flickan och kråkan

Ni som kan det här.....vad är det för skillnad på high-way och two-way? Ja, förutom att two-wayen är möjlig att vända framåt. Är den högre i ryggen etc? Rymligare för ett större barn? Har high-way till båda våra. Äldsta är 3½ och långt ifrån urvuxen.......känns som han kan ha den tills han börjar skolan i alla fall . Liten kille . Lillebror är större på alla håll och kanter......

• cicci85
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-05 09:24:36 följande:
    Ni som kan det här.....vad är det för skillnad på high-way och two-way? Ja, förutom att two-wayen är möjlig att vända framåt. Är den högre i ryggen etc? Rymligare för ett större barn? Har high-way till båda våra. Äldsta är 3½ och långt ifrån urvuxen.......känns som han kan ha den tills han börjar skolan i alla fall . Liten kille . Lillebror är större på alla håll och kanter......
    TW är betydligt högre i ryggen och vidare så den är mycket rymligare för större barn. Den har inget stödben utan ska lutas mot något. TW har ingen båge under så barnets ben bllir rakare. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html
Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol till 3 åring?