• Heureka

När byta från spjälsäng?

Har en dotter på 17 månader som fortfarande sover i spjäsäng, Under hela första året hade vi stora problem med hennes sömn, men det har blivit mycket bättre, Nu undrar jag när ni bytte från spjälsäng till större säng. Hur funkade det att byta till stor säng? Några problem och hur löste ni det i så fall?

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Svar på tråden När byta från spjälsäng?
  • cicci85

Vi bytte när han var 18 mån pga att han började klättra ur, kändes så osäkert. Annars hade jag haft kvar spjälsängen mycket längre. Den första tiden var det bara att lägga honom som vanligt, han låg kvar och somnade direkt. Efter nån månad kom han på att det bara var att klättra ur sängen så då fick vi börja följa honom tillbaka till sängen.

• LilaRos

Tog av sidan på sonens spjälsäng i går, han är 1,5 år. Det har hitills fungerat över förväntat.
    Sen han fick eget rum har vi svårare att vakna av honnom på mordonen, men i morse gik han in och väckte mig i stället för att skrika :) 

• Mälaröbo

Vi bytte till vanlig säng med skyddsplanka när de var ca1,5 år. Vi orkade helt enkelt inte gå och hämta dem på nätterna utan de fick lära sig att komma själva. Funkade kanon!

• Luullis

Sonen på 16 månader har sovit i en spjälsäng utan ena sidan i 3 månader nu. Han kommer till oss själv på natten om han vaknar. Vi tog bort den när han började försöka klättra ut.

Snart ska vi byta den till en större säng då vi kommer få en ny bebis som behöver ha en spjälsäng.

• Heureka

Så egentligen kan man ha kvar spjälsängen tills de kommer på att de kan klättra. Vår dotter vaknar inte på natten så vi behöver inte gå o hämta henne.

tack för era svar

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • LilaRos

För mig kändes det bättre att ta bort sidan innan han lärt sig klättra ut - vi är ju inte i hans rum och ser vad han gör den stunden när han vaknat innan han säger ifrån

Svar på tråden När byta från spjälsäng?