• Emman

Vill sluta amma men min 6 månaders tar ej flaska

Hej!

Min kille är nu 6 månader och jag vill sluta amma av olika anledningar. Killen äter gladerligen burkmat. Men ratar Välling, Gröt, fruktpure....

Hur ska vi gå till väga för att få i honom välling samt vatten då han inte tar flaska. Har försökt med olika flaskor me olika dinappar, pipmugg, sked... ja mina ideer är nu slut.

Läser att han känner doften av mjölk om det är jag som försöker. Men hur går man till väga om pappa ska försöka, alltså jag men hur länge ska man försöka... hur länge kan han vara utan mat/vätska.. om han vägrar.... Pappa har ju förökt flera gånger men det slutar ändå med att jag ger bröstet.

Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter gällande detta problem?

Mvh Emelie

• Svar på tråden Vill sluta amma men min 6 månaders tar ej flaska
  • La Lola

Vill du sluta amma så är det ju ersättning du ska ge istället.

Välling, inkl gröt bör man bara ge max 3 ggr per dygn.
    (om det är välling oc gröt med gluten dvs)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dripdrop

Testat blanda med urpumpad mjölk?
    Tupperware har en pipmugg som är mjuk i pipen och funkar lite annorlunda...

Annars beror det nog på hur envisa ni pallar vara. Vet några som inte gav sig och ungen skrek sig halvt fördärvad. Hemskt enligt mig men nu älskar han sin välling. Och som La Lola sa är det klokare med ersättning egentligen, men ni gör ju som ni vill.

• hannis

Välling och gröt kan man strunta i. Ersättning bör du dock ge till ett års ålder för att ersätta amningen. Kanske kan pappan ge i flaska när du ej är hemma.

Har du testat att ge vatten i glas eller på tesked?

• Emman

Tack för svar!

Ok då e de ersättning och urpumpad mjölk vi ska köra med då! Då e vi med de klara när det gäller det! :)

Känns jobbigt att höra honom vara så ledsen men antar att man kommer att få stå ut med det. Men frågan är HUR envis man ska vara. Hur länge kan man vänta innan man "måste" ge med sig och ge bröstet?? Har testat vatten på sked men han kniper igen munnen precis som han gör med gröt, välling oc frukt pure. De ända han gaper stort till är burkmaten och bröstet då såklart ;)

• pluppfamiljen

Jag har efter 5 barn insett att börjar man amma så är man fast i det. Och det är supersvårt att sluta mitt 6 barn ska flaskmatas från han är född. 

Blivande 6 barns mamma
  • Emmeliina

Har precis samma problem som dig, fast min flicka är 4 månader o jag vill sluta amma för jag får bara en massa sår hela tiden o nu är jag trött på det :P

Men iaf, jag frågade min BVC sköterska hur jag ska skulle göra för att få henne till att ta flaska o hon gav också tips om att prova olika dinappar o att andra provar att mata henne men det har ändå inte funkat, så det hon sa var att min man eller någon annan som hon träffat ofta (mormor, farmor osv.) skulle ta henne en halv dag eller så o jag skulle försvinna så hon inte ens såg mig osså får dem ta kampen. Så min mamma ska ta henne när hon har semester om 2 veckor så ska jag gå ner på stranden så jag ändå är i närheten om det blir jätte panik. Men det kommer ju bli skrik o gråt men jag kan helt enkelt inte amma mer med alla sår. 

Nicole 110322 <3
  • våranstjärna

hej Emman. här är en till med samma problem !

kanske vi kan slå våra kloka huvuden ihop ?

• Hoppetossan79

Min äldsta vägrade ta både napp och nappflaska. Vi provade ALLT, alla märken på nappar, välling/ersättning etc. När han var 10 månader och jag inte varit utan honom i mer än 30 minuter, orkade jag inte längre och gav honom inget annat alternativ än välling. Då fick han smak för det och släppte vällingen vid 3 års ålder.

Min lilla kille var slö när han föddes och hade svårt att amma. Lagom till att vi fick igång det fick han RS-virus och då fick han inte luft utan han fick bli sondmatad till slut. Efter sjukhusvistelse med sond och tilläggsmatning gav han upp amningen vid 2 månaders ålder.   

Så olika kan det vara och mitt bästa tips är att bestämma er vad som passar ert barn och er familj. För oss löste sig mycket när stora killen tog välling. Han var inte längre hungrig på natten och sov mycket bättre. Lillkillen har varit lätthanterlig hela tiden.  

• HannaE

Ett 6 mån gammalt barn måste inte ha varken bröstmjölk eller ersättning. Min dotter vägrade ersättning från strax innan hon blev 6 mån, enligt BVC var inte det något problem så länge hon åt bra med 'vanlig mat'. Hon har följt sin viktkurva och utvecklas bra. Prova ge vatten ur vanlig mugg -- det blir söligt förstås men ofta vill ju ungar göra likadant som de ser att mamma gör!

Man lever så länge man lär.
  • Emman
    HannaE skrev 2011-07-29 22:35:27 följande:
    Ett 6 mån gammalt barn måste inte ha varken bröstmjölk eller ersättning. Min dotter vägrade ersättning från strax innan hon blev 6 mån, enligt BVC var inte det något problem så länge hon åt bra med 'vanlig mat'. Hon har följt sin viktkurva och utvecklas bra. Prova ge vatten ur vanlig mugg -- det blir söligt förstås men ofta vill ju ungar göra likadant som de ser att mamma gör!

Men då måste dom väl ha gröt eller välling?
     Är jätte svårt med gröten ett par skedar indränkt i frukt pure sen stänger han igen munnen och vägrar öppna... :) 

• ungmamma2011

hej! Jag känner verkligen igen mig i det där med välling o inte vilja ta det. min dotter som är  5 1/2 månad ammar helt o jag har sen hon va några veckor gett både direkt från bröstet o pumpat ut o gett med flaska..
    Sen några veckor tillbaka vägrar hon ibland flaskan även om det är bröstmjölk i.
    Har försökt ge henne lite ersättning på kvällen o välling för att hon ska sova bättre men hon gillar det inte alls.. Ersättningen har gått bra 3ggr men det är precis som om flaskan irriterar tänderna på henne lr ngt.. det är bara o bestämma sig hur man vill ha det o inte ge sig när man väl bestämt sig, förr eller senare måste ju de små äta. jag vill ju fortsätta amma henne några månader till.

• grinchen

Här är en till med samma dilemma... Dottern är fem månader nu och har börjat med smakportioner av pureér och gröt och äter hittills allt med glädje. Flaskan är det dock värre med vilket är lite av ett problem eftersom pappan ska ta över föräldraledigheten om 1,5 månad och det då vore bra om han kunde ge ersättning och inte bara mat/gröt (+ att det vore grymt att slippa alla nätter!). Vår bvc-sköterska tipsade om vatten i flaska istället för ersättning/bröstmjölk och det har fungerat bättre. Hon har så smått börjat dricka vatten och vid något enstaka tillfälle också ersättning (hipp 2 verkar vara den som går hem näst...). Men - det är fortfarande mycket lynnigt och man vet alldrig säkert om hon tänker ta flaskan eller ej. Hon blir inte längre arg när hon får nappen i munnen, vilket hon blev ibörjan (vi har försökt med flaska sedan hon var knappt 2 månader...) men det är som att hon inte fattar hur hon ska göra.

Tar mycket gärna emot tips!!! Hur får man dem att gilla flaska? Jag kan absolut tnka mig att fortsätta amma också, men hon måste få i sig ersättning också på något vis. Vilka pipmugga finns att testa och vilka är bäst?

Svar på tråden Vill sluta amma men min 6 månaders tar ej flaska