• Grog

Juridikproblem med grannen och tomt

Jag och min partner och våra två barn byggde ett hus som blev klart i höstas och som vi trivs bra i. Ett problem med grannen har uppkommit nu i sommar.

Det är så att innan vi byggde så fanns det inget hus på tomten. Under denna tid utnyttjade grannen tomten som sin extraträdgård (utan tillstånd) och planterade mycket buskar (mest vinbär).

Nu när bären börjat mogna har barnen börjat plocka på buskarna på vår tomt. Då hade grannen kommit ut fly förbannad och sagt till dem att det är hans buskar och att de inte får plocka.

Tycker det hela känns oerhört konstigt. Vad säger lagen? Har han ens någon som helst rätt till buskarna? 

Orkar inte konfrontera honom innan jag har full koll på det juridiska läget. 

• Svar på tråden Juridikproblem med grannen och tomt
  • Nemi76

Litet udda problem Men spontant känns det ju som att han inte har någon som helst rätt till buskarna eftersom de står på eran tomt. Eventuellt kanske han skulle ha rätt att flytta buskarna till sin tomt...men det kanske någon annan är mer insatt om?

• Ramborg

Jag föreslår att ni planterar en häck eller sätter upp ett staket i tomtgränsen. För att minska risken för tjafs sätter ni det två decimeter in på er egen tomt. Sen skulle det vara intressant att se grannen klättra över för att snatta vinbär i er trädgård.

• Nemi76

Iofs är buskarna numera fastighetstillbehör till er fastighet i och med att de har rot osv...så frågan är om han har rätt till buskarna över huvud taget...

(Jag är nyvaken så jag skyller mitt förvirrade tillstånd på detta )

• Grog
    Nemi76 skrev 2011-07-03 09:57:08 följande:
    Litet udda problem Men spontant känns det ju som att han inte har någon som helst rätt till buskarna eftersom de står på eran tomt. Eventuellt kanske han skulle ha rätt att flytta buskarna till sin tomt...men det kanske någon annan är mer insatt om?
    Funderar också på det där med att flytta buskarna till hans tomt. Om inte annat för att det är en snygg gest och vill helst inte hamna i bråk med grannar. 
  • Grog

Men undrar nyfiken på om han har någon juridisk rätt till buskarna för spontant känns det som att man äger allt som finns på tomten om det inte finns papper som finns skrivna som anger något annat.

• p w

Tomten stod tom länge tidigare, ägde ni den då också eller har ni nyss köpt tomten?
    Om ni äger tomten så äger ni buskarna också. Där vilken grönska som helst som ingår.
    För om grannen gjort upp någon deal med den gamla ägaren så gäller inte den längre efter köpet.
    och är det olovligt, så får han ju skylla sig själv.
    Jag är verkligen inte säker, men har svårt att tro att han har något att säga till om.
    Han får väl begära ett servitut från kommunen i såfall, vilket han aldrig kommer att få igenom.

Vi hade bekymmer med en tomtavgränsande hallonhäck förra sommaren.
    Jag ville klippa ner för att rensa ur den och de ville behålla hallonen (de gamla ägarna hade inte brytt sig på de 10 år de bodde här). Men häcken ju min, de bekostade tom. att kommunen kom och mätte exakt. Hörde aldrig något mer om det sen. 
    I ren protest mot dem ryker hallonen och ersätts av en tuja :) hallonen ska jag flytta på

jag var liksom du lite osäker på vad som egentligen gällde, och ditt fall är ju annorlunda. Tråkigt att en sådan situation uppstår, Hur lät dialogen när ni köpte/byggde ang. buskarna eller har han vräkt ur sig detta nu?

• nuharjagbytt

Jag kan inget om juridik men spontant tycker jag att eftersom han inte flyttade buskarna när ni köpte tomten har han nu ingen rätt till dem. Jag har väldigt svårt att se att han skulle ha rätt till att gå på eran tomt och plocka bären utan att fråga er om lov. Det bästa vore kanske om ni kunde få till en överenskommelse att barnen får plocka bär mot att han får komma in på eran tomt och plocka av buskarna. Det verkar ju tyvärr vara en grinig gubbe fattar han ens att de står på eran tomt?

• p w

Tänkte också att om man ändå inte är intresserad av buskarna så låt karln gräva upp dem "för husfridens" skull.
    Men du kanske köpte tomten med buskarna och vill behålla dem.
    Jag är mest fascinerad över hur karln tänker...

Att plantera där man inte äger, dessutom utan tillstånd och senare komma och hävda äganderätten, det låter ju hur idiotiskt som helst.
    Tomten var inte "oägd", om inte privatperson ägt den så gjorde kommunen det.
    Vansinne, jag har mycket svårt att tro att HAN har något att komma med, beroende på om ni pratat och kommit överens om något?

• Grog
    p w skrev 2011-07-03 10:06:23 följande:

Tomten stod tom länge tidigare, ägde ni den då också eller har ni nyss köpt tomten?
    Om ni äger tomten så äger ni buskarna också. Där vilken grönska som helst som ingår.

Tack. då vet jag. 

Vi köpte tomten innan bygget började men vet att han inte haft någon uppgörelse med den tidigare ägaren. 

Ska gå in och prata med grannen idag. 
  • Insatt

Nej han har ingen rätt till nått han planterat på en tomt ni sedan köpt! Jag hade blivit fly förbannad om jag var ni, skälla på barnen utan anledning! I bästa fall hade jag grävt upp buskjävlarna och kastat över dem på hans tomt, kanske inte så smart för grannsämjan men men. Annars hade jag upplyst gubbjäveln om läget, smällt upp ett staket och sagt att allemansrätten minsann inte gäller tomt (såklart) och att han ska ge fan i att klampa runt på min mark och gnälla på mina barn. 

Svar på tråden Juridikproblem med grannen och tomt