• StilaM

Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?

Min underbara lilla tjej på två år och ett par månader vill inte ha blöja mer, utan vill ha trosor. Hon kan också berätta för oss när det är dags att kissa eller bajsa. Hon kan hålla sig om man ber om det ("håll dig två sekunder så hämtar jag pottan") och kissar förhållandevis sällan. Enligt alla i min omgivning, redo att pottränas.

Det finns dock ett aber. Hon vill inte sitta på pottan. Efter en olycka kan hon sätta sig på pottan en stund medan jag torkar upp, men hon sätter sig inte på pottan för att kissa eller bajsa. Vi har även erbjudit toaletten, med och utan barnring, men det gör ingen skillnad.

Vad ska jag göra? Jag vill ju inte tvinga på henne blöja när hon ju verkar redo för potträning, men hon kan ju inte ha trosor och vägra pottan. Jag hoppas att det finns erfarna föräldrar här på FL som kan tipsa.

• Svar på tråden Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?
  • Lena

har hon valt pottan själv? Det kanske kunde vara ett steg annars.

• En Åsa

HUr länge har det hållt i sig?  Min dotter som snart fyller 3 sa för ca en vecka sen att hon ville kissa på toaletten (hon hade tidigare vägrat vara utan blöja). Det ville hon dock inte så hon kissade i trosorna men efter 5 dagar slutade hon med det och hon kissar nu på toaletten varje gång.

• Rockan

Funkar toaletten bättre kanske?

Vi "mutade" lite med klistermärken för att få det att lossna när vår inte ville ha varken blöja eller gå på toa, det funkade.

• StilaM

Vi körde utan blöja förra veckan, och hon sa till men kissade på golvet. I samband med en resa denna veckan (med blöjor) köpte vi nya fina trosor, som hon älskar. Nu vill hon bara ha dem. Vi ha förklarat att man inte kissar i trosorna, utan att man tar av dem och kissar i pottan. Men, som det står i trådstarten, så funkar det ju inte riktigt så. När hon ska bajsa ber hon oftast om blöja, och då får hon det, så klart.

Vi kanske ska pröva att låta henne välja en ny potta. Den hon har är en lotterivinst, så hon har inte valt den. Det och klistermärken, kanske kan funka.

En Åsa: kanske gör min som din. Vi härdar ut.

• En Åsa

MIn dotter bad också om blöja när hon skulle bajsa tills hon började kissa på toaletten. Nu bajsar hon i trosorna, hoppas verkligen på att det också går över fort... Det med klistermärken låter ju jättebra! Skulle kasnke testa det med bajsandet om det inte slutar av sig självt.

• Rockan
    En Åsa skrev 2011-07-02 10:08:49 följande:
    MIn dotter bad också om blöja när hon skulle bajsa tills hon började kissa på toaletten. Nu bajsar hon i trosorna, hoppas verkligen på att det också går över fort... Det med klistermärken låter ju jättebra! Skulle kasnke testa det med bajsandet om det inte slutar av sig självt.
    Våran dotter har varit utan blöja i ca. tre veckor nu (undantaget på förskolan där hon vägrat gå på toa...) och NU börjar just bajsandet funka bra. Tidigare har hon sagt till precis när hon börjar och då blir det bråttom till toa
  • StilaM

Jag har pottränat ett barn tidigare, när jag var barnflicka, och då gick det så snabbt (en vecka - så var allt klart). Jag kanske haft detta som för mycket referenspunkt och, om än omedvetet, förväntat mig att det skulle gå enklare och snabbare. Nu ska vi packa ihop oss och åka och köpa ny potta.

• En Åsa
    Rockan skrev 2011-07-02 10:12:38 följande:
    Våran dotter har varit utan blöja i ca. tre veckor nu (undantaget på förskolan där hon vägrat gå på toa...) och NU börjar just bajsandet funka bra. Tidigare har hon sagt till precis när hon börjar och då blir det bråttom till toa
    Hehe, min dotter säger till när hon redan har bajsat i trosorna så det är kört att hinna. Hoppas på att det går fort somsagt. Hon slutade med blöja dagen efter hon slutade på fsk för sommaren så jag hoppas att hon kommit in i det så mkt när hon börjar igen att det inte blir nåt problem.
  • Lena
    En Åsa skrev 2011-07-02 10:22:03 följande:
    Hehe, min dotter säger till när hon redan har bajsat i trosorna så det är kört att hinna. Hoppas på att det går fort somsagt. Hon slutade med blöja dagen efter hon slutade på fsk för sommaren så jag hoppas att hon kommit in i det så mkt när hon börjar igen att det inte blir nåt problem.
    Min säger till när hon bajsar oavsett trosor eller blöja
  • kokos

TS här är samma sak. han vill inte ha blöja utan tar av sig den ÄVEN PÅ NATTEN!! Vill inte sitta på potta/toalett heller. vet absolut inte vad och hur jag ska göra....

Svar på tråden Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?