Goffer skrev 2011-07-01 19:13:09 följande:
Ja jo absolut håller jag med om det.
Men man kan faktiskt vara t.ex kortväxt och man måste ju kunna åka framåtvänt nån gång.
Själv var jag väldigt väldigt liten som barn, och mina barn är inte speciellt stora.
Det jag tror hon menade var stolen klassades som säker om den var monterad framåtvänd och att man använde internbältet. Hon påpekade även att den inte var att rekommendera om man bara tänkte använda bilens 3 punktsbälte då bältesstyrningen var usel och inte alls satt bra på kroppen.
Ja, visst, nångång... men jag tycker att sålänge barnet får plats bör det definitivt åka bakåtvänt. Visst måste man sätta en gräns nånstans, personligen hade jag inte satt en 8åring bakåtvänt även om det förstås är säkrast.
Men. Jag hade inte satt barnet framåtvänt i en kombistol med internbältet! Det är mindre säkert på flera sätt sätt:
• Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt. Vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen. Dessutom:
• om barnet är fast i vanliga bilbältet, och bältet är fast i bilen, så är det
en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, barnet är fast i bilstolens bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det
tre fjädrar ( 1: bilens bältet + 2: plaststommen och sedan 3: internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, det tar längre tid innan kroppen bromsas upp, vilket inte är bra!