• cicci85

Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?

Man ser ofta småbarn som åker framåtvända i tex twoway eller cosmic. Varför köper ni inte en bältesstol istället? Barnet sitter bättre i en bältesstol och det är säkrare.

Och att bara använda en simpel bilkudde till era småbarn, är för snåla för att köpa en bältesstol? Jo, det är säkrare.

• Svar på tråden Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?
  • Goffer

Jag håller helt med dig.
    Men personalen på Barnens Hus sa en sak. Dom sa att om barnet inte är så stort/långt för sin ålder och ännu kunde använda det interna 5 punktsbältet (two-way) så var det säkert att vända dom men så fort dom hade växt ur det bältet så skulle man byta till en bältesstol.

• sara1981

Vad lustigt sagt, om barnet är liten för sin ålder är det väl bättre att förtsätta åka bakåtvänt?

• ElizaDay

Min son är för lång för att sitta bakåtvänd i vår bil, därför fick vi nyligen byta till framåtvänd stol, som han sitter jättebra i.

• Joico
    ElizaDay skrev 2011-07-01 18:03:00 följande:
    Min son är för lång för att sitta bakåtvänd i vår bil, därför fick vi nyligen byta till framåtvänd stol, som han sitter jättebra i.
    Men den här tråden handlar ju inte om bakåtvänt vs. framåtvänt (såna har vi fått nog av!) utan vad som används vid framåtvänt åkande. Den framåtvända stol ni har nu - är det en bältesstol eller en framåtvänd bilbarnstol (alltså typ Britax Two-way, Britax Multi-tech, Akta Duoflex osv) eller bara en bälteskudde?
  • Goffer
    sara1981 skrev 2011-07-01 17:51:01 följande:
    Vad lustigt sagt, om barnet är liten för sin ålder är det väl bättre att förtsätta åka bakåtvänt?

Ja jo absolut håller jag med om det.
    Men man kan faktiskt vara t.ex kortväxt och man måste ju kunna åka framåtvänt nån gång.
    Själv var jag väldigt  väldigt liten som barn, och mina barn är inte speciellt stora.

Det jag tror hon menade var stolen klassades som säker om den var monterad framåtvänd och att man använde internbältet. Hon påpekade även att den inte var att rekommendera om man bara tänkte använda bilens 3 punktsbälte då bältesstyrningen var usel och inte alls satt bra på kroppen.

• Joico
    Goffer skrev 2011-07-01 19:13:09 följande:

Ja jo absolut håller jag med om det.
    Men man kan faktiskt vara t.ex kortväxt och man måste ju kunna åka framåtvänt nån gång.
    Själv var jag väldigt  väldigt liten som barn, och mina barn är inte speciellt stora.

Det jag tror hon menade var stolen klassades som säker om den var monterad framåtvänd och att man använde internbältet. Hon påpekade även att den inte var att rekommendera om man bara tänkte använda bilens 3 punktsbälte då bältesstyrningen var usel och inte alls satt bra på kroppen.

Ja, visst, nångång... men jag tycker att sålänge barnet får plats bör det definitivt åka bakåtvänt. Visst måste man sätta en gräns nånstans, personligen hade jag inte satt en 8åring bakåtvänt även om det förstås är säkrast.

Men. Jag hade inte satt barnet framåtvänt i en kombistol med internbältet! Det är mindre säkert på flera sätt sätt:
    • Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt. Vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen. Dessutom:

• om barnet är fast i vanliga bilbältet, och bältet är fast i bilen, så är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, barnet är fast i bilstolens bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1: bilens bältet + 2: plaststommen och sedan 3: internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, det tar längre tid innan kroppen bromsas upp, vilket inte är bra!

• cicci85

Inte sällan ser man ju de som sätter sina barn framåtvända i cosmic med stolens bältes först och sen bilens bälte över! Hallå, hur tänker man då?

Det kan ju inte finnas särskilt många barn som behöver vändas innan 15 kg pga av åldern eller att de är för långa... Men om man väljer att barnet ska åka framåtvänd innan 15 kg så måste man ju använda internbälten. Men twoway är ju godkänd till 25 kg med internbälten och det finns ju rätt många som tror att det är säkrare, det trodde jag oxå förut, men för ett så stort barn så är bilens bälte bättre, i en bältesstol såklart.

• ludicrous

Vänta här nu.. Nu hänger jag inte med, detta har jag inte hört innan. Jag har en Britax Multi-tech till dottern (5.5 år) framåtvänd, då hon inte får plats med benen om hon sitter bakåtvänd. Ska jag inte använda de bälten som är i själva stolen? 5-punktsbälte blir det väl...

• cicci85
    ludicrous skrev 2011-07-01 20:58:25 följande:
    Vänta här nu.. Nu hänger jag inte med, detta har jag inte hört innan. Jag har en Britax Multi-tech till dottern (5.5 år) framåtvänd, då hon inte får plats med benen om hon sitter bakåtvänd. Ska jag inte använda de bälten som är i själva stolen? 5-punktsbälte blir det väl...
    Hur mycket väger hon? Den är godkänd till 18 kg med internbälten, sen är det bilens bälte man ska använda. Fast jag skulle inte använda den framåtvänd över huvud taget, den väger nämligen dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol tex britax adventure. Den är ju dessutom bara godkänd till 25 kg framåtvänd så man la köpa en bältesstol ändå, då är det ju bättre att göra det direkt. Men annars hamnar väl iaf bältet rätt på MT, till skillnad mot de andra kombistolarna.
  • ElizaDay

Oj vilken attityd, sorry att jag läste fel... Det är en bältesstol han åker i, såklart ...

• Goffer
    Joico skrev 2011-07-01 20:01:39 följande:
    Ja, visst, nångång... men jag tycker att sålänge barnet får plats bör det definitivt åka bakåtvänt. Visst måste man sätta en gräns nånstans, personligen hade jag inte satt en 8åring bakåtvänt även om det förstås är säkrast.

Men. Jag hade inte satt barnet framåtvänt i en kombistol med internbältet! Det är mindre säkert på flera sätt sätt:
    • Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt. Vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen. Dessutom:

• om barnet är fast i vanliga bilbältet, och bältet är fast i bilen, så är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, barnet är fast i bilstolens bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1: bilens bältet + 2: plaststommen och sedan 3: internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, det tar längre tid innan kroppen bromsas upp, vilket inte är bra!

Grymt bra förklaring får jag säga.
    Finns det någon olycksstatistik någonstans?
    Personligen så tror jag att så länge det inte finns konkreta bevis på pränt så kommer folk att fortsätta vända på sina stolar.
  • Finesse
    Jennifer 060828 skrev 2011-07-02 01:57:47 följande:
    Min dotter fyller 5 år om 1½ månad. Hon har en sån här stol: www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn.../ och har bara haft den ett fåtal gånger. Hon satt bakåtvänd till hon var 4 år och 8 månader.

Hennes mormor har bara en vanlig bilkudde till henne och det gillas inte. 
    Fast den stolen är väl inte heller helt ok.. du kan ju inte höja eller sänka nackstödet.. 

Ebbas kusin sitter i en sån och bilbältet hamnar helt fel på honom när han är så liten  
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Min dotter fyller 5 år om 1½ månad. Hon har en sån här stol: www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn.../ och har bara haft den ett fåtal gånger. Hon satt bakåtvänd till hon var 4 år och 8 månader.

Och en till grej.. det är väl DU som förälder som ska se till att ditt barn sitter säkert i bilen, inte mormor.. Vi tar ut Ebbas stol eller byter bil om hon är hos mormor/farmor.. jag räknar inte med att DOM ska köpa nån extra stol.. skulle det vara så att det skulle behövas så köper JAG en till dom och ger dom den eftersom det är min dotter som ska ha den.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Joico
    Goffer skrev 2011-07-02 01:53:06 följande:
    Grymt bra förklaring får jag säga.
    Finns det någon olycksstatistik någonstans?
    Personligen så tror jag att så länge det inte finns konkreta bevis på pränt så kommer folk att fortsätta vända på sina stolar.
    Informationen kommer från Robert Bell på Säkerhetsbutiken, mer än så vet jag inte och det räcker för mig - han är guru Olycksstatistik tvivlar jag på, men kolla med honom....
    Vändbara stolar är ju krocktestade och godkända så det är inte fel på det viset, men inte optimalt helt enkelt.  
  • Joico

Hade jag varit ni så hade jag gett er stol till mormor och köpt den här till dottern i er bil istället http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Barnstol/Baltesstol1/
Svar på tråden Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?