• pågmamman

Vad göra av barnet vid tillredning?

Tycker detta e jätte svårt. Då min son äter rätt oregelbuundet & lite olika från period till period & dag till dag - så kan jag inte förekomma honom med flaskan - utan först när han säger till vet jag att det e dax. Han är rätt stor - dryga 7 kg nu 12 veckor gammal & jag kan inte hålla honom & tillreda flaskan samtidigt. Jag måste alltså lägga ner honom - varpå han ofta är rätt rejält stressad då jag väl komemr med flaskan & många gg äter han hastigt & för fort & får ont i magen av detta! Ngn som har ngt bra tipps på hur jag ska göra....?..!.. Min man var hemma ganska länge så då var det inga problem & då han var yngre så åt han rätt regelbundet varannan timme så då kunde jag ha flaskan förberedd i en folievärmare (får ju stå 1 timme). Men nu e han verkligen ingen kille man bara sätter flaskan i munnen på - då bara söklar han - nä - han måste vara hungrig! Vill så gärna att han ska få lugna sköna matningsstunder.

• Svar på tråden Vad göra av barnet vid tillredning?
  • Lena

du kan inte ha honom i famnen ens om du bara blandar, dvs har vatten i termos och pulver uppmätt?

• pågmamman

Tycker det e svårt vid själva upphällandet & värmande av vatten i micron. Sedan kan jag hålla honom då jag väl ska ha i pulvret i flaskan.  Men kanske kan man ha rätt temp på vatten i termos?! Håller det sig - gissar att min lille kille vill ha typ ca 35 gradet el ngt.

• Lena
    pågmamman skrev 2011-07-01 14:11:52 följande:
    Tycker det e svårt vid själva upphällandet & värmande av vatten i micron. Sedan kan jag hålla honom då jag väl ska ha i pulvret i flaskan.  Men kanske kan man ha rätt temp på vatten i termos?! Håller det sig - gissar att min lille kille vill ha typ ca 35 gradet el ngt.
    Ja det håller sig i flera timmar. Det är ett vanligt knep mammor som ger ersättning har. Det och en doserare.
  • Luullis

Vatten in i micron och pulvret i en doserare? Det kan man ju med en hand.

• Alvi

Jag skulle inte micra mitt vatten, då känns det mycket enklare med termos. Inget pling att vänta på heller...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Mumin80

Bärsele eller sjal. Överlag väldigt bra när man vill ha handerna fria och har ett barn som inte gillar att ligga själv. 

• Alvi
    Mumin80 skrev 2011-07-01 14:17:59 följande:
    Bärsele eller sjal. Överlag väldigt bra när man vill ha handerna fria och har ett barn som inte gillar att ligga själv. 
    Jag tänkte också på det, men då måste man ju först krångla på sig den och med en redan lite hungrid bebis kanske det inte är en sån bra idé ändå?
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • KMJ

Sätt honom i en babysitter och gunga med foten medans du fixar flaskan. Jag har alltid varmt vatten stående i en termos häller upp kallt vatten ca. halva flaskan och resten varmt från termosen har pulver i doserings burk. PÅ så sätt går det jätte snabbt att göra en flaska.

Känner igen det dät med att min kille ochså blev akut hungrig och svalde massor av luft. Blev så struligt vid varje matning. Började sedan att ge honom mat på bestämda tider med 3 tim mellan och såg till att han blev ordentligt mätt varje gång. Strulet med att svälja luft minskade och jag kunde förekomma honom med flaskan vilket gjorde honom lugnare. Använder "mamas" flaska med speciel botten som tar bort vakum och minskar risken för att lillen ska svälja luft.

• Mumin80
    Alvi skrev 2011-07-01 14:18:35 följande:
    Jag tänkte också på det, men då måste man ju först krångla på sig den och med en redan lite hungrid bebis kanske det inte är en sån bra idé ändå?
    Inte om ungen redan ÄR i selen :) Sen så är det inte jättejobbigt att krångla barnet ur selen, det är jobbigare att krångla den i selen. 

Framförhållning är inte helt fel heller. Det beror ju jättemycket på barnet men vid 2-3 månaders ålder så märkte vi att vår dotter började få lite regelbundenhet i sina vanor och att hon blev hungrig med ca. 3 timmars mellanrum (och när hon själv insåg att hon var hungrig så blev hon så hysterisk så hon kunde inte äta nåt). Så då började vi mata henne med 2-2,5 timmars mellanrum. Sen åt hon väl inte alltid jättemycket, men man slapp i alla fall den där superstressen av att stå och blanda ersättning med en gallskrikande hysterisk unge i famnen. 
  • pågmamman

KMJ - men hur visste du att det skulle vara exakt 3 timmar & hur mycket? Åt han alltid då? Har försökt ngt liknande - men blir inte bra - ibalnd verkar han för hungrig & ibland för mätt! Varpå det kändes som han inte fick i sig så mycket som han igentligen behövde!

Svar på tråden Vad göra av barnet vid tillredning?