• jozelyn

F-klass & arbetslös förälder, hur funkar det?

När barna är små o föräldern/föräldrarna är arbetslösa så får dom gå på dagis 5 timmar om dan, 4 dagar i veckan. Eller 3 timmar om dan, 5 dar i veckan.

I alla fall här i krokarna.

Men hur blir det då i nästa steg, F-klass?

Hur många timmar ligger "normen" på?
    I allmänhet?
    Eller där du bor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-30 23:38
    O då menar jag F-klass tillsammans med fritids då förstås.

• Svar på tråden F-klass & arbetslös förälder, hur funkar det?
  • Busbellan

Här är det så att barnet får gå den tiden det är förskoleklass, men inget på fritids efter det. Vilka tider det är förskoleklass varierar lite mellan olika skolor, men ca 8-12 mån till fre är det här.

Mamma till Nora, August och Ella
  • La Lola

Här är det tiden i förskoleklass (8-11) + 10 timmar fritids i veckan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Punkster

Jag har fått uppfattningen att i större delen av Sveriges kommuner så är grundregeln att man får fritidsplats om man arbetar, studerar eller är sjukskriven. Sen finns det kanske generösare regler i vissa kommuner.

Det finns ingen lagstadgad "Allmän fritidsplats" på samma sätt som det finns Allmän förskola (om det är bra eller dåligt är en annan diskussion) eftersom F-klass lyder under skolans läroplan och inte förskolans. Därför kan du nog utgår från att ditt barn får vara i skolan (f-klassen) eftersom den är allmän, men inte på fritids om du är arbetssökande. Men ring till skolan eller kommunen och hör efter, det kanske är generösare regler där du bor.

• Dr Mupp

HÄr är det att barn till arbetssökande och föräldralediga endast går i sörskoleklass, inte fritids. Undantag kan göras om det anses för barnens bästa. Min dotter fick tex gå på fritids eftersom det ansågs att hon behövde det för att komma in i klassen. I år fick både hon och lillebror gå på fritids för att annars hade hämtning av barnen aldrig fungerat.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • IsabelleLi

Är du arbetssökande så har du ingen rätt till fritids för ditt barn, bara om du har bokade möten med AF eller för anställningsintervju. Så är reglerna i min kommun. Barnen går i förskoleklass 8-11 må-fre.

• toppzen

Fritids går dom bara om man arbetar. Så är det här iafl.

• saramadeleine

I falun där jag bor får inte arbetslösa ha fritids, dock finns det undantag om du t.ex timvikar + att du har rätt till att ta ditt barn till fritids om du får jobb en dag. I alla fall är det så för de folk jag talat med.

www.saramadeleine.se / Mamma och blivande fröken
Svar på tråden F-klass & arbetslös förälder, hur funkar det?