• nini33

Vad tycker ni om namnet Nicole eller Adrina? Ärliga åsikter, tack :)

Hej,

Våntar vårt första barn och har BF om ca 5 veckor. Befinner oss i hopplösa namnfunderingar. Om det blir en liten flicka så tänkte vi att döpa henne till Nicole eller Adrina, det är de namn som vi tycker är mest vackera.  Båda namnen är populär i den engelsktalande världen. Nicole betyder "seger för folket" och Adrina betyder "glädje" på Italienska och på persiska betyder det "flammande ljus". Vad tycker ni? Adrina är inte så vanligt i sverige. Bara 15 personer heter så men jag tycker det är ett unikt, fint och lättstavat namn. Men kan inte välja mellan dessa två namn!!!
    Vilken av dem gillar ni mest? Tacksam för alla era åsikterGlad.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nicole eller Adrina? Ärliga åsikter, tack :)
  • Barbamaman

Tyvärr gillar jag inget av namnen, men det låter på dig som du gillar Adrina bäst? Och det är ju roligt att ha ett ovanligt namn. Det gar jag och har alltid varit glad för!

• nini33
    smulan 75 skrev 2011-06-30 21:48:44 följande:
    Adriana är finare tycker jag!
    Menar du Adrina? eller som du skrev "Adriana" som vi nte ens tänkt oss detFörvånad.
  • nini33
    Barbamaman skrev 2011-06-30 21:41:58 följande:
    Tyvärr gillar jag inget av namnen, men det låter på dig som du gillar Adrina bäst? Och det är ju roligt att ha ett ovanligt namn. Det gar jag och har alltid varit glad för!
    Tack, jag gillar båda två lika mycket, därför kan vi inte bestämma oss för. Troligen kommer vi välja båda två men vet inte vilket vi ska välja som första namn i så fall!!!! Det är så svårt!!
  • feliis

Förskräckliga namn båda två i mina öron tyvärr, men ska jag välja ett blir det Adrina då det är ovanligt och inte förknippas med det jag instinktivt tänker när jag hör Nicole - ytlig modebloggande sönderblonderad tonårsmamma typ. Förlåt Foten i munnen Stort grattis till bäbisen, blir en flicka här också ett par veckor efter dig! Hurra för oss!

• norgesessan

Adrina tycker inte jag är fint, adriana tycker jag är finare. Ett litet a gör så stor skillnad.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Barbamaman
    nini33 skrev 2011-06-30 21:52:36 följande:
    Tack, jag gillar båda två lika mycket, därför kan vi inte bestämma oss för. Troligen kommer vi välja båda två men vet inte vilket vi ska välja som första namn i så fall!!!! Det är så svårt!!
    Då är det nog lättast att bestämma er när hon väl är ute. Då brukar man se vad de ska heta =) Men Adrina Nicole låter som den bästa följden på namnen om ni vill ha bägge (ist för Nicole Adrina).
    Lycka till!
  • studdsbollen

Adriana tycker jag också är finare, om hon får Nicole som tilltals namn kommer hon att bli kallad nikke el nått annat, Adriana blir inget direkt smeknamn av. I värsta fall får ni göra som vi blev tvungnna till, dra lott, passar det inte så dra en gång till :)

• Lillloppanlina

Tycker Nicole låter lite slampigt beror dock på folk jag kände förr med det namnet. Adrina är fint men håller nog med på att adriana är finare! Grattis till bebisen!

• Caaarroo

Nicole är jättefint. En kompis dotter heter det och jag kan inte relatera slampig, till namnet. Hon kallas även Collan och är världens sötaste.

• aldrigmer

Adrina är jättefint men det är Adriana också!! Riskem fiinns väl att Adrina blir felstavat till Adriana rätt ofta. Jag är barnsligt förtjust i Aurelia men här är det färdigt med barn och barnbarnen lär jag inte få något namninflytande över.

• Ellenö

Adrina var jättevackert. Men av någon konstig anledning så koplar jag namnet Nicole till någon som är lite slampig 17åring som röker för mycket och lever ett dåligt liv, vet inte varför det bara blev så:)

• Lillloppanlina

Håller med dig om namnet Nicole

• DenNamnbitne

Gillar inget av dem- men det har ju föga betydelse. Inget av dem känns originellt, enbart modernt och trendigt. JAg föredrar nog som de flesta Adrina men skulle hellre ta Axelina!

• SannaM

Nicole heter min lillasyster, jag gillade verkligen namnet när jag var 13 och röstade för att hon skulle heta det Det är dock inte min typ av namn längre, men gillar det såklart eftersom hon heter det och passar väldigt bra att heta det. Hon är ingen slampig modebloggare, utan en helt vanlig 13-åring!

Adrina... hmm, betydelsen var ju fin och det är ovanligare än Nicole, så jag skulle nog satsa på det som tilltalsnamn. Inte heller ett namn som jag skulle välja till mitt eget barn, men det är ju strunt samma - om det passar er så är det ju bara toppen Jag tycker INTE att ni ska stoppa in ett a som många föreslår, det är ju Adrina som är förslaget, inte Adriana. (Jag gillar Adrian, men tycker det blir fult att göra en tjejvariant av namnet...)

• fluu

Gillar inget av dem,men Adrina låter något bättre. Adriana,Ariana eller Ariane låter ännu bättre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • ajnas

Tycker INTE om Nicole. Är smått allergisk mot uppenbart engelska namn, som Denise och Kelly och liknande.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nicole eller Adrina? Ärliga åsikter, tack :)