• heartofgold

Finns det någon som vet?

Hejsan, anlitar alla duktiga tjejer här på familjeliv om råd!

Har tydligen fått (!) PCO, anledningen till varför jag skriver fått är för att jag inte haft några symtom tidigare. Har haft en del besvär och gjort många ultraljud genom åren, men ingen har någonsin sagt att jag haft pärlband runt äggstockarna eller PCO förrän nu. Kan det vara så att jag utvecklat PCO när jag ammade min dotter och inte hade mens pga amningen? Mensen är dock igång sedan 7 månader. 

Jag är inte överviktig just nu, gick upp nästan 20 kg med dottern som jag gick ner inom 9 månader. Väger nu kring 58 kg och är 167 kg. Jag har inte lätt att gå upp i vikt.

Har numera alltid mens och svåra känningar av ägglossning tillsammans med ägglossningsflytningar. Menscykeln brukar ligga på ca 28-30 dagar. Får i samband med mens ibland finnar, men bara någon enstaka.

Men vi önskar syskon och vi har försökt nu i några månader utan att något händer, var till en privat fertilitesläkare för att verkligen konstatera PCO och hon såg pärlbanden men ville inte just då ta några prover förrän efter sommaren. Hon började genast prata om IVF och det började genast snurra i huvudet. Jag och min man har blivit gravida 3 ggr på naturlig väg och IVF kostar väl om man har ett biologiskt gemensamt barn.

Det jag undrar är om pärlbanden kan försvinna och i så fall hur och om PCO kan bryta ut i vuxen ålder? Och hur man vet om man inte ägglossar?`Och om någon annan får kraftiga smärtor i samband med ägglossning?

*Förvirrad*

• Svar på tråden Finns det någon som vet?
  • giba

Hejsan TS
    Jag fick min PCO i unga år den utlösande faktorn var nog att jag började med P-piller fick då en kraftig viktökning.Jag kan tänka mig att även en gravidetet kan utlösa PCO på grund av hormonerna.
    Jag tycker att det låter konstigt att föreslå en IVF i förstahand du borde få pröva med pergotime som hjälper till att man får en starkare ägglossning
    Ja,ja om mitt inlägg var till någon hjälp vet jag inte men ville skriva en rad iaf Glad
    Lycka till med syskonförsöket

• heartofgold

giba: Tack så mycket för ditt svar. Gick din PCO över sen när du gick ner i vikt?

Nu har jag fått nån konstig blödning mitt i cykeln, jag väntar på ägglossning men fick igår lite lätt mensvärk och det kommer ljusbruna flytningar. Har fått så en gång förrut, men jag har nyss varit på gynundersökning och cellprov så jag antar att det inte är något farligt. Är det någon annan som haft så i samband med PCO, är det relaterat till obalans i hormonerna?

• BuoBä

För min del har jag en väldigt tydlig viktgräns när PCOn kickar in. Väger jag över krånglar äl och mensen massor, väger jag under fungerar allt som det ska, nästan så jag kan ställa klockan efter mensen. Kryper jag över gränsen (som för övrigt ligger en bit över idealvikt enligt bmi) räcker det att jag skärper mig ett tag tills jag är under igen, så vi snackar om ett spann på nåt kilo. Jag hade inga symptom alls när jag var "ung och smal" .

• Sundaymornings

Det där lät verkligen väldigt likt mig! Jag gjorde ett vul på gynundersökning för ett halvår sedan och gynekologen sa då att mina äggstockar såg lite "pcoiga" ut. Eftersom jag är normalviktig, har ett barn sen innan som blev till på första försöket (precis efter p-pillerstopp) och så vidare trodde jag inte riktigt på det. Tänkte överhuvud taget inte mer på det förrän nu när vi vill ha ett till barn och det går lite segt. Jag har som du inga specefika symtom på pco (vad jag kan läsa mig till) mer än att min cykel kan variera mellan 28-35 dagar. Känner precis som du av ÄL och har också gjort flera gynundersökningar tidigare utan att ngn sagt att jag skulle kunna ha pco. Krångligt det här! Håller tummarna för att vi blir gravida NU ändå!

• Selenea

Det är ju skillnad på PCO och PCOS. PCO behöver inte alls betyda att man har svårare att bli gravid, det innebär bara att man har många omogna folliklar. Speciellt om det nu inte är PCOS man har, som i sin tur kommer med en del andra besvär. Oavsett vilket, förstår jag inte varför man tar upp IVF innan ni ens har försökt i ett år? Upp till ett år är helt normalt, sen kan man söka hjälp, och då skulle jag också först rekommendera Pergotime innan man tar upp IVF (efter spermaprov och ev spolning). För visst har du rätt, IVF kostar om man redan har barn. Men det finns ju ofantligt mycket annat man kan prova innan man kommer dit... Har själv bl.a. PCOS och har gått den långa vägen för att få barn (och kämpar fortfarande för ett syskon), så jag har hunnit testa en hel del och prata med en hel del fertilitetsläkare. Blir så obeskrivligt arg på oseriösa/okunniga läkare som bara skrämmer upp folk...

• Asko

PCO föds man med, men det är inte alltid man utvecklar symtom. Oftast märks det i tonåren då könshormonerna börjar röra på sig, men det behöver det inte göra. Eftersom PCOn påverkas av könshormonerna kan symtom dyka upp vid användning av p-piller eller dyl, vid graviditet, amning och så vidare. Runt omkring oss har vi väldigt mycket som utsöndrar kemikalier som liknar östrogen väldigt mycket, detta tas upp i kroppen och ser till att progesteronhalten blir för låg. Detta kan medföra att PCO-symtomen blir starkare.

Själv blev jag hjälpt av en naturlig progesteron kräm som balanserade upp mina hormoner. Kanske kan vara något för dig också? 

• heartofgold

hej förlåt att jag inte uppdaterat, är på semester med internetskugga.

Buochbä: låter ju som att din kropp ger tydliga signaler gällande PCO, kan kanske vara positivt ibland då man vet vad är felet. Har du haft problem att bli med barn?

Sundaymornings: Mkt knepigt med de här sabla PCO-äggstockarna, hoppas de försvinner. För jag har uppebarligen inte haft det förrut. Håller verkligen tummarna att du får ditt plus snart. Hur gammal är ert barn?

Selena: Jag har nog inte PCOS, har inga symtom på det och har troligen mens och ägglossning varje månad. Vet inte varför hon tog upp det här med IVF redan på första besöket, ville hon göra mig en gentjänst. Hoppas verkligen ni får ert plus och syskon snart.

Asko: Min PCO har inte märkts i tonåren, har iof alltid sportat mycket och aldrig varit överviktig. Jag är helt bombsäker att jag utvecklade detta under amningen, men jag hoppas det försvinner. Ska gå in och läsa på gällande den där cremén, kanske kan vara bra i form av placeboeffekt. Grattis till graviditet.

• BuoBä

TS: Det kom fram under en utredning att jag har PCO, men eftersom jag har ÄL så länge vikten är på rätt sida strecket är det inte därför jag har svårt att bli gravid. Det är andra anledningar. Man kan alltså ha den typen äggstockar utan att direkt märka det och utan att ha några problem att bli gravid. Gyn borde kunna kolla upp om du har ÄL eller inte innan hon/han börjar prata IVF!

• Sundaymornings
    heartofgold: Skönt med semester och tänka på annat!
    Vårt stor barn är 3.5 år, så hon börjar bli stor! Nu väntar jag på BIM som är i dagarn och hoppas så mkt att mensen inte dyker upp! 
Svar på tråden Finns det någon som vet?