• Deamums

Sätter i halsen! Panik

Hjälp!
    Vår lilla dotter på 4v. sätter då och då i halsen vid flaskmatningen =( Både hon och jag får panik..
    Vad är era bästa tips på att slippa detta? Vad ska jag ha för vinkel på henne och flaskan? Och hur ska jag hantera henne när det händer? Alltså ska hon vändas med huvudet neråt (inte uppochner alltså) eller ska hon hosta åt sidan kvar på rygg? Eller annat alternativ?  Vi använder Medelsas nyaste munstycke som har vaccumkuddar så att hon ska suga så likt ett bröst som möjligt! Ammar 2ggr per dygn och hon kan även sätta i halsen då.
    Detta är jättejobbigt, så jag är väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Sätter i halsen! Panik
  • Amazina

Mata henne sittandes med huvudet i normal position, inte vridet, med hakan böjd el liknande. Ha inte för stor napp med för stort flöde. Rapa någon gång emellanåt alt pausa några sekunder.

• Amazina

När det händer, tag det lugnt, inga hastiga rörelser, vrid henne försiktigt åt sidan men låt henne framförallt hosta i lugn och ro utan att skakas upp och ned el liknande . Hon kommer hantera situationen bra själv om hon bara inte blir stressad.

• PruttPottan

Bra napp till flaskan och att ringen är åtskruvad. På de flaskor vi haft så går det att reglera flödet genom att släppa och dra åt ringen.
    Vet inte hur medelas flaskor funkar, vi körde med NUK antikoliksystem =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Doriath

Vi hade Dr Browns flaskor som är mot kolik och de har ett väldigt litet hål. Vår son var för tidigt född och kunde tidigt få i sig ur den flaskan. Hur som helst så håller jag med ovanstående, ta det lugnt. Det ordnar sig.

• Furstinna
    Mata inte henne liggande, och försök att inte få panik när det händer. Skulle gissa att alla barn sätter i halsen på det sättet och hon reagerar nog mer för att du reagerar än att hon sätter i halsen. Banka lite lätt i ryggen så hon kan hosta.
  • Dimitra
    Furstinna skrev 2011-06-29 09:44:31 följande:
    Banka lite lätt i ryggen så hon kan hosta.
    Man hostar ju sämre om nån bankar på ryggen.

TS - håller med de övriga om att du ska ta det lugnt så att din dotter inte bara speglar din rädsla istället för att agera reflexmässigt. Ätandet kommer att justera sig när hon har rytmen, hon är ju egentligen nybörjare ännu
    The Dimitra universe.
  • Mamma till 3 M

våra små flickor sätter också i halsen minst nån gång varje måltid.. men sätter dom bara upp försiktigt helt rakt o då släpper det.

• Furstinna
    Dimitra skrev 2011-06-29 09:47:44 följande:
    Man hostar ju sämre om nån bankar på ryggen.

TS - håller med de övriga om att du ska ta det lugnt så att din dotter inte bara speglar din rädsla istället för att agera reflexmässigt. Ätandet kommer att justera sig när hon har rytmen, hon är ju egentligen nybörjare ännu

Man ska inte banka hela tiden, du bankar bara lätt för att provocera fram hostan.

• Dimitra
    Furstinna skrev 2011-06-29 09:50:10 följande:

Man ska inte banka hela tiden, du bankar bara lätt för att provocera fram hostan.

Fast man hostar ju reflexmässigt Om det sitter fast en matbit eller annat som inte är vätska kan man ju behöva banka lätt för att få till en kraftigare stöt/hostning.
    The Dimitra universe.
  • Deamums

Tack för alla kloka råd! Ska verkligen fösöka ta det lugnt! Har nog haft henne lite för mycket på rygg under matningen, ska ha henne lite mer upprätt. Känns ju helt naturligt, men det var någon som sa att hon skulle ligga på samma sätt som vid amningen, men det funkar inte! Nappen går inte att reglera, men det rinner bara när hon suger på den i alla fall.

• Furstinna
    Dimitra skrev 2011-06-29 09:53:44 följande:
    Fast man hostar ju reflexmässigt Om det sitter fast en matbit eller annat som inte är vätska kan man ju behöva banka lätt för att få till en kraftigare stöt/hostning.
    Det är så vi brukade göra med de minsta barnen på barninfektionen för att hjälpa dem, inget man måste göra :)
  • Amazina
    Furstinna skrev 2011-06-29 09:57:19 följande:
    Det är så vi brukade göra med de minsta barnen på barninfektionen för att hjälpa dem, inget man måste göra :)
    Anledningen till att man bankar patienter med pneumoni i ryggen är för att slemmet ska släppa från bronkväggarna så att man kan hosta upp det och undvika atelektaser. Inget man behöver göra med barn som råkat svälja några droppar mjölk fel.
  • Furstinna
    Amazina skrev 2011-06-29 11:23:38 följande:
    Anledningen till att man bankar patienter med pneumoni i ryggen är för att slemmet ska släppa från bronkväggarna så att man kan hosta upp det och undvika atelektaser. Inget man behöver göra med barn som råkat svälja några droppar mjölk fel.
    Klart man inte måste eller esn behöver göra det men det kan hjälp barnet ändå. Men som jag skrev tidigare tror ajg det viktigaste är att mamman håller sig lugn då barnet ofta reagerar på förälderns reaktion mer än på händelsen
  • Deamums

Tack  igen för era tips, hon satte inte i halsen alls igår när hon drack i flaskan! Är mycket tacksam!!! Drömmer

• Mojje0112

Hej.

Min son har haft stora problem när jag flaskmatat honom med att sätta i halsen etc.

Hittade då ett tidigare felköp då min dotter för 2 år sedan flaskmatades - MAM´s anatomiska dinapp!
    Jag satte den på en Esskaflaska och erbjöd sonen.

WOW SÄGER JAG! Vilken skillnad! Har nu använt den i ett par dagar och han bara älskar den!

Kanske värt att prova för er som upplever detsamma.

Ska även vara bra för dem som delammar då den är lik en bröstvårta.

Svar på tråden Sätter i halsen! Panik