• Gräddis

Barnomsorg till min ett-aring

Hej!

Flyttar till Sverige fran England i augusti och har upptackt hur svart det ar att fa forskoleplats (i Goteborgsomradet). Min man har fatt jobb och jag letar just nu efter jobb. Jag undrar om det ar nagon som har svar pa foljande fragor:

- Finns det privata forskolor och hurpass svart ar det att fa plats?

- Ar nanny ett alternativ och var tittar man efter det?

- Om man inte far forskoleplats, finns det hjalp att fa ekonomiskt tills barnet far plats och man kan borja jobba?

Tack for hjalpen!

• Svar på tråden Barnomsorg till min ett-aring
  • Lena

1) Ja och det varierar hur svårt det är
    2) Nanny finns knappt
    3)Nej du får inget bidrag förutom gratis barnomsorg i så många månader över de fyra som du ahr garanti som du får vänta på plats.

• Tow2Mater

En del kommuner har vårdnadsbidrag, men långt ifrån alla, kolla med kommunen ni ska flytta till.

Nanny eller Aupair är ju inte så vanligt, men prova kontakta arbetsförmedlngen, de kanske vet var man kan hitta någon som vill jobba som det.

• Gräddis

Tack Lena

Nagon som vet var man kan hitta nannys och privata forskolor, eller rentav har tips pa nagon bra privat forskola?

• Lena
    Gräddeline skrev 2011-06-28 15:54:56 följande:

Tack Lena

Nagon som vet var man kan hitta nannys och privata forskolor, eller rentav har tips pa nagon bra privat forskola?

Vart i Göteborg ska du flytta? Man vill ju grna ha ett i närheten
  • Gräddis

Innerstaden eller mot Hisingen till helst men om vi far aka lite langre ett tag ar det battre an inget...

• Gräddis

Pen - tack, ska kolla upp!!

• Lena
    Gräddeline skrev 2011-06-28 16:23:41 följande:
    Innerstaden eller mot Hisingen till helst men om vi far aka lite langre ett tag ar det battre an inget...
    www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/hY2xDoIwGAafhSfo97el4EhF2gppJRGCLITBGBIBB6OvL4mTk7nxcjnWs41lfE238Tmty3hnHevVwOOy1vwogMwVcCEJJ0uG6hKbv6jBB94U0hGl6kDgykpdtQ4mF7_1Tufg51yST2OOVnzrvcmsTCoglQZwUgdv9zXBiT9vb9f5yh5z072zKPoAJypQ7w!!/dl3/d3/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnZ3LzZfMjNTNEVTRDMwR0ZDNTBJTU1CME1FTDFPSjI!/

alla förskolor i Göteborg
  • Mumin80

Nu bor jag inte i just Göteborg, men åtminstone i vår stad så lönade det sig att ringa handläggarna på kommunen. Dom vet oftast var det finns platser, även utanför dom alternativ man själv sökt och kan tipsa en om att söka till dom förskolorna. Dom kan också ha lite aning om vilka privata som har plats. Eftersom Göteborg har stadsdelsförvaltningar kan det löna sig att ringa till flera stadsdelar. Sedan så brukar man kunna få stå kvar i kö till sitt förstahandsval även om man fått plats på en annan förskola. Vår dotter började i januari på en förskola som jag inte alls hade med bland mina önskemål, långt från där vi bodde (ganska nära mitt jobb dock). Nu i augusti har vi fått plats på den förskola där vi egentligen vill ha henne och ska byta. 

Jag är inte helt säker, men jag tror att ni får föräldradagar för barnet också när ni flyttar hit. Om ni båda har fått jobb så är det ju inte så attraktivt, i synnerhet som jag inte vet hur mycket pengar ni skulle få, men krisar det så kan någon av er antagligen stanna hemma ett tag med barnet med föräldradagar.  

• Gräddis
    Tirem skrev 2011-06-28 16:26:11 följande:
    Såg att denna förskola sökte barn... fklekstugan.se/
    tack! ska ha den i atanke...
  • Gräddis
    Lena skrev 2011-06-28 16:25:17 följande:
    www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/hY2xDoIwGAafhSfo97el4EhF2gppJRGCLITBGBIB B6OvL4mTk7nxcjnWs41lfE238Tmty3hnHevVwOOy1vwogMwVcC EJJ0uG6hKbv6jBB94U0hGl6kDgykpdtQ4mF7_1Tufg51yST2OO VnzrvcmsTCoglQZwUgdv9zXBiT9vb9f5yh5z072zKPoAJypQ7w !!/dl3/d3/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnZ3LzZfMjNTNEVTRDMwR0ZD NTBJTU1CME1FTDFPSjI!/

alla förskolor i Göteborg
    tack! ar det aven privata?
  • Gräddis

Mumin80: tack sa mycket! Ska kolla upp det dar med foraldradagar. Jag har inte fatt jobb annu sa om det finns chans att fa foraldradagar passar det battre om jag kan vara hemma med min dotter tills hon far dagisplats.

• Lena
    Gräddeline skrev 2011-06-28 17:16:26 följande:
    tack! ar det aven privata?
    Ja alla som få pengar från kommunen
Svar på tråden Barnomsorg till min ett-aring