• WSalma

Burkar för att frysa in bröstmjölk

Kan man frysa in bröstmjölk i vanliga plastburkar av "Tupperware"-typ? De är nya och jag steriliserar dem förstås innan i så fall?

Jag helpumpammar, min son är tre veckor och jag har galet mycket mjölk. Kan lätt frysa ett par måltider om dagen utöver det han äter. Vi har ett set med Philips Via-burkar och de är jättebra, men ganska dyra (16 € för 10 stycken) och även fryspåsar (vilket blir ännu dyrare, för jag vet inte om man kan återanvända dem, diska och sterilisera - räcker det?)

Hur stor är risken att mjölken sinar om jag inte pumpar nattetid? Jag pumpar runt 23-24 och sedan vid 6 igen. Annars i regel var fjärde timme, ibland var tredje ibland var femte, det beror lite på hur kooperativ bebisen är! Hur snabbt märker jag att mjölken sinar (så att jag kan börja pumpa oftare t ex).

Mitt mål är att  ge enbart bröstmjölk i sex månader och sedan trappa ner när man börjar ge mat. Skulle min produktion inte räcka för detta så vill jag åtminstone ha att ordentligt lager i frysen för att minimera "risken" att behöva ge ersättning. "Alla", ds neo, bm, barnläkaren har stöttat att vi ger flaska - det viktigaste är att han äter - men poängterat att vi så långt det bara går bör ge bröstmjölk, då barnet har höjd allergirisk. Det känns lättare att "hålla ut" om man inte behöver pumpa på natten, det är ju ganska meckigt trots allt...

• Svar på tråden Burkar för att frysa in bröstmjölk
  • 0rion

jag har aldrig pumpat och min mjölk räcker fortfarande (6 månader). men nu har jag medvetet dragit ner på amningen och mjölken har minskat. hade som du,vldigt mkt mjölk förut. brösten sprutade X antal ggr varje dag.

• sallybuse

Du kan frysa in din mjölk i plastpåsar.Lägg bara så lite som han äter.Finns ju små påsar också 1 liters Tex.Annars kan du ju frysa in de i is kubor.

• WSalma

I vanliga fryspåsar? Hur försluter man dem på bästa sätt? Kör du dem i sterilisatorn innan?

• 201201232

Jag fryser in i vad som helst. Nöjer mig med att det är rent (nya plastpåsar eller diskade burkar).

Svar på tråden Burkar för att frysa in bröstmjölk