• Anonym (z)

Kan man vara allergisk mot Orkideer,

Jag har många vänner och släktingar som är allergiska något jag inte är, mot något.

En av dem säger att hon reagerar mot mina orkideer.

Jag vet att hon reagerar mot något i mitt hus då hon blir allergiskt, men detta har  varit senaste gångerna hon varit här och jag har haft orkideer i flera år.

Jag blev själv förvånad då dessa blommor inte luktar? Avger de kanske mer allergen vissa tidpunkter på året?

• Svar på tråden Kan man vara allergisk mot Orkideer,
  • Allergiexperten

Hej! Det finns olika typer av överkänslighet som inte behöver betyda att man är allergisk men att man reagerar mot olika dofter och färgämnen. Troligtvis är det något sådant din vän har. Överkänslighet kan komma när som helst och oberoende om man kunnat tåla dofterna eller färgämnet tidigare. Prova att ta bort orkideérna och se om din vän även då får symtom, då är det något annat som hon reagerar på.
    vänliga hälsningar Anitha

• Anonym (z)
    Allergiexperten skrev 2011-06-27 19:08:46 följande:
    Hej! Det finns olika typer av överkänslighet som inte behöver betyda att man är allergisk men att man reagerar mot olika dofter och färgämnen. Troligtvis är det något sådant din vän har. Överkänslighet kan komma när som helst och oberoende om man kunnat tåla dofterna eller färgämnet tidigare. Prova att ta bort orkideérna och se om din vän även då får symtom, då är det något annat som hon reagerar på.
    vänliga hälsningar Anitha
    Tack för snabbt svar.
    Nästa gång hon kommer ska jag ta bort dem. Ville bara höra om du trodde att det kunde vara dem hon reagerade emot.
Svar på tråden Kan man vara allergisk mot Orkideer,