• malingotene

Min bror med ADHD!

Utan mediciner är han livsfarlig. Och nu under sommaren tar han inga alls.
    Han har väldigt humörsvängningar och man får trippa på tå runt honom.
    Säger man något vid fel tillfälle är risken stor att man åker på storstryk.
    Han har ingen respekt för någon av våra föräldrar eller någon annan heller för den delen.

Vi skulle behöva någon som får in lite vett i honom.

Så nu undrar jag, finns det något typ av "bootcamp" för stökiga ungdomar?

• Svar på tråden Min bror med ADHD!
  • Welma
    malingotene skrev 2011-06-27 18:10:18 följande:
    Han har ingen respekt för någon av våra föräldrar eller någon annan heller för den delen.

Det finns väl speciella skolor för barn med adhd.
  • StoltPappa
    malingotene skrev 2011-06-27 18:10:18 följande:

Armen. Så löste mina föräldrar i mitt hemland. Vi hade inget ADHD problematik stämpel utan att man asåg ha ingen respekt så ska man till armen. Jag åkte in 2år tidigare för jag var problembarn samt pappans släkt kunde ordna mig in tidigare.

Så skicka in han till armen...ger dicipilin, endel psykiska skador men det ger diciplin...
  • Jizzi

Hur menar du med livsfarlig? Har han någon gång gett sig på dig eller någon annan familjemedlem? Min sambo har adhd och var väldigt stökig som ung men nu är han helt okej, utan medicin. Hur gammal är din bror?

• Nati
    StoltPappa skrev 2011-07-07 03:18:16 följande:
    Armen. Så löste mina föräldrar i mitt hemland. Vi hade inget ADHD problematik stämpel utan att man asåg ha ingen respekt så ska man till armen. Jag åkte in 2år tidigare för jag var problembarn samt pappans släkt kunde ordna mig in tidigare.

Så skicka in han till armen...ger dicipilin, endel psykiska skador men det ger diciplin...
    Ursäkta men i vilket land och i vilken tidsålder lever du i? Här finns inte "armén" för alla och speciellt inte de med funktionshinder, de blir utsorterade direkt från värnplikten. Nej med den problematiken måste man hitta andra lösningar. Det är inte så enkelt fostran med de medel du menar leder ingen var för en med ADHD
  • trollvira

Dina föräldrar måste ta ansvaret och  tag i det här och att leva med ADHD gör ju inte att man kan bete sig hur som helst!
    Det är något han själv måste ta ansvar för.

Om du blir misshandlad så ta i med hårdhandskarna och polisanmäl, även om det är din bror!
    Har han tur då blir han sedd och får den hjälp han behöver! 

Lycka till! 

• Linda01

Det finns olika grader av ADHD min man har ADHD Damp han skulle aldrig skada mig. Det finns lungnande mediciner för dem som har ADHD.

• MedelåldersAnders

Det viktigaste är att han sjäv känner att han så lång som möjligt själv tar ansvar för sin diagnos. Att han inte gömmer sig bakom den. Att han skärper sig så mycket det går. Och att omgivningen inte accepterar dåligt beteende trots diagnosen.. Sen att han naturligtvis skall få den hjälp han behöver är viktigt, kan inte just ADHD, hoppas du får bra tips här. Men en diagnos får inte innebära att man inte själv tar ansvar.

• cid

Mediciner mot ADHD har dock bara effekt för ett kortare tag, sedan måste man höja dosen åter och åter igen och ger tillslut ren amfetamin. Så till stor del handlar det ts om att din bror måste lära sig att hantera och leva med sin ADHD.
    Om han varit fysisk mot dig, eller någon annan så tycker jag att ni ska anmäla. Om han kan få särskild hjälp genom skolan så är detta kanske ett alternativ. 

• idis78

Cid: det du skriver om medicin mot ADHD stämmer inte. Har man kommit upp i en bra dos så behöver man inte höja mer. De blir inte heller ren amfetamin.

• cid

de forskningar jag hört om visar att effekterna avtar inom 1-2 år... har tyvärr ingen forskning att hänvisa till just nu. men om du har motsatt forskning får du gärna länka...

Ochjo, det finns "fall" där man ger ren amfetamin... 

• 7 michelingodingar

Lever med en son som har grav ADHD och han är som din bror TS utan sin medicin.
    Varför tar han inte sin medicin? tycker ni ska vända er till BUP om han nu är i den åldern eller till vuxenpsyk för att få hjälp!!

cid skrev 2011-11-12 08:37:47 följande:
    de forskningar jag hört om visar att effekterna avtar inom 1-2 år... har tyvärr ingen forskning att hänvisa till just nu. men om du har motsatt forskning får du gärna länka...

Ochjo, det finns "fall" där man ger ren amfetamin... 
    den forskning som du läst om detta vill jag se, vi har en son som gått på samma dos i flera år, hittar man rätt dos så fungerar det!!
  • idis78

Cid: nej någon forskning om det har jag inte. Jag jobbar med ADHD- patienter och många av dem har stått på samma dos länge. ( längre än 1-2 år). Jag vet att vissa får amfetamin, men det är väldigt ovanligt och skrivs ut på licens.
    I de fall där effekten avtar efter några år så hjälper det inte att höja dosen, utan man brukar prova att byta preparat. Det finns flera olika.

• vittra

Låter som att din bror behöver bättre uppfostran från föräldrarnas sida, inte någon specialskola eller dylikt... varför vänder de sig inte till BUP om de inte kan hantera honom? Jag växte upp under mina tonår med en styvbror som fick ADHD-diagnos och han var då rakt inte livsfarlig. Numera jobbar jag med många ungdomar som har ADHD och ingen av dem är ett dugg farliga...

Bara för att man har ADHD beter man sig inte hur som helst! Din bror verkar ju ha andra problem än just ADHD om han går över till att misshandla folk för minsta lilla...

• vittra

Själv anser jag att medicinering aldrig kan eller får bli en allena lösning för sådana här funktionshinder, man måste även ändra sitt bemötande och den fostran som barnet får. Det är där man måste lägga tonvikten.

• idis78

Vittra: håller med dig! Medicin är bara ett hjälpmedel, ingen lösning.

• christina99

Medicin kan dämpa handling men attityd och ilska behöver man andra verktyg för att hantera. Det är ju dumt att skylla på ADHD för beteendet, det är bara en del tyvärr, visst kan man vara arg och få utbrott men beteendet behöver din bror hälp med att hantera, medicinen är bara ett hjälpmedell precis som Idis78 skriver.
    Det finns mänger med saker att få hjälp med: be dina föräldrar kontakta Soc, läkaren eller annan kontaktperson ni har. Det är dina föräldras ansvar och det skär i hjärtat att du ska må dåligt och behöva vara rädd/osäker hemma - så får det absolut inte vara! Vänner till oss har en dotter med ADHD och visst blir hon också arg men via den special skola hon går i nu har hon fått olika verktyg att hantera sin ilska och det går otroligt mycket bättre. Attityd försvinner inte pga eller med hjälp av medicinering.

• Swinghunny

TS: Varför tror du att ett "bootcamp" skulle hjälpa din bror? Det är ju ADHD han har och det är inte samma sak som dålig uppfostran (om det är en dålig uppfostran du tror att han har och som han skulle få bukt med på ett bootcamp).
    ADHD är inget man kan träna bort. Han har ett osynlig neurologiskt handikapp. Tänk istället att han är sjuk och att han inte kan rå för hur han är. Samma sak med någon som har epilepsi, man kan inte rå för att man får epilepsi och att man plötsligt ligger på marken och skakar.... Man skickar väl inte en handikappad i rullstol till ett bootcamp för att man är trött på att den rullstolsbundne inte kan klara sig helt själv och tex springa, man kräver väl inte av den rullstolsbundne att denne ska göra det omöjliga...springa?! 
    Samma sak med ADHD, man kan inte kräva det omöjliga av någon med ADHD, att bara sluta upp med att ha det!
    Han rår inte för det!  

Life is like a rollercoaster!
Svar på tråden Min bror med ADHD!