• Mirva

Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?

Vid strandkanten i en stockholmsförort såg jag i går en fyraåring som passade två småbarn, ett och två år gamla.Troligtvis var de småsyskon.  De vuxna satt vid ett bord bakom ett buskage 30 meter bort och pratade och söp. Vi var där i två timmar. Två gånger under den tiden kom en vuxen kvinna och skällde på fyraåringen för att hon var på lite för djupt vatten. Fyraåringen sprang också iväg en stund för att kissa i buskaget och lämnade småttingarna i vattnet. Hur sjutton kan man lämna ett sådant ansvar på en fyraåring?

Jag skulle inte ens låta en femtonåring ta ett sådant ansvar.

• Svar på tråden Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?
  • Stor mamma

Varför sa du inget?? Jag hade nog sagt något tror jag

• knäppisen

antagligen hade de koll på barnen även om de satt en bit ifrån. Du säger ju själv att kvinnan kom fram ett par gånger när hon tyckte att fyraåringen var förlångt ute.

Men nej, en normalbegåvad fyraåring duger nog inte till badvakt i alla fall.

• Joje

Oansvarigt!!! Jag skulle aldrig göra något sådant. Jag vågar inte lämna mina barn 4 och 3 år gamla ensamma vid vatten... eller någon annanstans heller för den delen!!

Liam 070417 & Linn 080712
  • Nina 566

Inte ok, jag hade nog gått dit och sagt till föräldrarna....Pinsamt men sant =)

• Mirva
    Stor mamma skrev 2011-06-27 18:08:45 följande:
    Varför sa du inget?? Jag hade nog sagt något tror jag
    Jag pratade med det äldsta barnet, men hon verkade inte förstå.
    knäppisen skrev 2011-06-27 18:10:08 följande:
    antagligen hade de koll på barnen även om de satt en bit ifrån. Du säger ju själv att kvinnan kom fram ett par gånger när hon tyckte att fyraåringen var förlångt ute.

hon kom dit två gånger på två timmar. Det kallar inte jag för att ha koll. Hennes sällsakap satt bakom buskaget och de drack sprit.Man såg dem knappt bakom buskaget.
    Nina 566 skrev 2011-06-27 18:11:50 följande:
    Inte ok, jag hade nog gått dit och sagt till föräldrarna....Pinsamt men sant =)
    Jag är ytterst tveksam till att de skulle förstå. och de skulle nog bara bli förbannade för att jag sa till.
  • Nina 566
    Mirva skrev 2011-06-27 18:32:45 följande:
    Jag pratade med det äldsta barnet, men hon verkade inte förstå.
    knäppisen skrev 2011-06-27 18:10:08 följande:

hon kom dit två gånger på två timmar. Det kallar inte jag för att ha koll. Hennes sällsakap satt bakom buskaget och de drack sprit.Man såg dem knappt bakom buskaget.Jag är ytterst tveksam till att de skulle förstå. och de skulle nog bara bli förbannade för att jag sa till.
    Ok, tragiskt. Men OM dom hade ignorerat mig så hade jag nog ringt polisen om de satt och söp. Små barn och vatten + berusade föräldrar är Inte en bra kombo.
    Jag är inte den som bara går förbi
  • Mirva
    Nina 566 skrev 2011-06-27 18:37:14 följande:
    Ok, tragiskt. Men OM dom hade ignorerat mig så hade jag nog ringt polisen om de satt och söp. Små barn och vatten + berusade föräldrar är Inte en bra kombo.
    Jag är inte den som bara går förbi
    Helt rätt. Nu såg jag inte att de satt och söp när vi var vid strandkanten, det såg jag först senare när vi själva satte oss bakom buskaget för att äta, då var också deras barn vid bordet. Jag agerade egoistiskt, ville inte förstöra vår hett efterlängtade badstund. Hade jag varit själv hade jag nog sagt något till dem. I vilket fall som helst hade jag kunnat ringa polisen, men det gjorde jag inte.
  • Stor mamma

Varför prata med barnet-det är föräldrarna man vänder sig till. Man kan i alla fall fråga lite snällt om det är lämpligt eller om dom har full koll.Det kanske dom hade genom löven

• bananflugekärlek

Varför tror så många alltid att de minsann hade gått och sagt till?

• Stor mamma
    bananflugekärlek skrev 2011-06-28 06:20:10 följande:
    Varför tror så många alltid att de minsann hade gått och sagt till?
    För att så många troligen hade gjort det (ser det ur min egen synvinkel). Ofta hänt att man går o frågar om det är nått man undrar. Jag är inte rädd att fråga. Frågade en mamma härom veckan varför hon skrek åt barnet att inte skrika på henne.....

Man behöver inte vara oartig utan kan lugnt gå fram o fråga nu i TS fall om dom har koll på barnen som badar.
    Antingen har dom det eller så har dom det inte.
    kan hända nån av dom hade bra sikt i nått hål i häcken/busken.....

Man kan hellre ställa fråga varför reta sig på sånt här o sen komma in på FL och gnälla i stället för att rent ut gå fram och fråga.....

Skriver man här att man troligen skulle frågat så skulle dom nog gjort det.....Varför inte??
Svar på tråden Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?