• Venna

5-åring framåtvänd i framsätet?

Vår 5-åring (117 cm, 22 kg) brukar alltid sitta i baksätet i sin framåtvända bilstol, men imorgon ska vi ut på äventyr och kan inte ha vår vanliga bil. För att få plats så skulle hon behöva sitta i framsätet i sin bilstol, men är det säkert att ha henne där?

Airbagen är urkopplad fram, så det är inga problem, men jag är nojjig ändå.

Hur och var sitter era 5-åringar i bilen?

• Svar på tråden 5-åring framåtvänd i framsätet?
  • Hedebris

vår 5åring sitter på en bilkudde bak i bilen. Nu fyller hon visserligen 6år om en månad och är väldigt lång..

• Cecci78

För att svara på din andra fråga så sitter/satt min 5/6-åring bakåt i baksätet, är airbagen urkopplad så kan man ha barnen där fram också. Ni har en bältesstol antar jag? Bara kudde ger ett mycket sämre skydd i bilen när man bara är 5 år.

• Venna
    Cecci78 skrev 2011-06-27 20:29:32 följande:
    För att svara på din andra fråga så sitter/satt min 5/6-åring bakåt i baksätet, är airbagen urkopplad så kan man ha barnen där fram också. Ni har en bältesstol antar jag? Bara kudde ger ett mycket sämre skydd i bilen när man bara är 5 år.
    Ja, det är en framåtvänd stol, en Britax Kid Plus, en sån med ryggstöd och stöd kring huvudet. Inte en bilkudde.
    Jag har kollat lite på nätet och det verkar ju ok att ha henne framåtvänd i framsätet. Det är nog bara det att det känns ovant och lite "fel" på nåt sätt.
Svar på tråden 5-åring framåtvänd i framsätet?