• Bibi84

Vi som har barn födda i v.34+0

Hej!
    Har en dotter som är född i v. 34+0, nu är hon 4 dagar gammal och är en stark tjej. Dock har hon haft lite gulsot, som vi trodde hade försvunnit, men som nu verkar vara på väg tillbaka. Hon sondmatas, men jag försöker amma lite först.
    Hur har ni andra det? Hade varit lite kul att följas åt och prata om hur vi har det. 

• Svar på tråden Vi som har barn födda i v.34+0
  • Evven

Hej Min dotter är född i v. 34+6 och skulle gärna ha någon att ventilera med Glad

• Inima

Min son föddes i vecka 34+0 fast det var ju iofs 2007

Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Kampan

Min son föddes i V.34+1 fast det var hans "lilla bekymmer". Stor kille på 2850 gram 45 cm lång. Hann och få lungmognadsmedel. Han föddes med kongenitalt diafragmabråck diagnoserat i livmodern. Var på sjukhus nästan en månad fast jag var inlagd ca 2 veckor innan för att stoppa förlossningen..

• Kampan

I25 Juni blev han 5 månader och idag är han en glad kille som skrattar är social och försöker vända sig från rygg till mage=)

• Evven

Hur har det gått för dig Bibi84?

Varför föddes era för tidigt? Och om ni har barn innan och/eller efter är dom också för tidiga?

Inima: Hur mådde din son när han föddes?

• Bibi84

här har det gått bra, men var inne på neo avdelningen en liten stund. Hon föddes tidigt pga att jag fick tidig? vattenavgång (v.31+4) så var sängliggande på sjukhus i nästan 2,5 vecka för dom satte igång mig v.34+0.  Så efter 1 månad på sjukhus så fick vi äntligen komma hem. hon hade gulsot som gjorde att hon blev väldigt slapp och orkade inte äta, så hon fick sondmatas i en period. Men tillslut orkade hon jobba med amningen och nu går det ganska bra. Ger henne flaska ibland för att vara säker på att hon får i sig nog med mat. Har ganska mycket mjölk så har pumpat ut en del och fryst in. 

Jejja85: haha...ja några barn har en tendens att vara liiiite större än det man har kanske tänkt sig. vad är kogniental diafragmabråck? Min tjej var 46 cm lång, 32 cm i huvudomfång och sen vägde hon 2390g. 

Evven skrev 2011-07-08 14:19:28 följande:
    Hej Min dotter är född i v. 34+6 och skulle gärna ha någon att ventilera med Glad
     gick vattnet eller fick du värkar, eller sattes du igång?
  • Kampan

Ja men vi hade koll på hans storlek och hade han inte kommit när han gjorde så hade han kommit som senast i V.37+0 då förlossningen var planerad.I hans fall var det tur att han var så stor då han opererades endast 4 dagar gammal. Kongenitalt Diafragmabråck är när diafragman (muskeln som skiljer mage från bröstkorg) inte utvecklas helt vilket gör att organ som hör hemma i magen åker upp i bröstkorgen istället och hindrar lungorna från att växa som de ska och även att det kan skjuta undan hjärtat och som i min sons fall även gjorde att det blev för trågnt vid strupen så att han hade svårt att reglera och dricka fostervatten vilket gjorde att jag fick för mycket och att vattnet gick för tidigt. Ska även säga att detta missades på RUL men som tur var hade jag och min man bokat in ett 3d-ul i V.25 och då såg man att något var galet!Allt gick ändå väldigt bra och dagen innan han fyllde en månad var vi hemma från sjukhuset =) Skönt att det gick bra för er med Bibi84!

• Evven

Den startade med värkar. Dom vet inte varför det kom igång tidigare men jag gissar att det var pga enorm stress, en vecka innan var det ett stort bråk hos våran granne som gjorde att jag var väldigt rädd och stressad över att det skulle bli mer bråk.

Våra tjejer var nästan lika stora, 2390g, 44 cm lång och 31 cm i huvudomfång Glad 

• Bibi84
    Kampan skrev 2011-07-11 08:14:35 följande:
    August hade 35 i huvudomfång=)
    oj oj oj.... stort!!! eda? eller ingen bedövelse?
    Evven skrev 2011-07-10 23:45:00 följande:
    Den startade med värkar. Dom vet inte varför det kom igång tidigare men jag gissar att det var pga enorm stress, en vecka innan var det ett stort bråk hos våran granne som gjorde att jag var väldigt rädd och stressad över att det skulle bli mer bråk.

Våra tjejer var nästan lika stora, 2390g, 44 cm lång och 31 cm i huvudomfång Glad 
    va kul!

Idag har hon sovit stora delar av dagen, hon åt bra kl 3:30 men sen har hon sovit bra i några timmar. hon har varit ganska trött i dag så gav henne flaska ikväll kl 8. och om hon inye vaknar och är allt för ivrig på bröst så blir det flaska igen. hon måste få i sig mat ordentligt med tanke på gulsoten.

• Kampan

Hann inte få någon eda då det gick fort på slutet men lustgas fick jag. Sen fick jag något morfinaktigt när han var ute mot starka eftervärkar..Krystade i bara 13 min. Han hade navelsträngen runt halsen så då hävde en av dom sig på magen för att hjälpa till att få ut honom fort..

Just det min pojke fick sola också men han låg ju redan på biva så han hade redan en lampa över sängen var typ bara att tända den. Han fick även ljumskbråck vilket inte var helt ovanligt när det kom till premisar och det i kombination med diafragmabråcket gjorde väl att han hade extra risk för det kan jag tänka mig så han blev även opererad för det..Tänka sig att man ändå var hemma med honom 1,5 vecka innan bf. För blodförgitning åkte han också på under sjuhusvistelsen. Vården måste ändå få en eloge så duktiga dom är! August kämpade riktigt bra och fick komme hem med sin familj så fort=)

Svar på tråden Vi som har barn födda i v.34+0