• smolr

18 år & gravid, vad göra?

Först och främst vill jag bara säga att jag hoppas verkligen inte att någon dömmer mig bara för att jag är 18 år och gravid.

Som sagt är jag 18 år, född 1993, jag bor hemma med mina helt underbara föräldrar och förtillfälligt även min syster som har 1 barn på 2 år. Jag har den finaste pojkvännen (20 år), och vi har varit tillsammans sen 3 år tillbaka. 
    Jag läser på gymnasiet, dock på en distans utbilning, jag läser alltså allting hemifrån utav olika anledningar.  

Förra sommaren blev jag djupt deprimerad, led av social fobi och fick hoppas av skolan, sedan började jag min distansutbilning men har mått ganska dåligt fram till vintras.
    I vintras började jag bli väldigt intresserad av att bli mamma, nu låter det säkert helt dumt, men jag drömde verkligen om att få bli gravid och bli mamma. Jag kände att det var det jag ville, ha ett barn. Jag har fortsatt drömma vidare om detta och nu för 1,5 månad sedan, "slarvade" jag med min p-piller med mening. Jag berättade ingenting för min pojkvän och nu i efterhand så ångrar jag kanske det lite grann. för en halv månad sedan fick jag veta säkert att jag va gravid. Jag är så sjukt lycklig men samtidigt vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    Min pojkvän vet om att jag är det, men vill absolut inte behålla barnet pågrund av att han "skäms" över min unga ålder. Detta gör mig fruktansvärt arg, för jag vill verkligen ha barn och skulle aldrig kunna göra abort. Han säger såklart att han inte skulle lämna mig om jag nu väljer att behålla det, men han vill egentligen inte ha barnet.

Jag vet ni kommer nämna att jag är ung och kommer missa mycket av "det roliga", och det kan jag inte hålla med om. Jag är inte så intresserad av att festa och umgås med vänner, jag gör inte det som unga gör idag, eftersom jag inte är intreserad av sådant. mina drömmar i livet är att resa rundor, och det är ingenting som kommer stoppa mig fast jag har barn. 
    Jag vet att ni kommer nämna att man ska ha bra ekonomi, och det är inga problem med det då min pojkvän jobbar och mina föräldrar kommer hjälpa mig mycket med detta.
    Ett eget boende har vi dock inte just nu, för förhoppningvis i framtiden.
    Mina studier går inte heller att skylla på då jag läser på distans.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag behöver råd, tips, åsikter ja allting. Jag är 100 % säker att jag vill behålla barnet, men min pojkväns åsikter gör mig osäker. jag vill att han ska älska barnet lika mycket som jag, jag hoppas ni förstår vad jag menar.
    och vad tycker ni egentligen om detta, är det fel av mig att behålla det? 

• Svar på tråden 18 år & gravid, vad göra?
  • Herr Lindström

Förstår att du vill ha barn och det längtar väl dom flesta efter förr eller senare. Å andra sidan så säger du "slarvade" med dina p-piller och på det sättet så har du lurat din kille och jag förstår hans situation. Jag skulle aldrig vilja behålla ett barn om jag själv inte skulle vara redo för det och speciellt inte om min flickvän inte skulle vara redo. Du har knappt gått ut skolan och hur hade du tänkt lösa detta? Jag hade aldrig satt ett barn till världen om man själv inte har någon trygghet vare sig jobb eller boende. Du vill behålla barnet förstår jag men har du tänkt ut resten av planen? Om du frågar honom så tänker han nog också ekonomiskt på situationen och att du på ett sätt gjorde din situation besvärlig både för dig och din kille och inte minst ditt kommande barn. Dåligt av honom också på ett sätt att inte använda kondom!

• Cizzicilia

Jag rekomenderar att du sätter dig ner och pratar med dina föräldrar om detta. Det är bara ditt hjärta som vet hur du vill göra. Och ofta känns det lättare efter att diskuterat med sina föäldrar.

• smolr
    Herr Lindström skrev 2011-06-26 21:55:27 följande:
    Förstår att du vill ha barn och det längtar väl dom flesta efter förr eller senare. Å andra sidan så säger du "slarvade" med dina p-piller och på det sättet så har du lurat din kille och jag förstår hans situation. Jag skulle aldrig vilja behålla ett barn om jag själv inte skulle vara redo för det och speciellt inte om min flickvän inte skulle vara redo. Du har knappt gått ut skolan och hur hade du tänkt lösa detta? Jag hade aldrig satt ett barn till världen om man själv inte har någon trygghet vare sig jobb eller boende. Du vill behålla barnet förstår jag men har du tänkt ut resten av planen? Om du frågar honom så tänker han nog också ekonomiskt på situationen och att du på ett sätt gjorde din situation besvärlig både för dig och din kille och inte minst ditt kommande barn. Dåligt av honom också på ett sätt att inte använda kondom!
    Jag skulle aldrig behålla barnet om jag inte kände mig redo eller mogen. 
    Och nej jag har inte gått ut skolan men studerar hemifrån, vilket inte blir några problem för mig.
    Jag och min pojkvän är ABSOLUT inte orolig över varken ekonomin eller boende, det är absolut inga problem när det gäller det och hade det funnits några problem gällande detta så skulle jag valt att göra abort, för mitt barns säkerhet och för att jag vill att den ska få en bra uppväxt. Det som "besvärar" min pojkvän är att han "skäms" över att vi är så pass unga, han är rädd för vad andra ska tycka och för alla fördomar om unga föräldrar. 
  • LneaE

Jag var 18år och gift när jag blev gravid. Att bli mamma vid 19 års ålder var det bästa om hänt mig. Många frågade mig hur jag kunde satsa på barn och man i den åldern och missa allt det "roliga"? mitt svar var alltid det samma: jag har aldrig förstått varför någon tycker det är roligt att supa sig full och festa var och varannan helg och inte minnas ett skit vad man gjort dagen efter,  så det är inte särskilt mycket jag har gått miste om. 

Lycka till och hoppas ni kommer fram till rätt beslut Glad

• smolr
    Cizzicilia skrev 2011-06-26 22:00:07 följande:
    Jag rekomenderar att du sätter dig ner och pratar med dina föräldrar om detta. Det är bara ditt hjärta som vet hur du vill göra. Och ofta känns det lättare efter att diskuterat med sina föäldrar.
    Jag har såklart pratat med mina föräldrar om det, om även min pojkväns föräldrar har fått vara med i diskussionen. 
    Min familj är emot abort, och dom stödjer mig till 100 % och tycker bara det ska bli kul. Dom har lovat att dom kommer hjälpa mig med boende och pengar ifall det skulle bli några problem.  Min pojkväns föräldrar tycker inte vi ska behålla det. 
  • Katharina85
    Herr Lindström skrev 2011-06-26 21:55:27 följande:
    Dåligt av honom också på ett sätt att inte använda kondom!
    Varför skulle han ha kondom om de varit tillsamman i tre år och hon äter p-piller?
  • Mrs Lilac

Jag tycker absolut inte det är ngt problem med din ålder. Problemet är snarare att du verkar extremt omogen, "gjort din pojkvän med barn" mot hans vilja samt att du inte har ngn ordning på ekonomi, jobb och utbildning. Det tycker jag är oansvarigt oavsett hur gammal du är. Förstår inte hur man kan vara så otroligt egoistisk utan tanke på den ofrivilliga pappan som får sitt liv förändrat för alltid och som antagligen litat på dig angående p medel. Samt det stackars barnet som föds in till allt annat än optimmsla förhållanden. Shit happens, men jag tycker man är skyldig sina barn att ordna så gott man kan och att de ska få en villig pappa.

• smolr
    LneaE skrev 2011-06-26 22:06:47 följande:
    Jag var 18år och gift när jag blev gravid. Att bli mamma vid 19 års ålder var det bästa om hänt mig. Många frågade mig hur jag kunde satsa på barn och man i den åldern och missa allt det "roliga"? mitt svar var alltid det samma: jag har aldrig förstått varför någon tycker det är roligt att supa sig full och festa var och varannan helg och inte minnas ett skit vad man gjort dagen efter,  så det är inte särskilt mycket jag har gått miste om. 

Lycka till och hoppas ni kommer fram till rätt beslut Glad

Åh vad glad jag blir över att det finns folk som inte är helt emot det. blir så ledsen när folk tror att jag skulle vara en sämre mamma än en mamma som vore 35+. 

Tack, och jag hoppas också det. Jag vet att det kommer bli bra hur vi gör, även fast jag kommer bli sjukt ledsen ifall jag gör abort. Skäms över att säga det, men är lite rädd för alla fördomar om unga föräldrar. Är så rädd för att folk ska tycka jag är dum i huvudet osv. 
  • Qutis

Detta är vad jag tycker!
    Du har lurat honom till detta barn och frågan är, när kommer du lura honom till barn nummer 2? 3? 4? osv... eller lura honom till andra saker han inte vill... Så nej det är inte fel i att behålla barnet (det är inte barnets fel) men det är fel att du inte lyssnar på vad han vill!
    Hur kan han lita på dig efter detta? Jag skulle inte kunna lita på dig om jag var i hans situation och ev använda ordet "skäms" över eran ålder som egentligen betyder "skäms" för att jag inte skyddade mig eller litade på dig...
    Nu påstår inte jag att det är så han menar, utan att det är så JAG hade sagt!
    Sådär.. där har du en åsikt! 

• smolr
    Mrs Lilac skrev 2011-06-26 22:10:39 följande:
    Jag tycker absolut inte det är ngt problem med din ålder. Problemet är snarare att du verkar extremt omogen, "gjort din pojkvän med barn" mot hans vilja samt att du inte har ngn ordning på ekonomi, jobb och utbildning. Det tycker jag är oansvarigt oavsett hur gammal du är. Förstår inte hur man kan vara så otroligt egoistisk utan tanke på den ofrivilliga pappan som får sitt liv förändrat för alltid och som antagligen litat på dig angående p medel. Samt det stackars barnet som föds in till allt annat än optimmsla förhållanden. Shit happens, men jag tycker man är skyldig sina barn att ordna så gott man kan och att de ska få en villig pappa.
    Jag vet att det var dumt av mig att göra det i smyg. dumt att skylla på det men jag trodde verkligen inte att jag skulle bli gravid bara för att jag åt mina p-piller 12 timmar senare en dag. Och det var inte heller helt i smyg, min pojkvän visste om innan detta att jag ville ha barn. 
    Vi har ordning på ekonomi, jobb och utbildning så snälla sluta nämn det. du har ingen aning om hur vi har det när det gäller just det, så blir sjukt ledsen när folk bara dömmer och säger så. Skulle ALDRIG behållt barnet ifall vi hade något problem med boende, ekonomi. 
Svar på tråden 18 år & gravid, vad göra?