• Fjorren

Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?

Vår äldsta har varit blöjfri dagtid nu i ett års tid, sen hon var tre år gammal. Men natten har hon fortfarande blöja på sig då den är alldeles våt om morgonen då hon vaknar.
    Dock har hon sen en tid tillbaks på kvällen sagt att hon vill sova med trosor på "precis som du mamma!" och alltså inte ha blöjan längre.... Och det skulle vi vilja mer än gärna förståss

Men har alltså inte kommit dit riktigt ännu....

Våra rutiner kring nattblöjan är:
    - när det är dax att sova får hon först sätta sig på toan och prova om det kommer nåt; oftast är hon vid den tiden kissnödig så hon brukar kissa av sig rätt mycket.
    - Sen åker blöjan på och hon lägger sig för natten....
    - På morgonen så är blöjan dock rätt så vår så det är åtminstone en gån under nattens lopp som hon kissar i den, om inte fler gånger....
    - Så fort hon vaknar så sätter hon sig på toa och kissar så den detaljen är oxå helt som den ska; frågan är alltså....

- Hur får man sitt barn att bli van vid att antingen vakna under natten om man hunnit bli kissnödig?
    - Alternativt; hur vänjer man dem vid att hålla sig tills morgonen, även om de under natten känner sig lite kissnödiga?

Hur har ni andra gjort; som lyckats med detta med era barn?

Alla tips och råd tas tacksamt emot    

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?
  • Fjorren

....ingen som har nåt bra tips / råd eller egna erfarenheter att dela med sig av...?

Min man hade en tanke om att vi kanske skulle testa ha henne blöjfri på natten (vi har sån där plastad frottè under hennes lakan så sängen inte ska bli förstörd om hon kissar på sig) och sen då istället väcka henne ett par gånger under nattens lopp och sätta henne på toan.
    Själv känner jag spontant inte det vore en så jättebra idè; jag motsätter mig lite idèn att vänja henne vid att stiga upp nattetid för att kissa; det bästa vore helt enkelt om hon lärde sig att hålla sig till morgonen istället....

Han fick idèn av sin syster som använt sig av denna metod på en av deras söner.
    Visst, han blev blöjfri men stiger dessvärre upp två gånger varje natt nu för att kissa (och har alltså gjort så sen han blev blöjfri för ett par år sen). Just ett sånt vane-scenario som jag alltså känner att jag skulle vilja undvika.....

Men kanske hans förslag ändå är ett bra tillvägagångssätt?
    Vad tycker ni??

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Liniz77

Med vår dotter började vi med att sätta henne på toaletten vid 23-24 tiden på kvällen då vi skulle gå o lägga oss o satte först då på henne blöjan. Rätt snabbt märker ni om det räcker med att kissa då. Utan att ni slipper byta i sängen. Låt henne somna m trosor är det blött redan vid 23 borde hon kanske kissa tidigare!?

• Fjorren
    Liniz77 skrev 2011-06-23 00:44:03 följande:
    Med vår dotter började vi med att sätta henne på toaletten vid 23-24 tiden på kvällen då vi skulle gå o lägga oss o satte först då på henne blöjan. Rätt snabbt märker ni om det räcker med att kissa då. Utan att ni slipper byta i sängen. Låt henne somna m trosor är det blött redan vid 23 borde hon kanske kissa tidigare!?
    Okej, så ni gjorde just så alltså? Menar....ni la henne tidigare än 23-24 tiden antar jag och sen tog upp henne igen den tiden ni skulle lägga henne?
    Vande hon sig sen oxå att vakna vid den senare tiden, för att stiga upp och kissa? Gör hon så ännu isåntfall?

• burret84

Vi gjorde så att vi la han utan blöja,toabesök innan han skulle lägga sig,sen kissa vi honom innan vi la oss (ca 22-23) på natten ställde vi klocka så vi satte honom på toan med några timmars mellanrum,efter ca 1½ v så börja han säga att han inte va kissnödig när vi kom så ofta så vi lät det gå längre och längre tid mellan gångerna. Gick fort för han att bli torr på natten,sen hände det ju nån olycka då och då men det är ju inte hela världen!Glad

• Liniz77

Idag är hon 7 o hon var 3 när hon blev torr på natten. För oss räckte det att hon kissade en ggn. Men om det inte kom ngt när vi satte henne blev det på med blöja. Dessutom minskade vi på vällingen på kvällen. O hade hon druckigt läsk som coca cola blev det nästan alltid en olycka i sängen.

• Busbellan

Jag anser ju att detta är inget man kan träna med barnet
    det handlar om kroppslig mognad.
    Dels måste signalerna mellan hjärna och urinblåsa vara utvecklade så att barnet vaknar när det behöver kissa och dels måste kroppen börjat producera det hormon som minskar urinproduktionen på natten. Har inte den produktionen kommit igång så måste barnet kissa lika ofta på natten som på dagen och det är inte särskilt bra för nattsömnen att springa upp flera gånger

När detta händer är väldigt individuellt. Min äldsta dotter var torr dagtid vid 2 år och inte förren vid 6,5 år på natten efter medicinsk hjälp

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fridayyy

Jag skulle nog testa att bara ta bort blöjan och ha plastad frotte i sängen, då känner hon ju om det blir blött, det gör hon ju inte idag. Värt att testa kanske?

Men mina barn blev torra på natten innan dagen, tydligen mognade de tidigt för det var innan de var två år.

Nu har jag en tredje och ska se hur det går, han är bara 8 veckor än och jag har börjat med att han ska bajsa i handfatet...=) ska ta fram en potta och se om det går.

Om det inte är något medicinskt fel borde ju människor klara sig utan blöja ganska tidigt. Blöjorna idag har nog gjort att vi inte bryr oss förrän barnen är ganska gamla.

• Busbellan
    Fridayyy skrev 2011-06-23 08:57:59 följande:

Jag skulle nog testa att bara ta bort blöjan och ha plastad frotte i sängen, då känner hon ju om det blir blött, det gör hon ju inte idag. Värt att testa kanske?

Men mina barn blev torra på natten innan dagen, tydligen mognade de tidigt för det var innan de var två år.

Nu har jag en tredje och ska se hur det går, han är bara 8 veckor än och jag har börjat med att han ska bajsa i handfatet...=) ska ta fram en potta och se om det går.

Om det inte är något medicinskt fel borde ju människor klara sig utan blöja ganska tidigt. Blöjorna idag har nog gjort att vi inte bryr oss förrän barnen är ganska gamla.

Det där när kroppen mognar är ju väldigt olika
    Som sagt min äldsta dotter behövde hjälp med det, yngsta dottern var torr på natten samtidigt som på dagen vid 22 mån
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Fridayyy
    Busbellan skrev 2011-06-23 09:01:37 följande:
    Det där när kroppen mognar är ju väldigt olika
    Som sagt min äldsta dotter behövde hjälp med det, yngsta dottern var torr på natten samtidigt som på dagen vid 22 mån
    Ja det finns ju orsaker till att vissa barn inte kan men de allra flesta tycker jag man kunde träna till att inte använda blöja. Många säger ju att man ska sluta med blöja när barnet själv säger till men det tycker jag är fel. Man tränar ju barnet i att äta själv, gå själv, cykla, allt annat. Rent biologisk borde ju inte människor vara sämre än djur att sköta sitt bajs och kiss...=)
  • Carinis

Mina barn får dricka senast en timme innan dom ska lägga sig. Det har funkat bra :)

Svar på tråden Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?