• nohonani

Ögonfel - Kan inte titta åt vänster

Min lillkille var hos ortoptisten igår pga att det ser ut som han skelar (snart 8 mån). Men tydligen är det inte det som är felet, utan att han inte kan titta åt vänster med sitt vänsteröga - så när han ser åt vänster med högerögat tittar vänsterögat rakt fram, och det ser ut som han skelar. Någon som har stött på det tidigare? Jag har aldrig hört talas om ett sånt fel, och blev så förvirrad under besöket att jag glömde fråga vad man gör åt det. Vi får remiss till ögonläkare så det kommer ju naturligtvis visa sig, men är nyfiken på om någon annan vet.

• Svar på tråden Ögonfel - Kan inte titta åt vänster
  • thomas55

Efter många år med regeringens politik blir det fler och flersom har svårt att se till vänster

• Amazina

Det är massor med muskler inblandade i ögats rörelser. Olika muskler styrs av olika kranialnerver. Den rörelsen styrs av Muskulus rectus lateralis som i sin tur styrs av kranialnerv IV. Förlamning i denna ögonmuskel kallas abducenspares. Denna sida är tänkt för sjukvårdspersonal, men du kan ju ändå kolla om du förstår ngt...
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Amazina

Förlåt, n. VI ska det vara!

• nohonani
    thomas55 skrev 2011-06-22 12:58:43 följande:
    Efter många år med regeringens politik blir det fler och flersom har svårt att se till vänster
    Och det var relevant exakt hur då??? Skaffa dig ett liv istället för att sitta och skriva idiotiska svar till folk som är oroliga.
  • nohonani

Tack Amazonas! Förstod en del men det skapade nog bara fler frågor... Vet du något mer om det - hittade få referenser till spädbarn i texten.

• Amazina
    nohonani skrev 2011-06-22 17:06:27 följande:
    Tack Amazonas! Förstod en del men det skapade nog bara fler frågor... Vet du något mer om det - hittade få referenser till spädbarn i texten.
    Jag vet egentligen inte så mycket om ögon, jobbar inom akutsjukvården...

Nä, det står inte så mycket om spädbarn. Om du skrollar ner står det dock om orsaker hos barn 0-15...
    Virusinfektion, borrelia, biverkan av vaccin, tumör. Det står att man på små barn ofta sätter en lapp över ena ögat tills det är behandlat för att undvika att barnet kompenserar och fixerar fel. Lappen kan bytas mellan ögonen.
    Jag googlade på medfödd (har han haft det sedan födseln?) abducenspares och där får man upp massor som är svårt att sålla bland. Hinner inte gå över det just nu, men om du vill kan du ju kolla.
  • nohonani

Ja det verkar som det är medfött. Tänkte inte på att googla på det, ska göra det nu! Kändes inte som om någon av de orsakerna kändes särskilt troliga, kanske 3 mån vaccineringen då. Tumör hoppas jag inte heller på...

• karinjennie

Hej! Hittade den här tråden då vår dotter som är 4 månader har samma problematik fast med höger öga och nu är inbokad på magnetröntgen av hjärnan. Om TS ser detta, hur har det gått? Eller finns det andra där ute som gått igenom detta? 

/Orolig mamma 

• Anonym (M)

Jag har så, att mitt vänstra öga inte kan titta åt vänster. Kan inte minnas att man gjorde något speciellt när jag var barn, men så har jag ju haft det sedan födseln. Men jag har ju kvar det så gjorde man något så funkade det inte iaf Haha, men detta är ju också över 35 år sedan så har förmodligen hänt mycket sedan dess

Inget jag direkt tänker på, jag fick sitta i skolan så jag slapp vrida på huvudet så mycket för att titta på tavlan vet jag, för det blev ju jobbigt för nacken. 

Svar på tråden Ögonfel - Kan inte titta åt vänster